Reklama

Reklama

Caravaggio

  • Velká Británie Caravaggio (více)
Trailer

Obsahy(1)

Expresivní výpověď předního evropského režiséra o životě a díle slavného ranobarokního malíře, který přišel s revolučním použitím dramatizujícího světla a stínu (chiaroscuro) a bývá označován za "vynálezce světla kinematografie". (Caravaggio usiloval též o iluzívní vtáhnutí diváka do obrazu, do důsledků využil malbu polofigur jako kompoziční princip, zdůrazňující jejich vypjatou reálnost a tělesnou blízkost, což je též příznačné pro filmový obraz.) Caravaggio maloval prostitutky, tuláky, příživníky, povaleče, zloděje a vyděděnce, zvěčňujíce je v postavách světců. Ve filmu vystupují ze šerosvitu modelově vysvícené obrazy malíře, jehož dílo, inspirace a bláznivé nápady splývají s jeho životem, ve kterém byla zřejmě ústředním bodem homosexualita s doprovodným pocitem viny a izolace. Zatímco co jeho malby ukazovaly stále se zvětšující originální hloubku náboženského vědomí, jeho osobní život byl plný výtržností, soubojů, věznění a v r. 1606 dokonce zabil člověka. Opuštěný, zoufalý, nemocný láskou, plýtvající silami, ubitý i šťastný se prsty dotýká dneška (postavy mají někdy moderní šaty, kouří, jsou tu auta a motocykly, je slyšet hluk ulice, hukot lokomotivy, mecenáš má počítač Sony, za ateliérem zadrnčí telefon, udavač sedí ve vaně a ťuká na stroji žalobu na dlužníka...). Dech a vůně doby, snoubící krásu a svátost se špínou intrik, vražd a krvesmilstva. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (57)

danoo 

všechny recenze uživatele

Tento film nefunguje ako životopis v pravom slova zmysle. Derek Jarman skôr využíva Caravaggiove maľby a voľnú chronológiu, aby ukázal svoje názory na umenie, lásku, sex a politiku ("All art is against lived experience. How can you compare flesh and blood with oil ground pigment?"). Kamera je maliarska. Obsadenie skvelé: Nigel Terry ako Caravaggio je vierohodne unavený životom, väzňom svojich vízií a neviazanosti, ktorá rozvíja osudy Tildy Swinton a Seana Beana. Jarman excelentne využíva mnohé ahistorizmy, aby demonštroval aktuálnosť svojich otázok i v súčastnosti. Moja obľúbená scéna ukazuje vatikánskeho funkcionára zo 17. storočia sediaceho vo vani, ktorý píše na stroji nepriaznivú kritiku na Caravaggiove obrazy. Celé to vypadá ako známy Davidov výjav s Maratom. Tieto bonmoty sú trefné a umne prezentované a je iróniou, že robia film ešte väčšmi barokovým. ()

thommas 

všechny recenze uživatele

Zatímco ostatní režiséři se snaží svými životopisnými snímky obejmout celý jeden život, Derek Jarman vypráví jen relativně krátký životní úsek. Malířova předsmrtná autoretrospektiva začíná v dětství u Milána (Jarman se však geografií Caravaggiova života nenechává nijak spoutávat), následuje časový skok a pokračuje až po Merisiho uzdravení v Římě u kardinála Del Monteho. Hlavním záběrem není ani tvorba, ani obrazy nebo slavné jméno. Vše se točí okolo složitosti vztahů, lásky a koexistence několika málo lidí. Ani erotika a sexualita nemá v tvorbě zanedbatelné místo - možná spíše naopak. Posílení dokonalou vizuální stránkou (která je s hlavním hrdinou velmi úzce spjata) a množstvím současných symbolů, jejichž očividnost se navyšuje společně s prohlubováním dramatu (od malé papírové čepičky z novin na Ranucciově hlavě až po velké nákladní auto ukryté v šerostínu při závěrečné vyhrocené scéně, po které už nemůže následovat nic než smrt, dělá z Caravaggia bez diskuzí kvalitní snímek, který stojí za to shlédnout. ()

Reklama

LEATHERFAC 

všechny recenze uživatele

Vážení přátelé...Caravaggiovy obrazy se daly do pohybu zpětným chodem a napříč časem a znovu ožívají na plátně filmovém...Dokonalé kulisy precizně stylizované v mistových barevných odstínech...tak precizně, že vám připadnou jako naprosto samozřejmé...dialogový i dějový minimalismus - velmi netradiční filmový životopis - Jarman se ani nesnaží - respektive snaží, ale jinak, než jsme čekali a to je dobře. Živí modelové naaranžovaní jako předlohy k obrazům jsou dokonalí - kolikrát jsem měl pocit, že je to už obraz, ale když kamera odjela dál a obraz se najednou rozhýbal, ukázalo se že jsou to teprve naaranžovaní modelové. Obzvlášť Tilda jakoby sama o sobě vypadla z renesančního obrazu. Abych nepěl jen chválu, tak jediným mínusem pro mě jako pro malíře byly bohužel ty samotné obrazy, které mistr před kamerou jakože maluje - neskutečně odfláklé, příliž expresivní a moderní - absolutně se lišící od dokonalých sousoší modelů...i Caravaggiových obrazů skutečných... myslím ty rozmalované - ty dokončené naštěstí byly vytištěny dobře... (:o) Jo a taky mě tam trochu sraly ty moderní prvky - kalkulačka, psací stroj atd. - chápu sice záměr, ale pro mě to tam být fakt nemuselo. Jinak ovšem nádherný, hluboký film... ()

evulienka3 

všechny recenze uživatele

Nezvyčajný film a pravdupoviediac, nepamätám si, žeby som už niečo podobné videla. Tak ako existujú pomerne časté filmové adaptácie kníh, tento film by som nazvala adaptáciou obrazov a takýchto filmov je málo, ak vôbec nejaké podobné existujú. Film, v ktorom ani tak nejde o historickú hodnovernosť, ale o zachytenie vnútorného sveta umelca, ktorý nám svoju dušu odhaľoval prostredníctvom svojich obrazov. Nevšedné, dych vyzrážajúce kompozície diel ma doslova fascinovali. Možno aj preto, že k výtvarnému umeniu mám naozaj blízko. Miestami som nadobúdala pocit, že toho o tomto maliarovi viem strašne veľa. Nie však o tom, ako reálne žil (myslím však, že podstata doby tu bola tiež vystihnutá skvele), ale to, kým bol... Caravaggio je môj prvý film od Dereka Jarmana, ale rozhodne nie posledný! ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Hrozná nuda. Ale tak hrozná, že ma to skoro rozplakalo. Ja na takéto expresívne a kvázi umelecké vyjadrenia asi nie som. Guláš všetkého možného, koláž obrázkov bez ladu a skladu, bez deja, bez času a bez zmyslu. Jediné čo trocha zaujalo bola technika štetca a mladučká Tilda Swinton. 30/100 ()

Galerie (12)

Zajímavosti (6)

  • Caravaggio (Dexter Fletcher, Nigel Terry) nosí u sebe nůž, na jehož čepeli je vyryt latinský nápis „nec spe, nec metu“, v překladu „bez naděje, beze strachu“, což bylo motto pouličních výtržníků. (ČSFD)
  • Michelangelo Merisi, zvaný Caravaggio (Dexter Fletcher, Nigel Terry), tvořil ve filmu tato díla: Hlava Medúzy, Koš ovoce, Chlapec loupající meruňky, Chlapec s košem ovoce, Nemocný Bakchus, Hráč na loutnu, Chlapec kousnutý ještěrkou, Hudebníci, Obrácení sv. Pavla, Mučednictví sv. Matouše, Nevěřící Tomáš, Vítězný Amor, Sv. Jan Křtitel, Mladý Bakchus, Kajícná Magdaléna, Smrt Panny Marie, Sv. Jeroným a Ukládání do hrobu. (ČSFD)
  • Film byl uveden v hlavní soutěži Berlínského mezinárodního filmového festivalu Berlinale 1986, kde získal ocenění mezinárodní poroty Stříbrný medvěd za ojedinělý počin. (SeanBean)

Reklama

Reklama