Režie:
Paul McGuiganScénář:
Mark MillsKamera:
Milan Peter SovaHrají:
Paul Bettany, Willem Dafoe, Brian Cox, Tom Hardy, Gina McKee, Ewen Bremner, James Cosmo, Vincent Cassel, Luke de Woolfson, Simon Pegg, Elvira Mínguez (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1380 a Anglií zmítají mocenské boje mezi církví a světskou vrchností. Mladý kněz Niccolas de Valans je nucen uprchnout poté, co se dopustil cizoložství. Na své cestě narazí na potulnou hereckou společnost, v čele s Martinem (WILLEM DAFOE), a protože je schopný, přidá se k nim. Putují do města Daremu, kde mají hrát místnímu lennímu pánovi k narozeninám. Stržený most přes řeku je však donutí, aby prošli panstvím lorda de Guse a zastavili se u jeho hradu. Přicházejí zrovna ve chvíli, kdy je město vzrušeno vraždou malého chlapce, z níž byla obviněna hluchoněmá žena. Niccolas brzy pozná, že něco zde není v pořádku. Společně s Martinem se zapletou de temné sítě zločinu a nenávisti (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Velmi dobrá historická detektivka. Potulná herecká společnost vyslechne ženu odsouzenou k smrti za vraždu a sehraje podle toho představení. Nevědomky tak udělají rekonstrukci činu, která je přivede na stopu skutečného vraha. Teď jenom v zatvrzelé středověké společnosti, kde vládne právo meče a pokroucení víra v Boha, dokázat pravdu. ()
Vyšetřovaní zločinu v období syrového a krutého středověku potulnými herci. Námět je originální a neotřelý a středověk je bezútěšný a uvěřitelný, stejně jako křivé obvinění chudého člověka, který se nemůže bránit - na někoho se to hodit musí. Škoda jen, že všechny klady stírá jakýsi chlad a absence jakýchkoliv emocí, tenhle film je totiž stejně vlažný a strohý, jako pověst o angličanech, připomíná mi vystydlý šálek jinak skvělého čaje Earl grey. ()
Jakkoli by se mohlo zdát, že příběh člověka, který v sobě kvůli tíživému svědomí najde sílu vykonat dobrý skutek a čelit bezpráví, je už v literatuře i ve filmu naprosto ohraný, tady jsem hltala každou minutu stopáže a není to jen výkonem Paula Bettanyho. Vlastně je to tím, čeho jsem se nejprve trochu bála a co bylo tady podáno tak dokonale lehce a zároveň vážně (i když ne pro masové diváctvo) - totiž obsahem řešícím nejednu filozofickou a psychologickou otázku a zároveň datací do středověku. Nemohla jsem si totiž nevzpomenout na Údolí včel (rovněž se tam řeší vina a trest, byť trochu jiná) a na Sedmou pečeť (hledání pravdy o Bohu a smyslu života), a obě témata jsem našla skvěle podaná právě ve Hře ve smrti, to vše doplněné pochmurnou atmosférou a autentickým středověkým prostředí (ať už město či kostýmy). Tleskám. ()
Středověkou kriminálku si nechám líbit, už pro tu změnu - není nad strašidelný středověk s jeho maškarami, ohněm a morem, nádavkem dostávám kněze prchajícího před vinou a trestem, nacházejícím útočiště u divadelní společnosti, s kterou společně rozehrají tragédii jak vyšitou, s rozmáchlými gesty a krásným jazykem, kde každé slovo má svůj význam - lze s ním změnit svět i vykoupit vinu. Krom úžasné hudby a skvěle obsazených postav oceňuji, jak lehce dokáže kamera diváka uvést do obrazu předcházejícího děje, jen podstatné úryvky událostí, dodržující koncepci, v jaké je snímek pojat. Nečekaný zážitek. ()
Hra nejen o smrti, ale hlavně o tíživosti viny a možnosti ji smýt, smyslu trestu, o tom čemu má pomoci. Dokonale vytvořený středověk a v něm dokonale vystavěný příběh. Odvíjí se často velice nečekaně a přitom logicky. Vlastně je to jednoduché - takový byl a je prostě život, ale někdy se to trefuje hůř, než se to povedlo zde. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (6)
- V závěrečné scény zúčtování, jsou scény, kde Lord De Guise mluví, i když ústa má zavřená, to kvůli vytvoření efektu dezorientace. (akisha)
- Filmovanie snímky prebiehalo vo Veľkej Británii a taktiež v Španielsku. (MikaelSVK)
- Skupinka hercov sa pri táborovom ohni chce ísť na sever, ale po páde mosta sa rozhodujú, či ísť na východ, alebo západ. Ale smery svetových strán ukazujú naopak. (vander19)
Reklama