Režie:
Joseph SargentScénář:
Peter StoneKamera:
Owen RoizmanHudba:
David ShireHrají:
Walter Matthau, Robert Shaw, Martin Balsam, Hector Elizondo, Earl Hindman, James Broderick, Dick O'Neill, Lee Wallace, Tom Pedi, Jerry Stiller (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Čtyři maskovaní a dobře ozbrojení muži přepadnou vlak metra v New Yorku. Mají pečlivě připravený plán celé akce a brzy každého přesvědčí, že z jeho realizace rozhodně nehodlají ustoupit. Jako výkupné za zadržované cestující požadují milion dolarů, které mají být doručeny na určené místo v metru za pouhou hodinu. Kapitán dopravní policie Zachary Garber se pokouší v rekordním čase zajistit požadovaný finanční obnos a přitom hledá způsob, jak neznámé muže zastavit… Napínavý příběh o terorismu, který natočil na motivy knihy Johna Godeyho režisér Joseph Sargent, neztratil nic na své působivosti a zůstává aktuální i v dnešní době. Úlohu policejního kapitána Garbera ztvárnil americký herec Walter Matthau známý především komediálními rolemi ve filmech Apartmá v hotelu Plaza, Kaktusový květ, Průvodce ženatého muže, Dej si pohov kámoši. Snímek Přepadení vlaku z Pelhamu se stal jedním z inspiračních zdrojů Quentina Tarantina pro jeho Gaunery. O potenciálu filmu Přepadení vlaku z Pelhamu svědčí i to, že se dočkal nejednoho remaku, původní zpracování z poloviny 70. let ale dodnes zůstává nepřekonáno. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (129)
Takových filmů o souboji dvou individualit - strážce zákona a zlosyna - je spousta, mění se v nich rekvizity a prostředí, ale obvykle v nich zůstává takový ten bohorovný americký machismus, který je mi silně protivný. Tak protivný, že se vlastně vyhýbám celému žánru. :) Film s Walterem jsem ovšem vynechat nemohl a nelitoval jsem. Už sám únos vagonu metra je čin tak nevídaný a zdánlivě pošetilý, že mě ani z hlavy nenapadá srovnatelný film. Celé to navíc přineslo zajímavou inovaci. Obrazně řečeno, Walter Matthau hraje s Robertem Shawem imaginární šachy se zavázanýma očima. Aby uspěl a zneškodnil z komunikační centrály únosce, tušeného kdesi v útrobách metra, potřebuje "poslepu" odhadnout všechny varianty jeho příštího tahu, což může a nemusí vyjít. Nepostupuje proto s onou protivnou nabubřelostí, s neochvějným přesvědčením, že "dobro" zvítězí nad "zlem" jaksi á priori, buď jak buď. To je asi hlavní důvod, proč mě tento film bavil a napínal víc než jiné, vnějškově podobné. 80% ()
Rýchloubiehajúci akčňák zo starých dobrých 70. rokov. Mám slabosť pre prepadnuvšie vlaky - v tomto prípade podzemka, čo nie je bežná záležitosť. Síce som čakal väčší dôraz na trilerový prvok; ten sa v ňom takmer nevyskytuje. Skôr sa tlačí na komediálnu strunu, ktorú v takomto žánri príliš nemusím, ale nemôžem poprieť, že občas sú komické momenty či hlášky podarené. Herecky to dobre ťahá štvorica Shaw, Balsam, Matthau, Elisondo. Hlavnou devízou filmu ale je, že ani na minútu nenudí a odhliadnuc od nejakých logických chybičiek, komična, jednoduchej zápletky bez nejakých zvratov či predvídateľného deja, som sa nechal baviť. (jubilejný 100. komentár k filmu) ()
Říkal jsem si, že pro Waltera Matthaua bude tenhle film netypický. A panejo - on se do svojí role hodí naprosto perfektně! Přepadení vlaku z Pelhamu mě potěšilo parádní dobovou atmosférou, napínavým dějem, skvělými postavami (kterých narozdíl od Scottova remaku není moc, ačkoliv jich je více - přeberte si to, jak chcete), dialogy a hláškami. Na plný počet to ale hlavně kvůli úniku z vlaku, který snad nemohl být nijak ohromující ani v době vzniku filmu, není. Jinak bez výhrad.__P.S. Chválím ČT dabing (až na na vyděšené, "rychle jedoucí" cestující). ()
O existenci tohohle filmu jsem se dozvěděl až po tom, co jsem měl možnost vidět předělávku s Washingtonem a teď jsem se konečně dokopal si pustit i původní verzi. A ta mě k mýmu překvapení bavila ještě o ždibec víc než o pětatřicet let starší remake, i když ten je v mnohým odlišnej. Původní verze si tolik nehraje na napínavenej thriller a očividně nebere otázku terorismu až tak vážně, navíc ji odlehčujou i komediální vsuvky (japonská návštěva na New Yorským dispečinku). Sekvence s vyjednáváním (opět převážná část filmu) je tu skvělá hlavně díky božímu Matthauemu i dědkovskejm záporákům v metru a taky viditelný stísněný atmosféře uvnitř vagonu. Lidi si tu stěžujou na konec filmu, ale ten se mi moc náhodou dost líbil.Promiňte pane, ale mohli bychom se dozvědět, co se děje? - Děje se to, že vás přepadli čtyři ozbrojení muži. - Promiňte, to byla hloupá otázka. ()
Hodně zajímavý detektivní film, na němž je dnes výborně vidět, kam se posunula americká kinematografie za oněch více jak třicet let. Film s minimem akce, s důrazem na mluvenostní stránku komunikace, film s hrdiny, jimž je v průměru hodně přes padesát a kteří vypadají, přemýšlejí a jednají jinak než většina dnešních postav amerických kriminálních thrillerů, film o terorismu, ovšem ještě ne politicky a kosmopolitně laděném, film s obrovskou dávkou černého humoru, ale ovšem jen kdesi uvnitř, vespod, ve spodních vodách (,,Už vím, jak se tamodtud dostanou" ,,Jak?" ,,Uletí s tím metrem na Kubu"), jinak film vážný a jaksi sociálně a civilizačně posmutnělý (New York jako špinavé město plné zločinu - podobně jako třeba Půlnoční kovboj), s hlavním hrdinou, starým znuděným detektivem, který řeší svůj velký případ tak nedramaticky a neokázale, že se dnes skoro nechce věřit, že ho natočili v tom samém Hollywoodu... PS: Film s gaunery, kteří se asi ne náhodou jmenují úplně stejně jako gauneři Quentina Tarantina... ()
Galerie (62)
Photo © MGM
Zajímavosti (10)
- Pan Zelený (Martin Balsam) a pan Hnědý (Earl Hindman) mají při začátku únosu revolver Colt Detective Special. (Maulincio)
- Pan Modrý (Robert Shaw) má při začátku únosu pistoli Star Model B, ale jakmile se dostane do kabiny řidiče, má už v ruce pistoli Browning Hi-Power. (Maulincio)
- Film je natočen podle stejnojmenného románu Johna Godeye. (Terva)
Reklama