Režie:
Julian SchnabelScénář:
Julian SchnabelKamera:
Ron FortunatoHrají:
Jeffrey Wright, Michael Wincott, Benicio Del Toro, Claire Forlani, David Bowie, Dennis Hopper, Gary Oldman, Christopher Walken, Willem Dafoe (více)Obsahy(1)
Přední sběratelé a proslulé světové galerie se praly o jeho práce. Břemeno slávy bylo ale příliš veliké. Byl mladý, nesmírně talentovaný, úplně chudý a neznámý. Stejný, jako tisíce jiných nezávislých malířů v Americe. Pomaloval ulice, zdi a plechové ohrady. Jeho publikem byli nuzáci a bezdomovci, kteří měli brlohy přímo pod jeho největšími díly. Pak potkal legendárního Andy Warhola. Během jednoho roku se stal Jean-Michel Basquiat senzací celého světa. Přední sběratelé a proslulé světové galerie se praly o jeho práce. Břemeno slávy bylo ale příliš veliké… (HBO Europe)
(více)Recenze (107)
"He says he's jealous of the moon, because you look at it. He's jealous of the sun, because it warms you. He says, "I feel you, even when I'm not feeling you. I talk to you when I'm not talking to you. I love you, even when I'm not loving you..." https://www.youtube.com/watch?v=yeyucyCP0JY ()
Vždycky se mi líbily víc obrazy, u kterých je zřejmé, co představují, řekněme takové zelené jablko pokryté kapkami rosy, v nichž se odráží nebe:-). Basquiat - když to na něj skočilo - postavil do peřin komín z pneumatik a pomaloval ho hned po té, co vylepšil nudné šaty své přítelkyně a mně se jeho potřeba vyhánět brouky z hlavy a uvolnit přetlak jen pomocí prstů a čehokoli, co nechávalo barevný otisk, silně dotkla. Jeffrey Wright skvěle vyjádřil Basquiatovu radost, když tvořil nebo byl se svými lidmi, rozpaky a zmatek při srážce s médii či obchodem, křehkost i melancholii, jakou v sobě mívají ti, co jsou hodně jiní. Chválit Davida Bowieho už je místní tradice a nelze než se připojit, ale jsou tu další vzrušující výkony - Benicio Del Toro, Claire Florlani, Gary Oldman, Walken, Dafoe .... ()
Přiznávám, že téma filmu mně vůbec nezajímalo a jediný můj důvod ke shlédnutí bylo doporučení mého profesora dějin umění, že by nám mohl pomoc při učení na maturitu. Inu, z toho hlediska jsem dozvěděla dost, o existenci nějakého Jean-Michel Basquita, a vůbec celého neo-expresionického hnutí 80. let jsem neměla ani ponětí a jsem ráda, že těd vím. Ovšem jako film to bylo zoufale průměrný. Ale nezlobím se, režisér byl rovněž malíř a film natočil čistě jako poctu svému kamarádovy, což je vlastně hrozně hezký :-) A David Bowie v roli Andyho Warhola byl BOŽÍ! ()
Schnabelův styl mi nesedí. Je to malíř, proto není divu, že si jako svůj debut vybral život jiného umělce - Basquiata, o kterém jsem do této doby nevěděl ani, že existuje. Film se skví hereckými hvězdami, na které je radost pohledět - Wright má skvěle dětinský úsměv, Bowie jako Warhol byl k sežrání, Courtney Love hraje správnou drsňačku... Tenhle film je dobrý, leč vcelku nudný... HUDBA: John Cale, Julian Schnabel - no vcelku dobrý songy kapel, co neposlouchám... ale líbila se mi ta arie od Verdiho. ()
Film je sledem scén ze života Basquiata bez udání času v průběhu 8 let. Není to na překážku, pozornost se přesune na aktéry a na situaci. Postupem času se Basquiat mění, úspěch, peníze, noví lide kolem, podmínky na malování. A přitom zůstává tím samým dítětem, jak mu to řekla jeho přítelkyně. Ostatní lidi vnímá podle toho, jak se k němu chovají. Realitu vnímá přes prisma umění. V každé situaci, v jakékoliv atmosféře dokáže vyprodukovat kresbu, který vypadá dobře. Je to pro něho přirozené. Do ničeho se nenutí. Jeho půl mozku jakoby bylo nastaveno jenom na umění. Proto vztahy se ho příliš nedotýkají, jenom jimi proplouvá. Je příliš soustředěný na sebe. To, co chce, o to si řekne. Takový způsob jednání je pro něho štěstím i prokletím. Styl vypřávění filmu je velmi svěží, soustřeďuje se na zachycení chvíle, momentu, kdy se něco děje. Dobře koresponduje se stylem jakým tvořil Basquiat. Žádné dlouhé vykládání, ale tady a teď. ()
Galerie (31)
Zajímavosti (4)
- Jean Michel Basquiat nesouhlasil s použitím jeho maleb ve filmu. Režisér Julian Schnabel tak musel obstarat repliky. (Listeroman)
- Postava kterou ztvárněl Gary Oldman (Alber Milo), nebyla skutečná, ale portrét samotného režiséra Juliana Schnabela. (formelin)
- David Bowie vo filme používa pravé parochne, ktoré nosil sám Andy Warhol. (eurika)
Reklama