Režie:
John MackenzieScénář:
Barrie KeeffeKamera:
Phil MéheuxHudba:
Francis MonkmanHrají:
Bob Hoskins, Helen Mirren, Bryan Marshall, Eddie Constantine, P. H. Moriarty, Paul Freeman, Pierce Brosnan, Alan Ford, Paul Barber, Alan Devlin (více)Obsahy(1)
Válka gangů v londýnském podsvětí nebo krutá osobní msta? Bob Hoskins v roli muže, lapeného do pasti vlastního sebevědomí. Thriller o válce gangů v londýnském podsvětí. Vypukla – z hlediska šéfa jednoho z nich – ve zcela nevhodný okamžik, neboť do Londýna přijeli Američané, které chce získat za spojence pro své velkorysé plány. A ti se těchto primitivních tvrdých metod obávají a od lidí, kteří je používají, se hodlají distancovat. (Česká televize)
(více)Recenze (85)
Mírně politizované mafiánské drama, které natočil John Mackenzie, který do té doby (a hned po tom taky) točil jen pro TV a televizní formát je z toho znát. Když se k tomu přidá atmosféra 80's Londýna, je zaděláno na celkem zvláštní mix. Nejlepší je na všem Bob Hoskins, v počátku je těžké rozeznat, jestli se jedná o vynikající herectví nebo sebeparodii, konec ukáže (žádné přehrocené uber mafiánství a lá Al Pacino/Scarface ale nečekejte). ()
Nadupaná gangsterka, která sice neoplývá nabušenou akcí, ale postupně vtahuje do děje prostřednictvím skvěle zahraných charakterů a stupňujícího se napětí až do okamžiku nezvratně fatálního konce. Až démonický Hoskins si pro sebe krade velký kus koláče a jeho boss je naprosto dokonalou ukázkou většinou všemocného a sebevědomého zmrda. Nutno říct, že oprávněně, a to i když začnete tušit, že tentokrát narazí kosa nostra na kámen. Když totiž potká gangster fanatika , tak je ten gangster mrtvej chlap... Strhující. ()
Neviem ako ostatní, ale ja som videl priemernú gangsterku s nepríťažlivým obsadením, i keď so zaujímavou postavou stvárnenou Bobom Hoskinsom, s chaotickým úvodom, kĺzajúcu po povrchu, ktorú od priemerného hodnotenia nezachránilo ani zopár dobre nakrútených epizód. Asi mi na dlhšiu dobu v pamäti neutkvie. ()
Pre takéto úlohy sa Bob Hoskins narodil. A konkrétne tá vo Veľkom dlhom piatku by mohla byť považovaná za jeho životnú, ak by išlo, teda aspoň podľa môjho názoru, o záživnejší film. Haroldovi začína ísť niekto po krku a on netuší prečo. Vysvetlenie bude ale nakoniec triviálnejšie, ako sa na prvý pohľad zdá. V podstate by som si vedel predstaviť, že oným rozuzlením by skončilo prvé dejstvo a príbeh by pokračoval tým pádom iným smerom, ako neustále vypytovanie sa, samozrejme bez rukavičiek, kto tak asi za tým všetkým môže stáť. Ale film obsahuje niekoľko slušných scén, tá v mäsokombináte je nakrútená nesmierne lahôdkovo. ()
Pokud se dostanete na vrchol mocenského žebříčku, vedle řady nesporných výhod znamená vaše společenská pozice i jeden nepříjemný fakt - každý pohyb na pyramidě moci bude znamenat jedině sestup dolů. Harold se kdysi dokázal kombinací sebevědomí, pevné vůle a bezohlednosti z bezvýznamného grázlíka se sklonem k násilí vypracovat na šéfa londýnského podsvětí. Už deset let je díky jeho vlivu v metropoli klid. Dohoda se zástupci americké mafie mu má umožnit rozjetí nových smělých investic a slibuje zajistit závratné zisky. Jenže návrat ze zámoří neznamená triumf, nýbrž šokující poznání, že zničehonic čelí něčemu, co se vymyká jeho dosavadním zkušenostem a hrozí rozmetat během několika mála hodin jeho životní dílo. To, co mu dosud pomáhalo, tedy neústupnost a tvrdost, se obrací proti němu a vede ho na okraj propasti. Dlouhý velký pátek je kvalitní žánrový snímek z prostředí organizovaného zločinu, který nic neservíruje divákovi až pod nos, není laciný ani podbízivý a nestojí na přehnané nerealistické akci. Jeho scénář staví na uvěřitelné zápletce, zajímavých charakterech a na sedmdesátkové atmosféře. Film by i bez Boba Hoskinse spolehlivě obdržel 4 hvězdičky, jeho přítomnost je ale onou pověstnou šlehačkou na dortu a nutí mě dát nejvyšší hodnocení. Podle mého jde o Hoskinsův nejlepší výkon na filmovém plátně - pro roli přímočarého rtuťovitého chlapíka, který si myslí, že svět mu bude navždy ležet u nohou, se snad narodil. A závěrečná scéna, kdy kamera v dlouhém záběru zachytí detail Hoskinsovy tváře, je přímo lahůdková. Celkový dojem: 90 %. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (1)
- Britský filmový magazín Empire v roku 2016 zaradil film na 19. miesto v rebríčku 100 najlepších britských filmov histórie. (Jello Biafra)
Reklama