Akční - Žánry
Dnes nejžhavější na VOD
Základní charakteristika akčních filmů
Pojmem „akční film“ je definován fikční filmový žánr, jenž obsahuje jednoho či více hlavních hrdinů, kteří jsou opakovaně konfrontováni s množstvím soubojů, přestřelek nebo honiček či jiných divokých a nebezpečných situací, které je ohrožují na životě. Akční filmy tudíž často obsahují násilí, zbraně, zabíjení a fyzické utrpení, případně i výbuchy a epické destrukční scény. Kromě neohrožených hrdinů, kteří se vrhají do akce kvůli osobním motivacím, splnění určitého poslání, záchraně nevinných či zabránění nepříteli v konání zla, a většinou jsou nakonec i navzdory nepravděpodobné šanci na vítězství ve své snaze úspěšní, disponují mnohé akční filmy i postavami zlých padouchů a jejich poskoků, kteří před hrdiny kladou různé překážky a všelijak jim jejich počínání komplikují.
Akční scény se ve filmech objevují už od počátku kinematografie, nicméně akční film se jako samostatný žánr začal formovat až v 70. letech minulého století, k čemuž výrazně přispěl rozkvět speciálních efektů. S akčním filmem je výrazně spojena i profese kaskadérů, kteří se specializovali na všemožné krkolomné a nebezpečné činnosti a zastupovali herce při natáčení scén, při nichž by netrénovaným jedincům mohl hrozit přinejmenším úraz. Mnozí herci hlavních rolí v akčních filmech se stali filmovými hvězdami a žánrovými ikonami a byli do snímků téhož žánru obsazováni opakovaně. V 90. letech se k natáčení akčních scén přidružila i možnost využívat počítačové triky, což později vedlo k natáčení filmů, v nichž byla většina akce digitální. Akční filmy leckdy splývají i s jinými žánry, typicky s thrillery, sci-fi a s dobrodružnými či historickými filmy, přičemž akce a střelba je přítomna i ve většině westernů a válečných filmů.
Předchůdci akčních filmů
První akční scénu v historii filmu představuje přepadení vlaku bandity v desetiminutovém snímku Velká železniční loupež (1903), jenž je považován nejen za první plnohodnotný western, ale i za první akční film. Ve 20. a 30. letech minulého století obsahovaly akční scény kromě řady laciných westernů zejména dobrodružné filmy, jejichž hrdinové bojovali s meči nebo s kordy. Typickými zástupci jsou Zorro mstitel (1920), Tři mušketýři (1921), Robin Hood (1922), Zloděj z Bagdádu (1924) nebo Černý pirát (1926), v nichž účinkoval v hlavních rolích herec Douglas Fairbanks, první filmová akční hvězda. Jeho nástupcem byl herec Errol Flynn, jenž hrál např. ve snímcích Captain Blood (1935) a Dobrodružství Robina Hooda (1938). Ve filmech Jesse James (1939) a Zorro mstitel (1940) se zas prosadil herec Tyrone Power.
Od 40. let kralovaly akčnímu žánru hollywoodské westerny, jejichž obliba vyvrcholila v 50. letech, kdy kovbojské příběhy z Divokého západu dominovaly v USA nad veškerou ostatní filmovou produkcí, a teprve v 60. letech začala výrazně opadat. Akčními ikonami tehdy byli zejména John Wayne, James Stewart, Gary Cooper, William Holden a další westernové hvězdy. Krom toho se v téže době těšily velké přízni i válečné filmy a špionážní thrillery. V Japonsku došlo v 50. letech k vlně samurajských filmů, jejichž přední tvůrce, režisér Akira Kurosawa, proslul snímky jako Sedm samurajů (1954), Yojimbo (1961) nebo Sanjuro (1962), v nichž se stal hvězdou Kurosawův dvorní herec Toširó Mifune. V Itálii se zas převážně v 60. letech natáčely spaghetti westerny, jejichž nejvýraznější osobností byl režisér Sergio Leone, jehož trilogie Pro hrst dolarů (1964), Pro pár dolarů navíc (1965) a Hodný, zlý a ošklivý (1966) proslavila herce Clinta Eastwooda, jenž se z westernové legendy později dopracoval na hvězdu akčních krimi-thrillerů.
Velká železniční loupež (1903)
Photo © Edison Manufacturing Company
James Bond a americké akční kriminálky
Od první poloviny 60. let se počínaje snímkem Dr. No (1962) staly obrovským hitem bondovky, knižní předlohou Iana Fleminga inspirované akční špionážní thrillery o britském tajném agentovi s označením 007 a povolením zabíjet, jenž se snaží překazit četným padouchům jejich ďábelské plány. Populárního hrdinu Jamese Bonda, libujícího si v drahých autech a krásných ženách, ztvárnil nejprve Sean Connery a posléze jej v následujících letech vystřídali během několika dekád George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan a Daniel Craig. Bondovky divákům nabídly do té doby nevídané automobilové honičky, pěstní souboje, rychlý střih, spoustu speciálních efektů, početnou přehlídku zbraní a technologických vymožeností a také archetyp nezničitelného akčního hrdiny pouštějícího se odvážně proti přesile a trousícího suché hlášky, čímž započaly éru moderních akčních filmů.
V Americe se na přelomu 60. a 70. let žánr akčního filmu vyvinul do podoby špinavých městských snímků vystavěných na kriminálních a detektivních zápletkách, v nichž ale víc než o vyšetřování policejních případů šlo o přestřelky se zločinci a o automobilové honičky. Těmito aspekty proslul například Bullittův případ (1968), v němž policejní poručík v podání Steva McQueena pátral po vrazích gangstera, jenž dezertoval z mafiánské organizace, nebo realisticky syrová Francouzská spojka s Genem Hackmanem (1971), v níž byla dvojice detektivů na stopě obchodníků s heroinem. Následovalo mimo jiné Přepadení vlaku z Pelhamu (1974) a Přepadení 13. okrsku (1976).
Do téhož prostředí snadno zapadl i Clint Eastwood coby cynický policista pověřený dopadením tajemného odstřelovače ve filmu Drsný Harry (1971), jehož úspěch dopomohl ke vzniku hned čtyř pokračování a započal éru fascinace střelnými zbraněmi. Krom toho dal Drsný Harry vzniknout postavě neústupného strážce pořádku, který při prosazování svých cílů kašle na předpisy a nadřízené, čímž ovlivnil hrdiny mnoha dalších akčních filmů. Herec Charles Bronson se podobně uchytil coby kontroverzní samozvaný mstitel v sérii akčních thrillerů o občanské sebeobraně Přání smrti (od roku 1974). Krom toho se v tomto období dostaly na světlo světa i brakové akční exploatační filmy (např. Faster Pussycat… Kill! Kill! z roku 1965) nebo blaxploatační akční filmy s černochy (např. Detektiv Shaft z roku 1971 nebo Dolemite z roku 1975).
Dr. No (1962)
Photo © United Artists
Hongkongské bojové filmy
Tvorba akčních filmů v Hong Kongu měla nejprve podobu mystických snímků spadajících do žánru wuxia, jenž vycházel z tradičních čínských příběhů o vážených mistrech bojových umění, kteří hájili spravedlnost s mečem v ruce. Tento trend byl posléze nahrazen érou kung-fu filmů, jejichž hrdinové představovali mnohem přízemnější zástupce obyčejného lidu, kteří namísto zbraní používali pěsti. V hlavních rolích řady snímků, nazývaných „martial arts films“, jež okouzlovaly publikum detailně propracovanou choreografií kontaktních soubojů a akčních scén, se proslavilo nejen mnoho herců, kteří vynikali v bojových a akrobatických dovednostech, ale také produkční studio Shaw Brothers, které zejména v 60. letech výrazně popularizovalo žánr kung-fu filmů. Akční scény v těchto filmech pak prosluly použitím drátů, trampolín a dalších pomůcek, jež propůjčovaly hrdinům leckdy až nadlidské schopnosti.
Vrchol hongkongské filmové tvorby nastal v období od 70. do 90. let, během něhož se v ní ustálily vypravěčské motivy a filmařské postupy, které se posléze pokusili adaptovat i hollywoodští tvůrci. Do Hollywoodu zamířil mimo jiné i režisér John Woo, jenž předtím stihl v Hongkongu oslavit řadu úspěchů jako zakladatel žánru „hrdinského krveprolití“, spočívajícího v tom, že ve svých filmech o nájemných vrazích, gangsterech a policistech bojujících s mafiánskými triádami nechával navzdory své povaze přesvědčeného pacifisty postřílet desítky až stovky lidí. Zároveň objevil a proslavil původně televizního herce Chow Yun-Fata, kterého obsadil do svých filmů Lepší zítřek (1986), Lepší zítřek 2 (1987), Killer (1989) nebo Hard Boiled (1992). Mimo to se Chow Yun-Fat objevil třeba i v hlavních rolích akčních filmů Vězení v plamenech (1987) a Full Contact (1992).
Ve filmech Kung-fu nářez (1979), Vítězové a hříšníci (1983) a Poslední kondor (1987) zas ztvárnil hlavní role herec Sammo Hung. Herec Biao Yuen byl pro změnu obsazen do hlavních rolí mimo jiné ve filmech Kung-fu bratři (1979) a Dny teroru (1986). Snímek Železný opičák (1993) je zas nejslavnějším hongkongským počinem v počáteční kariéře herce Donnieho Yena. Mezi ženskými akčními hrdinkami hongkongské kinematografie v té době vynikaly Moon Lee, která se výrazně prosadila ve filmu Andělská síla (1990) a ve filmových sériích Železní andělé (od roku 1987) a Ultra Force (od roku 1989), a Michelle Yeoh, jež zazářila ve filmech Red Force (1986) a Špinavé peníze (1987) a stala se nejlépe placenou hongkongskou herečkou, když stanula po boku Jackieho Chana ve snímku Police Story 3 (1992). Dalšími výraznými zástupci hongkongského akčního filmu jsou kupříkladu snímky Železná dlaň (1972), Pět mistrů Shaolinu (1974), Pět zbraní (1978), Legendární zbraně Číny (1982) nebo 36. komnata Shaolinu (1978), jeden z posledních kung-fu filmů starého typu, po nichž začaly v 90. letech v akčních scénách namísto tradičních drátů úřadovat digitální triky.
Hard Boiled (1992)
Photo © Mei Ah Entertainment
Bruce Lee, Jackie Chan a Jet li
V 70. letech byl největší hongkongskou hvězdou Bruce Lee, jehož první velké filmy Velký šéf (1971) a Pěst plná hněvu (1972), v níž ztvárnil studenta bojových umění, jenž se rozhodne pomstít smrt svého mistra, měly značný úspěch a udělaly z něj legendu, která nastartovala trend používat v akčních filmech jako zbraň vlastní tělo. Jeho režijní debut Cesta draka (1972), v níž obsadil sám sebe do role ochránce majitelů italské restaurace před mafiány, byl též úspěšný. Jeho slibnou kariéru však ukončila předčasná smrt, po níž se studia snažila najít vhodného náhradníka v Leeho napodobitelích, jako byli Bruce Li nebo Bruce Le. O několik let později se naštěstí dostal do popředí Jackie Chan, který začínal jako kaskadér právě ve filmech Bruce Leeho a následně se počínaje filmem Škola hada (1978) prosadil jako protagonista akčních kung-fu komedií. Mezi jeho nejslavnější počiny patří filmy Police Story (1985), v němž si zahrál policistu pověřeného ochranou svědkyně v případu zatčeného drogového dealera, Božská relikvie (1986), v níž se coby lovec pokladů přetahoval se strážci starobylého města o mýtickou zbraň, nebo Legenda o opilém Mistrovi (1994), jejíž hrdina bojoval tím lépe, čím víc byl opilý. Od poloviny 80. let navíc Jackie Chan účinkoval i ve filmech natáčených v americko-hongkongské koprodukci a v 90. letech naplno rozjel kariéru v USA.
Čínský národní poklad Jet Li se poprvé objevil v prvním díle výpravné trilogie Klášter Shaolin (od roku 1982), v níž uchvátil čistotou své bojové techniky, a která jej katapultovala do Hongkongu. Ve filmu Odpadlík (1989) ztvárnil bojovníka, který se musel vypořádat s tím, že se jeho kamarád a kolega dal v USA do služeb mafie. Hvězdu z něj udělala hlavní role v eposu Tenkrát v Číně (1991), v němž coby čínský lidový hrdina, lékař a současně i neporazitelný bojovník bojoval proti cizineckému útlaku. Film se stal obrovským hitem a navázalo na něj mnoho pokračování. V roce 1994 byl Jet Li obsazen do předělávky Pěsti plné hněvu s názvem Pěst legendy. Poté natáčel bojové filmy v Americe (viz Romeo musí zemřít z roku 2000) a ve Francii (viz Polibek draka z roku 2001) a nakonec skončil u pendlování mezi USA, Hong Kongem a domovskou Čínou.
Cesta draka (1972)
Photo © Golden Harvest Company Ltd.
Sylvester Stallone a éra svalovců
V 80. letech, jež jsou považována za zlatý věk akčního filmu, vyprodukoval Hollywood řadu snímků, pro něž byly charakteristické salvy kulek a ohnivé exploze, a zároveň vytvořil prototyp akčního hrdiny v podobě drsného macho muže s vypracovaným tělem a dostatečně rozsáhlým zbrojním arzenálem. Tito nezranitelní svalovci o síle celé armády představovali návrat k maskulinní mužnosti po skončení druhé vlny feminismu na počátku 80. let a stejně tak sloužili jako prostředky k obnovení sebedůvěry americké společnosti poznamenané studenou válkou, vládou Ronalda Reagana, jenž dělil svět na hodné Američany a na zlé Sověty a komunisty, a prohranou válkou ve Vietnamu.
Roli hrdinného amerického vlastence v tomto směru zastával především Sylvester Stallone, jenž slavně prorazil hlavní rolí v oscarovém boxerském filmu Rocky (1976), jehož realistický příběh o outsiderovi usilujícím o titul mistra světa v těžké váze byl ve třetím pokračování s názvem Rocky IV (1985) přetaven do patriotistického spektáklu, v němž americký šampion Rocky obhájil titul proti ruskému nepříteli symbolizujícímu celý tehdejší Sovětský svaz. Podobné proměny se dočkala i série Rambo, jejíž první díl s názvem Rambo: První krev (1982) byl syrovým thrillerem o veteránovi z Vietnamu, který se po návratu domů nebyl schopen přizpůsobit běžnému životu a následně proti sobě poštval policejní jednotku, zatímco jeho pokračování Rambo II (1985) bylo explozivním akčním peklem na Vietnamské půdě, jehož titulní hrdina se probíjel desítkami komunistických nepřátel pomocí střelných zbraní a nadměrné síly, čímž mimo plátno léčil národní mindráky.
Série Rocky a Rambo podstatně nakoply Stalloneho do té doby mizerně rozjetou hereckou kariéru a v průběhu let se dočkaly řady pokračování, z nichž některá Stallone i sám režíroval. V akčním thrilleru Kobra (1986) hrál Stallone samotářského policistu na stopě masového vraha, ve snímku Tango a Cash (1989) bojoval proti gangsterskému bossovi s policejním parťákem v podání Kurta Russella a v akčním thrilleru Nájemní vrazi (1995) mu zas v roli nájemného zabijáka sekundoval Antonio Banderas. Coby horský vůdce se ve filmu Cliffhanger (1993) musel vypořádat s partou zločinců hledajících ztracený lup a ve sci-fi snímcích Demolition Man (1993) a Soudce Dredd (1995) pro změnu zavítal do různých vizí budoucnosti. Přelom 80. a 90. let se však již nesl spíš v duchu jiných hvězd a Stallone přesídlil do umírněnějších rolí, aniž by však kdykoli přišel o pověst akční legendy, a v následujících letech si dokonce dopřál několik výrazných comebacků.
Rambo II (1985)
Photo © Carolco Entertainment
Arnold Schwarzenegger a éra svalovců II
Podobného úspěchu v téže době dosáhl Arnold Schwarzenegger, původně rakouský kulturista, jenž se od účasti v dokumentech z posiloven a několika vedlejších rolí vypracoval na nejzbožňovanější hvězdu 80. let. Průlom pro něj nastal v roce 1982, kdy se v hlavní roli fantasy filmu Barbar Conan oháněl v bederní roušce mečem z bájné Atlantidy, a k nebesům jej poté vystřelil akční sci-fi snímek Jamese Camerona Terminátor (1984), v němž byl coby dokonalý zabijácký robot vyslán do minulosti, aby zabil matku budoucího velitele odporu v nastávající válce proti strojům. Jeho pokračování s názvem Terminátor 2: Den zúčtování (1991) bylo revoluční z hlediska využití digitálních triků, bylo ve své době nejdražším filmem všech dob, udělalo akční hrdinku z herečky Lindy Hamilton, bylo nominováno na šest Oscarů a dodnes se řadí mezi nejlepší akční filmy a sci-fi v historii kinematografie. Násilnou akci a zábavné hlášky kombinovalo Komando (1985), v němž si Arnold při záchraně unesené dcery a v boji se soukromou armádou ostrovního diktátora vypomáhal kromě zbraní s nekonečnými zásobníky i vidlemi a kotouči z cirkulárky, a velkým kultovním hitem se stal i Predátor v režii Johna McTiernana (1987), v němž mu byl protivníkem pro změnu nestvůrný mimozemský lovec.
Poté si Arnold Schwarzenegger zahrál mimo jiné v dystopickém akčním sci-fi filmu Běžící muž (1987), v němž trestanci mohli získat svobodu díky účasti v brutální televizní reality show, a v akčním thrilleru Rudé horko (1988), kde ztvárnil nekompromisního kapitána sovětské policie, toho času pátrajícího v USA po mezinárodním trestanci. Ve sci-fi Paula Verhoevena Total Recall (1990), vyprávějícím o hranici mezi skutečností a fikcí, se ujal role dělníka, jenž byl v rámci své dovolené na Marsu konfrontován se svou minulostí tajného agenta. Realitu a svět fikce kombinoval i komediálně laděný Poslední akční hrdina (1993), v němž se dvanáctiletý kluk propadl do světa akčního filmu. Sebeironický thriller Jamese Camerona Pravdivé lži (1994) udělal z Arnolda tajného agenta, jenž se před manželkou vydával za nudného obchodníka, a film Likvidátor (1996) jej zas protáhl mnohokrát ohraným námětem o specialistovi na ochranu svědků. K akčnímu filmu se pak Arnold Schwarzenegger vrátil ještě několikrát, mezitím však svou hereckou kariéru na několik let odložil kvůli politice a pozici kalifornského guvernéra.
Komando (1985)
Photo © 20th Century Fox
Van Damme, Norris, Seagal, Lundgren a éra svalovců III
Vlna hongkongských bojových filmů měla vliv na americkou tvorbu akčních snímků, které vznikaly od 70. do 90. let, přičemž obliba tohoto žánru umožnila řadě úspěšných asijských filmových tvůrců a herců, kteří emigrovali kvůli obavě z připojení Hong Kongu k Číně, rozjet kariéru i na západě. Producenti se navíc snažili najít po vzoru Bruce Leeho někoho málo známého a udělat z něj hvězdu. Silný potenciál objevili v herci a šampionovi karate Chucku Norrisovi, který hrál po boku Bruce Leeho hlavní zápornou roli ve filmu Cesta draka. Od té doby byl Chuck Norris obsazen hned do několika bojových filmů, např. Oddíl jedna (1979) či Oko za oko (1981), a poté hrál v hlavních rolích akcí nasáklých snímků Nezvěstní v boji (1984), Invaze U.S.A. (1985) a Delta Force (1986), které plnily stejnou funkci jako Rambo II. Žádný z nich ale nebyl vyloženě hitem a kultovní hvězda se z Norrise stala až díky seriálu Walker, Texas Ranger (od roku 1993) a pár let poté i díky internetovému humoru. O dost úspěšnější byla v tomto ohledu dráha belgického rodáka a mistra karate Jeana-Clauda Van Damma, jenž do amerického akčního žánru přivedl motiv arénových bojů a obohatil souboje o své slavné kopance a baletní otočky.
Zlomovým byl ve Van Dammově kariéře snímek Krvavý sport (1988), v němž ztvárnil hlavní postavu Američana, jenž se vydá do Hong Kongu s cílem vyhrát tamní turnaj bojových umění. Velkými hity byly i filmy Kickboxer (1989), kde Van Damme ztvárnil muže, jenž se dá do učení mistra kickboxu s cílem pomstít svého bratra, který byl zmrzačen v ringu thajským protivníkem, Dvojitý zásah (1991), v němž si zahrál dokonce dvojroli, akční sci-fi Univerzální voják (1992), kde se z něj stal kyborg, Živý terč (1993), v němž byl obsazen do role likvidátora sadistů, kteří pořádají pro zábavu hony na bezdomovce, nebo sci-fi Timecop (1994), jehož hrdinou je agent dohlížející na dodržování zákazu cestovat v čase. V Univerzálním vojákovi se výrazně prosadil i švédský kapitán národního týmu karatistů a držitel akademického titulu v oboru přírodních věd Dolph Lundgren, jenž se proslavil zápornou rolí v boxerském filmu Rocky IV (1985) a následně se objevil v hlavních rolích filmů Rudý škorpion (1988), Mstitel (1989), Temný anděl (1990), Zúčtování v Malém Tokiu (1991) nebo Čas pomsty (1993), z nichž však většina byla velmi nevýdělečná.
Značné slávy se dočkal i mistr bojových umění a držitel černého pásu Steven Seagal, který se učil od přeborníků v Japonsku. Poprvé se objevil v úspěšném akčním snímku Nico (1988) a odrazovým kariérním můstkem pro něj byly i následující kriminální hity Těžko ho zabít (1990), Muž s cejchem smrti (1990) a Nemilosrdná spravedlnost (1991), v nichž Seagal ztvárnil role policistů a tajných agentů bojujících se zabijáky, mafiány a drogovými gangy. Za jeho nejlepší film se považuje Přepadení v Pacifiku (1992), kde coby voják degradovaný na kuchaře bojoval s teroristickými únosci jaderné bitevní lodi. Filmem Aljaška v plamenech (1994), v němž si zahrál specialistu na výbuchy ropných vrtů, dokonce debutoval jako režisér. V druhé polovině 90. let však všechny tyto herce potkal podobný osud – spolu s kolísavou a neustále klesající kvalitou svých filmů si udržovali diváckou přízeň jen od nejvěrnějších fanoušků, a byť se tu a tam pokusili o slavný návrat na scénu a leckteré z jejich laciných béčkových počinů byly úspěšné na videu, tak se postupně vytratili až na okraj zájmu.
Delta Force (1986)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Další akční hity 80. let
Režisér Walter Hill, jenž natočil v roce 1979 snímek o válkách pouličních gangů Warriors, navázal na atmosféru špinavého města snímkem Ohnivé ulice (1984) a režíroval i 48 hodin s Eddiem Murphym a Nickem Noltem (1982), čímž započal módu akčních policejních buddy komedií. Na tomto sub-žánru se Eddie Murphy svezl v sérii Policajt z Beverly Hills (od roku 1984) a později i ve filmu Policajt ze San Francisca (1997) a velmi úspěšnou se stala i sága s Melem Gibsonem a Dannym Gloverem Smrtonosná zbraň (od roku 1987). Mel Gibson se předtím stihl proslavit už australskou post-apokalyptickou trilogií Šílený Max (od roku 1979), líčící osudy bývalého policisty bojujícího proti motoristickým gangům. Dystopickou vizí budoucnosti se zabývaly např. i akční filmy Johna Carpentra Útěk z New Yorku (1981) a Útěk z L.A. (1996), zasazené do vězeňské kolonie na území Manhattanu. Carpenter do nich obsadil Kurta Russella, s ním poté natočil také Velké nesnáze v Malé Číně (1986), které kombinovaly humor, akci a bojová umění s fantasy motivy vycházejícími z čínského folkloru.
James Cameron se chopil hororového sci-fi Vetřelec a natočil jeho výrazně akčnější pokračování s názvem Vetřelci (1986), které ve své době vynikalo jako jeden z mála filmů s akční hrdinkou v hlavní roli v podání Sigourney Weaver. Nejvýdělečnějším filmem téhož roku se stal Top Gun Tonyho Scotta s Tomem Cruisem v hlavní roli, jenž vznikal ve spolupráci s americkým námořnictvem, inspiroval se estetikou hudebních videoklipů z MTV a leteckými sekvencemi se stíhačkami dělal reklamu armádě. Herec Michael Dudikoff uspěl v hlavní roli filmové série Americký ninja (od roku 1985) a rodinnou variací na bojové filmy se stal Karate Kid (1984). Paulu Verhoevenovi se zadařilo s RoboCopem (1987), drsným sci-fi příběhem kybernetického policisty, který nekompromisně sjednával pořádek ve světě ovládaném korporacemi a kriminalitou, a o deset let později i se satirickou Hvězdnou pěchotou (1997), která si v příběhu o bojích lidstva s mimozemskými brouky brala na paškál válečnou propagandu.
Smrtonosná zbraň (1987)
Photo © Warner Bros.
Bruce Willis a proměna akčního filmu
Režisér John McTiernan přišel na konci 80. let s novým typem akčního hrdiny, jenž představoval návrat k tradičním americkým hodnotám a do značné míry nahradil nezranitelné svalové ikony předešlých let, jež se staly symbolem Reaganovy silové politiky. Ve filmu Smrtonosná past (1988) na sebe výrazně upozornil herec Bruce Willis jako policejní detektiv, jenž se stal nedobrovolným bojovníkem s teroristy, držícími v nedostavěném mrakodrapu několik rukojmí včetně jeho ženy. Willisův hrdina krvácel, dělal chyby a měl strach i nadhled, nebyl akčním nadčlověkem ani strojem na zabíjení. Smrtonosná past se stala akčním filmem nové doby, zadělala na několik pokračování, stvořila z Bruce Willise vyhledávanou hvězdu a dodnes je považovaná za jeden z nejlepších akčních filmů vůbec.
Ve filmu Tonyho Scotta Poslední skaut (1991) pak Bruce Willis ztvárnil zahořklého a neúspěšného detektiva, jemuž složitý případ s politickým pozadím pomůže získat zpět manželku i víru v sebe sama a okolní svět. S rolí akčního hrdiny se však příliš dlouho ztotožnit nehodlal a rozjel proto svou kariéru napříč žánry, přičemž k akci se však v 90. letech několikrát vrátil, mimo jiné jako policista ve filmu Na dostřel (1993), jako zabiják v thrilleru Šakal (1997), jako generál ve Stavu obležení (1998) a jako agent FBI v Mercury (1998). A také jako naftař pověřený úkolem zničit asteroid blížící se k Zemi v katastrofickém sci-fi Armageddon (1998), jehož režisér Michael Bay předtím úspěšně debutoval s Mizery (1995) a později si díky řadě výbušných a oslnivě efektních akčních filmů vysloužil pověst režisérské žánrové ikony.
Smrtonosná past (1988)
Photo © Twentieth Century Fox
Další akční hity 90. let
90. léta se jinak v Hollywoodu z hlediska akčního žánru nesla v duchu pokračování úspěšných filmů z minulých desetiletí a v přebírání osvědčených námětů. Sylvester Stallone a Arnold Schwarzenegger začali v kinech pomalu uvadat, zatímco bijci jako Van Damme, Seagal či Lundgren zmizeli rovnou na video a později na DVD a byli nahrazeni akčními hrdiny nového věku. Nicolas Cage se rok po získání Oscara objevil v hlavní roli filmu Michaela Baye Skála (1996), poté účinkoval v akčním thrilleru Tváří v tvář (1997) režiséra Johna Woo, který se mezitím na čas usadil v Americe, a ve snímku Con Air (1997), kde ztvárnil na propuštění čekajícího odsouzence cestujícího v letadle, které k jeho smůle unesou jeho spoluvězni, a nakonec i v motorovým olejem provoněných 60 sekundách (2000), v nichž si zahrál bývalého zloděje aut, jenž je nucen se k této činnosti na čas vrátit. Harrison Ford, s nímž se pojila pověst akční hvězdy už od dob Hvězdných válek (1977) a Dobyvatel ztracené archy (1981), si zahrál hlavní hrdiny mimo jiné v úspěšných akčních thrillerech Vysoká hra patriotů (1992), Uprchlík (1993), Jasné nebezpečí (1994), či Air Force One (1997), v němž byl obsazen do role překvapivě úderného prezidenta Spojených států.
Keanu Reeves si vysloužil chválu jako tajný agent ve skupině zlodějských surfařů ve filmu Bod zlomu (1991), jako expert na výbušniny prohánějící ulice s autobusem, co nesmí zastavit, ve snímku Nebezpečná rychlost (1994), a především jako digitální mesiáš v revolučním sci-fi Matrix (1999), v němž se o choreografii akčních a bojových scén postaral přední choreograf asijských kung-fu filmů. Tom Cruise se uchytil v úspěšné filmové akčně-špionážní sérii Mission: Impossible (od roku 1996), která proslula adrenalinovými eskapády tajných agentů plnících zdánlivě nesplnitelné mise. Jackie Chan se v USA etabloval v akčních komediích, mezi nimiž vynikaly např. snímky Křižovatka smrti (1998) nebo Tenkrát na východě (2000).
Úspěšný byl i Hon na ponorku Johna McTiernana (1990), Nelítostný souboj Michaela Manna (1995) videohrami inspirovaný Mortal Kombat (1995), katastrofický Den nezávislosti (1996), hororový Blade (1998), jenž proslavil Wesleyho Snipese rolí zabijáka upírů, nebo Big Hit (1998), v němž se zrodila akční hvězda pro změnu z Marka Wahlberga. Akční komedie s Charliem Sheenem Žhavé výstřely (1991) a Žhavé výstřely 2 (1993) parodovaly slavné akční filmy 80. let, v prvním případě především Top Gun a v druhém případě hlavně Ramba II a Komando. V koprodukci Velké Británie a Francie zas vznikl akční film Ronin (1998), jehož proslavily automobilové honičky.
Skála (1996)
Photo © Hollywood Pictures
Luc Besson a francouzské akční filmy
Kromě Velké Británie, jež dala světu Jamese Bonda, má jako jedna z mála evropských zemí tradici akčního žánru i Francie, v níž se staly v období od 60. do 80. let prototypem akčního filmu kriminální thrillery a akční komedie s Alainem Delonem a Jeanem-Paulem Belmondem. Alain Delon hrál banditu v dobrodružném Černém tulipánovi (1963), desperáta ve westernových Rivalech pod rudým sluncem (1971), kde jej doprovázely zahraniční akční hvězdy Charles Bronson a Toširó Mifune, i mstitele v Zorrovi (1975). Poté proslul mimo jiné rolemi v kriminálních snímcích Smrt darebáka (1977), Tři muži na zabití (1980), Bojovník (1983), Slovo policajta (1985) či Nebuďte policajta (1988). Jean Paul Belmondo se stal ikonou francouzské kinematografie díky rolím šarmantních zlodějíčků, dobrodruhů, ale i policistů a tajných agentů. Ve filmu 100 000 dolarů na slunci (1964) se zúčastnil honičky kamionů, v Muži z Acapulca (1973) ztvárnil roli spisovatele i jeho fikčního alter-ega v podobě elitního superagenta a v akční komedii Zvíře (1977) se ujal role filmového kaskadéra. Výrazně jej proslavily také akční kriminálky Strach nad městem (1975), Lovec hlav (1976), Policajt nebo rošťák (1979) nebo Profesionál (1981). Oba herci se poté setkali v akční komedii Poloviční šance (1998), v níž se v doprovodu herečky Vanessy Paradis utkali s ruskou mafií.
Francouzskou akční kinematografii v 90. letech výrazně ovlivnil filmař Luc Besson, jenž natočil v roce 1990 snímek Brutální Nikita, vyprávějící o mladé feťačce, která se po zatčení přidá k tajné službě, kde je přeškolena v dokonalou agentku a vražedkyni. Poté svůj úspěch zopakoval se snímkem Leon (1994), v němž proslavil rolí profesionálního zabijáka herce Jeana Rena. Během své kariéry Besson proslul i jako plodný scenárista a producent akčních filmů jiných režisérů. Z jeho pera vzešla např. akční série Kurýr (od roku 2002), jež udělala hvězdu z britského herce Jasona Stathama, trilogie 96 hodin (od roku 2008), v níž se do role akčního hrdiny převtělil Liam Neeson, nebo komediální sága Taxi (od roku 1998), pojednávající o extrémním řidiči taxíku. Z Bessonovy dílny pochází i akční komedie Wasabi (2001), bojové filmy Polibek draka (2001) a Utržený ze řetězu (2005), v nichž předváděl své bojové umění Jet Li, Okrsek 13 (2004) a jeho předělávka Doupě (2014) nebo Colombiana (2011), v níž ztvárnila roli titulní nájemné vražedkyně Zoe Saldana. K režii akčních filmů se pak Luc Besson vrátil mimo jiné ve sci-fi Lucy (2014) a v thrilleru Anna (2019).
Profesionál (1981)
Photo © Les Films Ariane
Asijské akční filmy nového tisíciletí
Po úpadku hongkongské kinematografie v 90. letech akční žánr v asijských zemích značně uvadl a obrody došel až s přelomem milénia, kdy režisér Ang Lee natočil v koprodukci Číny, Taiwanu a Hong Kongu jako epickou poctu tradičnímu žánru wuxia snímek Tygr a drak (2000), do nějž obsadil legendy akčního filmu Chowa Yun-Fata a Michelle Yeoh, ale i vycházející akční hvězdu Ziyi Zhang. Obrovský mezinárodní úspěch čtyřmi Oscary oceněného filmu, jehož příběh kombinoval téma nenaplněné lásky a poetické souboje s meči, vedl ke zrodu podobně laděných počinů, z nichž nejvíce pozornosti se dostalo snímkům Hrdina (2002, s Jetem Li v hlavní roli), Klan Létajících dýk (2004) a Kletba zlatého květu (2006). Ve Vietnamu byl natočen historický bojový film Rebel (2006), situovaný do období francouzské okupace ve 20. letech minulého století, jenž byl v té době nejdražším vietnamským filmem vůbec. V Thajsku na sebe výrazně upozornil herec Tony Jaa, jenž se dočkal mezinárodního věhlasu díky nacionalistické filmové sérii Ong-bak (od roku 2003), v jejímž prvním dílu předváděl bojová umění a akrobatické kousky coby vesničan, jenž se vydal do velkoměsta vyhledat zloděje posvátné sochy. Pozornost vyvolal i thajský Duch boje (2008), vyprávějící příběh bojovnice, která dokázala dokonale napodobovat jakákoli bojová umění.
Hong Kong navázal na tradici bojových filmů např. ve snímcích Zóna smrti (2005), v níž spolu sváděli boj Donnie Yen a Sammo Hung v rolích zásadového policisty a mafiánského bosse, Obávaný bojovník (2006), v němž Jet Li ztvárnil hlavní roli zápasníka, na jehož rodinu dopadne po zabití protivníka krevní msta, a historická filmová série Ip Man (od roku 2008), jejíž hrdina v podobě čínského mistra bojových umění, jenž se postaví představitelům japonské okupace, se stal pro Donnieho Yena nejslavnější postavou jeho kariéry. Na mezinárodním trhu se dobře uchytily i hongkongské akční komedie Shaolin fotbal (2001) a Kung-fu mela (2004), které obohacovaly používání bojových umění o absurdní humor. Mrazení v zádech naopak vzbuzoval jihokorejský akční thriller o pomstě Old Boy (2003), drsné akční drama Silmido (2003), inspirované pokusem o atentát na jihokorejského prezidenta, Muž odnikud (2010), jehož hlavní hrdina díky zabijácké minulosti obstál v ochraně malé holky před mafiány, i se zombie invazí operující akční thriller Vlak do Pusanu (2016), ve své době nejvýdělečnější jihokorejský film všech dob.
Japonsko stvořilo světovou událost z dystopického akčního thrilleru Battle Royale (2000), v němž byli studenti středních škol naháněni do zabijácké reality show na izolovaném ostrově. Herec a režisér Takeši Kitano uspěl na festivalech se svým filmem Samuraj (2003), ve kterém si zahrál legendární postavu slepého bojovníka. Úspěch slavil i snímek 13 samurajů (2010), předělávka stejnojmenného japonského filmu z roku 1963. Na poli kontaktních bojových filmů se pak výrazně prosadila Indonésie. Cestu bojovníka (2009) režíroval s Iko Uwaisem v hlavní roli jako svůj indonéský debut britský rodák Gareth Evans, jenž poté s velkou slávou natočil se stejným hercem akční film Zátah: Vykoupení (2011), který byl jednou dlouhou a intenzivní akční scénou o policejním zátahu na panelák plný gangsterů. Jeho pokračování Zátah 2 (2014) bylo odlišné, vydalo se cestou gangsterského eposu plného bojových scén. Iko Uwais poté hrál i v brutálních indonéských akčních filmech Zásah (2016) a Jde si pro nás noc (2018).
Tygr a drak (2000)
Photo © Sony Pictures Classics
Akční film po roce 2000
Žánr akčního filmu se i dříve často prolínal s jinými žánry, zejména se sci-fi, thrillery a s dobrodružnými či fantasy filmy, což se stalo běžnou praxí i po přelomu tisíciletí, přičemž natáčení čistě akčních filmů se stalo poměrně ojedinělým úkazem. Za akční filmy lze označit všechna pokračování Hvězdných válek i nově restartovaný Star Trek (od roku 2009), spoustu komiksových a superhrdinských filmů, videohrami inspirovanou sérii Resident Evil (od roku 2002), pokračování Matrixu s názvy Matrix Reloaded (2003) a Matrix Revolutions (2003), ale i řadu dalších snímků. Z klasických akčních filmů se v USA i jinde ve světě ujaly ve Francii produkované série Kurýr (od roku 2002) a 96 hodin (od roku 2008) a také nově vznikající bondovky, které s další výměnou hlavního protagonisty v Casinu Royale (2006) nabraly nový dech a přidaly na špinavosti a realističnosti. Prst na tepu doby udržela i špionážní série Mission: Impossible s Tomem Cruisem, která s každým dalším dílem navyšovala množství adrenalinu v akčních sekvencích.
V žánru akčních špionážních thrillerů se uchytil i hrdina Jason Bourne, jenž v podání Matta Damona pátral po své identitě ve snímcích Agent bez minulosti (2002), Bournův mýtus (2004), Bourneovo ultimátum (2007) a Jason Bourne (2016). S trojicí tajných agentek ve složení Cameron Diaz, Drew Barrymore a Lucy Liu zas přišli komediální Charlieho andílci (2000). Mimořádně výdělečnou se stala filmová série Rychle a zběsile (od roku 2001), která překypovala scénami automobilových honiček a udělala hvězdu z herce Vina Diesela, jenž poté zazářil i v akčním thrilleru xXx (2002). Mnohadílná sága Rychle a zběsile pak nabrala vyšší otáčky s dílem Rychle a zběsile 5 (2011), který v akčních sekvencích přidal na absurdnosti, a v němž do obsazení přibyl herec Dwayne Johnson, bývalý wrestler s přezdívkou The Rock, jenž se předtím objevil v akčních filmech Vítejte v džungli (2003), Kráčející skála (2004) a Faster (2010). V Rychle a zběsile 6 (2013) se do týmu přidal i Jason Statham, jenž kromě série Kurýr účinkoval i v akčních filmech Loupež po italsku (2003), Zastav a nepřežiješ (2006) nebo Rallye smrti (2008). Bojové filmy se zápasy v arénách přežily v podobě série Neporazitelný (od roku 2002), která nabírala na údernosti s pokračováními Neporazitelný II: Poslední zůstává (2006) a Neporazitelný: Vykoupení (2010), inspirovanými bojovým stylem MMA.
Režisér Michael Bay natočil Mizery 2 (2003) a akční sci-fi Ostrov (2005) a poté se upsal výbušné a na oslnivých digitálních efektech založené akční sci-fi sérii Transformers (od roku 2007), v níž Zemi navštívila skupina obřích mimozemských robotů. Režisér Zack Snyder udělal velkou akční jízdu ze zombie hororu Úsvit mrtvých (2004) a z komiksového 300: Bitva u Thermopyl (2006). Ve dvoudílném eposu o pomstě Quentina Tarantina Kill Bill (2003 a 2004) se zaskvěla coby akční hvězda herečka Uma Thurman. V akčním dobrodružném fantasy Zakázané království (2008), které se snažilo připomenou éru kung-fu filmů, se sešli Jackie Chan a Jet Li. Legraci si z akčních snímků dělala britská Jednotka příliš rychlého nasazení (2007), která se vtipně strefovala do buddy filmů z policejního prostředí, a série Johnny English (od roku 2003), jež si brala na paškál bondovky a špionážní žánr.
Matrix (1999)
Photo © 1999 Warner Bros.
Superhrdinské světy a další akční filmy po roce 2010
Unikátním návratem k akčním filmům 80. let byl snímek Expendables: Postradatelní (2010), v němž se sešly mimo jiné legendy akčního žánru Sylvester Stallone, Jet Li, Dolph Lundgren a v drobných rolích i Arnold Schwarzenegger a Bruce Willis, a doprovázely je nové hvězdy, jimiž byli Jason Statham nebo Randy Couture. Ve druhém dílu s názvem Expendables: Postradatelní 2 (2012) se k nim pak přidali i Jean-Claude Van Damme, Chuck Norris, Scott Adkins a Liam Hemsworth. Herečka Charlize Theron se projevila jako akční hvězda v thrilleru Atomic Blonde: Bez lítosti (2017) a herec Keanu Reeves se zas skvěle uchytil ve filmové sérii o světě nájemných zabijáků John Wick (od roku 2014). Film Šílený Max: Zběsilá cesta (2015), jenž byl pojat jako jedna dlouhá divoká akční scéna, nastavil laťku, jak má vypadat moderní akční film.
Novodobými akčními hrdiny se stali komiksoví superhrdinové, kteří z papírových sešitů přešli nejprve na televizní obrazovky, a počínaje velkorozpočtovým Supermanem (1978) se začali objevovat i jako protagonisté celovečerních filmů. Série X-Men (od roku 2000) zanesla do superhrdinského žánru realisticky civilní pojetí, na nějž navázala především temná trilogie Christophera Nolana Batman začíná (2005), Temný rytíř (2008) a Temný rytíř povstal (2012). Se superhrdiny se poté roztrhl pytel ve chvíli, kdy začalo vznikat propojené universum hrdinů v sérii Avengers (od roku 2012), do nějž spadali mimo jiné Iron Man (od roku 2008), Thor (od roku 2011), Captain America: První Avenger (od roku 2011), Ant-Man (od roku 2015), Black Panther (od roku 2018) nebo Captain Marvel (od roku 2019). Konkurenci jim tvořili hrdinové z Ligy spravedlnosti (2017), mimo jiné Superman alias Muž z oceli (od roku 2013), Wonder Woman (od roku 2017) či Aquaman (od roku 2018).
Podle stejnojmenného seriálu byla natočena akční komedie A-Team (2010), značného úspěchu se dočkal Jack Reacher: Poslední výstřel (2012) s Tomem Cruisem v hlavní roli a své fanoušky si získal i mexický ranař Machete (2010) v podání Dannyho Treja. Herec Gerard Butler se usadil v akční sérii Pád bílého domu (2013), Pád Londýna (2016) a Pád anděla (2019). Sídlo amerického prezidenta bylo v ohrožení i v Útoku na Bílý dům (2013). Film Kingsman: Tajná služba (2014) představil hrdiny zcela nové britské špionážní agentury a Baby Driver (2017) nápaditě propojil automobilové honičky s písničkovým hudebním podkresem. Ve videoherně pojaté akční komedii Zabiják proti své vůli (2019) se proháněl ulicemi s pistolemi přibitými k rukám Daniel Radcliffe, ve filmu Vyproštění (2020) zas pátral po uneseném synovi zločineckého bosse žoldák v podání Chrise Hemswortha. Veteráni Sylvester Stallone a Arnold Schwarzenegger se spolu setkali ve filmu Plán útěku (2013), v němž se snažili prchnout z extrémně zabezpečeného vězení, a oba se poté během let ještě vrátili ke svým nejslavnějším rolím, Stallone jako Rambo ve filmu Rambo: Poslední krev (2019) a Schwarzenegger jako Terminátor ve snímku Terminátor: Temný osud (2019).
Temný rytíř (2008)
Photo © Warner Bros Pictures
Akční televizní seriály
V 60. letech vznikl v USA seriál Mission: Impossible (1966-1973), jehož hrdiny byli členové speciálního týmu, kteří byli posíláni na nebezpečné a na pohled nesplnitelné mise. Seriál se dočkal o patnáct let později předělávky v podobě seriálu Nulová šance (1988-1990). V 70. letech byl v Americe populární akčně-kriminální seriál o policejních parťácích s názvem Starsky & Hutch (1975-1979), v jehož stopách se později vydal seriál Miami Vice (1984-1989), vyprávějící o akcích dvou policistů v utajení. Oblíbená byla i série o speciálním policejním komandu S.W.A.T. (1975-1976), seriál o trojici tajných agentek Charlieho andílci (1976-1981) nebo akčně komediální The Dukes of Hazard (1979-1985). V 80. letech patřily televizní obrazovky A-Teamu (1983-1987), v nichž se čtveřice veteránů z Vietnamu stala nájemnými žoldáky bojujícími za spravedlnost, Tomu Selleckovi jakožto hlavnímu hrdinovi seriálu Magnum (1980-1988), jímž byl soukromý detektiv a bývalý mariňák, Davidu Hasselhoffovi, jenž se v seriálu Knight Rider (1982-1986) proháněl ve futuristickém mluvícím autě, a MacGyverovi v podání Richarda Deana Andersona (1985-1993), jenž si dokázal v každé situaci poradit díky schopnosti improvizovat.
Seriály jako Walker, Texas Ranger (1993-2001), Odpadlík (1992-1997) nebo německá Kobra 11 (od roku 1996) vládly televiznímu akčnímu žánru v 90. letech, dokud svět nezačal žít revolučním seriálem 24 hodin (2001-2010), jehož všechny epizody se odehrávaly v reálném čase a v němž měl hlavní hrdina – protiteroristický agent ztvárněný Kieferem Sutherlandem – vždy jen jediný den na vyřešení komplikované situace a záchranu svých blízkých. Fenoménem se stal i Útěk z vězení (2005-2017), sledující osudy dvou bratrů, kteří se snaží uprchnout z kriminálu. Z dalších akčních seriálů vzniklých po roce 2000 pak stojí za zmínku mimo jiné série Alias (2001-2006), zabývající se příběhem dvojité tajné agentky, Protiúder (od roku 2010), v němž podnikají společné mise dva členové tajné protiteroristické organizace, seriál Into the Badlands (2015-2019), jenž pracoval s poetikou čínského žánru wuxia a se soubojovou choreografií bojovníků, nebo Jack Ryan (od roku 2018), v němž si John Krasinski zahrál analytika CIA, jenž se namísto bezpečného prostředí pracovního stolu ocitne uprostřed nebezpečné akce.
Filmmaniak
Nejlepší akční filmy
Terminátor 2: Den zúčtování (1991) |
Pán prstenů: Společenstvo Prstenu (2001) |
Pán prstenů: Návrat krále (2003) |
Temný rytíř (2008) |
Matrix (1999) |
Dobyvatelé ztracené archy (1981) |
Sedm statečných (1960) |
Indiana Jones a Poslední křížová výprava (1989) |
Rivalové (2013) |
Le Mans '66 (2019) |
Všechny nejlepší akční filmy |