Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Polský umělecký film ze železničářského prostředí. Jeho děj se odehrává v současné, a přece již minulé době. V době, kdy v Polsku i v jiných zemích kráčejících k socialismu docházelo k vážným omylům, kterým padly za oběť mnohdy i životy poctivých lidí. Jednou z těchto obětí je hrdina filmu starý poctivý strojvůdce Ořechovský. Viděl smysl své práce v tom, aby jeho vlak jezdil přesně, a ne v tom, aby ušetřil uhlí. Pro své přesvědčení byl vyhoštěn z kolektivu, zavržen jako třídní nepřítel a předčasně pensionován. Na jeho strojvůdcovské místo se dostal jeho bývalý pomocník Zápora. A Ořechovský dobrovolně zahynul pod koly Záporovy lokomotivy, aby svou smrtí zabránil vážné železniční katastrofě. Tak je ve filmu tragicky vyhrocen konflikt mezi lidmi, kteří usilují o totéž: o lepší a krásnější život. A přece nedostatek vzájemného pochopení vede k smrti poctivého jedince. Síla filmu je v odvážné otevřenosti, s níž líčí tuto tragedii člověka. (Filmový přehled)

(více)

Recenze (12)

Martin741 

všechny recenze uživatele

S polskymi filmami mam problem, hoci sa povazujem za mylovnika europskej kinematografie. Preco mam s nimi problem : Poliaci nemaju ani Bergmana s Lesnymi jahodami, ani Truffauta s La Nuit Americain a ani Buda Spencera alebo Terence Hilla. A nikto sa z Poliakov k tymto europskym velikanom /ba niekedy aj svetovym velikanom filmu/ ani nepriblizil. Ale tato kriminalka je vynimocne dobra. Rezia je na urovni, film divaka vtiahne a nepusti, stale sa nieco deje, takze nuda tiez nehrozi. Chvalim aj ten fuckt, ze nuda a nelogicnosti boli stiahnute na minimum. Herci su pre mna neznami, ale ako : da sa to. Ovsem, okrem tohoto filmu ma vsetky tie polske snimky zatial dost uspesne obchadzaju /zlaty Gabin, Spencer, Hill, Bergman, Kaurismaki/. 77 % ()

Mulosz 

všechny recenze uživatele

No nevím nevím. Formální stavba vyprávění určitě není nezajímavá a bez jakýchkolich vedlejších vodítek nutí diváka uspořádat si události chornologicky, čímž ho nestaví do pozice pouhého pozorovatele. Z hlediska obsahového bych ale měl velké výhrady, zvláště k první polovině, kdy mi film namísto zamýšlené společenské kritiky připomínal spíše sovětské železniční agitky (ty strohé úsečné dialogy...) a měl jsem dojem, že lepší práce než nádražák mě v životě nemůže potkat. Předčasně zesnulá legenda polského filmu má na kontě rozhodně lepší snímky. ()

Reklama

Flego 

všechny recenze uživatele

Andrzej Munk dokázal vo svojom diele vynikajúco zobraziť paranoju doby ( príbeh sa odohráva v roku 1950 ), kde sa pri akejkoľvek príležitosti hľadal vnútorný nepriateľ. Tou by mal byť nepríjemný a tvrdohlavý strojvodca na železnici, ktorý nie je príliš obľúbený a ktorého zrazil vlak na koľajniciach. A na vnútornom vyšetrovaní udalosti divák pochopí, že s touto dobou nie je niečo v poriadku... Film bežal v našich kinách v roku 1957. ()

neo93 

všechny recenze uživatele

Jeden z prvních snímků polské filmové školy od Andrzeje Munka. Samotný film představuje dílo socialistického realismu a pro období 50. let byl snímek přijímán jako převratný a nebezpečný. Příběh filmu se odehrává v době od začátku války-napadení Polska, až po komunistickou dobu roku 1948. Vše začíná tím, že jednoho večera je sražen na koleji strojvedoucí Ořechovski. Po tomto incidentu pozorujeme, již v současné době, vyšetřování, které má nám odhalit, co se ve skutečnosti stalo toho osudného večera na trati. Spolu s dalšími spolupracovníky Ořechovského se vracíme do minulosti, abychom nalezli příčinu této nešťastné nehody. V této narativní struktuře, kdy se vyprávění přelévá s přítomnosti do minulosti a naopak, vidíme jasnou předlohu ve filmech Občan Kane a Rašomón. Výborný snímek, který přesně ukazuje těžkou práci, tak i poměry strojvůdců a jejich pomocníků v lokomotivě, v zabaleném do poutavého příběhu. ()

Vampireman 

všechny recenze uživatele

Nešťastný záběr ještě žijícího Ořechovského na kolejích a pár slov později hned na začátku filmu pro mě naprosto odhaluje celý jeho záměr a veškerou pointu, která se dále rozebírá zbytek filmu a z hlediska konzumního diváctví ztrácí onen napěťový efekt. Formálně Munk nezklamal, ale 70% pro tentokrát zaokrouhlím dolů. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (3)

  • V roce 2005 vydalo vydavatelství Polart Distribution edici filmu na DVD s poměrem stran 1,33:1 a s remasterovaným dvoukanálovým zvukovým systémem Dolby Stereo. V roce 2007 vydal distributor Best Film také edici se zvukem Dolby Digital 5.1 v rámci série Classic Polish Cinema. (sator)
  • Filmová lokomotiva je Pt47 – rychlá parní lokomotiva polské konstrukce, vyráběná v letech 1948–1951 pro Polské státní dráhy. (sator)
  • Točilo se ve městě Ostrowiec Świętokrzyski, na východním nádraží ve Varšavě, ve stanicích Wrocław Główny a Łódź Chojny a ve městě Zduńska Wola. (sator)

Reklama

Reklama