Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)VOD (2)
Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze uživatele Mlle k tomuto seriálu (3)
Devadesátky (2022)
Špička soudobé české televizní tvorby. Jen nad názvem „Devadesátky“ zůstává rozum stát (tedy aspoň ten můj). Seriál odhaluje podrobnosti případu orlických vražd, až na letmé rozšíření námětu v začátku nic víc. Proč se to tedy neodrazí v názvu? Většina z nás žila v devadesátkách úplně něčím jiným. Skutečné devadesátky jsou začátek našeho – co si budeme nalhávat – typicky „východňárského“ způsobu „podnikání“. V něm stále žijeme. Jen zabijáci se naučili podvádět v povoleném legislativním rámci, jak zaznělo i ve spřízněném dokumentárním seriálu „Polosvět“: vrahy nahradili advokáti. Stačí výhrůžky a byznys, který umí zlikvidovat jinak. Nejsou to „rychlý prachy“, ale víc se to vyplatí, je to účinnější a nikdo proti tomu nemůže nit namítat. Tohle je přeci demokracie, nebo není? :) Pokud tedy „Devadesátky“, pak rozhodně nejen krimi, které pachatele dostalo za mříže. Ale především to, za které nikdy nikdo nebyl a nebude odsouzený. To, které vládne v důležitých i nedůležitých firmách a politických stranách, jež ovšem takřka vesměs občanům nalhávají, že právě tohle je nezbytná součást svobody, kterou jsme si „vybojovali“ (ani o tom nemůže být řeč). To, které vládne jako hodnotový systém. Zcela v duchu slov Václava Klause z aktuálně odvysílaného dílu „Polosvěta“, že nerozlišuje čisté a špinavé peníze… Jedno velké polistopadé PR, na kterém se rád přiživil a přiživuje kdekdo. A od kterého se také odvíjejí šance a budoucnost této země. Jako by ho od postkomunistických zemí posléze opsala velká část světa… A kromě toho, co setrává, jsou devadesátky i něčím, co už není – jakousi pubertou České republiky, možnostmi, které jsme ztratili, optimismem, který vyprchal. Ale který šlo tehdy žít. To všechno by byl seriál s názvem „Devadesátky“, ale není. Po filmařské stránce jde o stoprocentní práci. Ale abych byla upřímná, s každým dalším dílem bylo pro mě chození kolem horké kaše ukryté v sudech o něco nudnější. O to více oceňuji umění zažehnout jiskru napětí v běžných dialozích – mezi kamarády i kolegy vykonávající „rutinní“ policejní práci. Nejen filmařskému umění, ale i nezkorumpovaným policistům vzdává tento seriál excelentní a zasloužený hold. ()
Kleopatra (2022) (E03)
Jen zírám – špička. A to nejen v českých luzích a hájích. Tenhle díl má parametry světového celovečeráku. Nebojím se říct, že všechno je dokonalé – scénář, dialogy, casting, kulisy, masky… kožené bundy, které z kamery smrdí kouřem a potem… Scéna na baru byla tak nechutně prosáklá nočním opileckým testosteronem, až se mi udělalo šoufl. Z trojlístku Finger+Sokol+Baroš mi padá čelist. V díle se neobjeví jediná mrtvola, neodehraje se v něm jediná vražda, nevidíme ani jiný násilný čin. O všem se jenom mluví. A přitom mě mrazí a naskakuje mi husí kůže. Tady si ukrojte napětí, skandinávští looseři! :) PS: Opakující se poznámky o „ztrácení se v postavách“ mě udivují: Je to jeden gang, jen pět hlavních českých jmen a do toho asi tři cizí (arménská a albánská), točí se pořád dokolečka. To je i Downton Abbey složitější :) ()
Přehrada (2022) (E04)
Tento díl má pro mě osobně až příliš dokumentární charakter. I když jsou některé momenty dramatické, vtípky v prolukách, jakkoli povedené, to nezachraňují… Uvědomuji si, že jde o specifický záměr, na kterém kvality seriálu naopak stojí. Ale tady to vnímám osobně už jako přestřelené a na úkor filmového napětí… Těším se nicméně na další díl! ()