Obsahy(1)
Vliv německé kinematografie na formování filmu noir byl enormní, přestože občas v odborných diskuzích neprávem zastiňuje další klíčové faktory. Zejména inspirace německým expresionismem bývá často zveličována. Naopak působení dalších cyklů a tendencí se dostává jen omezeného prostoru. Jedním z přehlížených směrů je tzv. film ulice (Strassenfilm), který se v období Výmarské republiky (1918–1933) stal výstižným vyjádřením modernismu a urbanizace. Snímek Karla Gruneho tematizuje nebezpečnou svůdnost velkoměsta a můžeme v něm identifikovat řadu vizuálních a narativních motivů, které o dvacet let později absorboval i film noir: hrdinu bezhlavě propadajícího pokušení; femme fatale; kontrastní svícení; a mizanscénu odrážející subjektivní stavy postav. (Noir Film Festival)
(více)Hrají
Anton Edthofer
Rakousko-Uhersko
Eugen Klöpfer
Německá říše
Nejlepší filmy:
Hořící důl (1922)
Unheimliche Geschichten (1932)
Ulice (1923)
Max Schreck
Německá říše
Nejlepší filmy:
Upír Nosferatu (1922)
Knockout - Mladé děvče, mladý muž (1935)
Zamilovaný hotel (1933)
Leonhard Haskel
Německá říše
Nejlepší filmy:
Doktor Mabuse, dobrodruh I. (1922)
Hořící důl (1922)
Ulice (1923)
Lucie Höflich
Německá říše
Nejlepší filmy:
Der Berg ruft! (1938)
Tartuffe (1925)
Ulice (1923)
Aud Egede-Nissen
Švédsko-norská unie
Nejlepší filmy:
Doktor Mabuse, dobrodruh I. (1922)
Fantom (1922)
Hilda Warrenová a smrt (1917)