Režie:
Terry ZwigoffScénář:
Daniel ClowesKamera:
Affonso BeatoHudba:
David KitayHrají:
Thora Birch, Scarlett Johansson, Steve Buscemi, Brad Renfro, Illeana Douglas, Bob Balaban, Stacey Travis, Dave Sheridan, Jake La Botz, Rini Bell, T.J. Thyne (více)Obsahy(1)
Enid (Thora Birch) a Rebecca (Scarlett Johansson) práve dokončili strednú školu a lomcuje nimi puberta. Miesto vo fast-foodovej americkej spoločnosti si hľadajú bombardovaním okolia uštipačnými hláškami. Navyše majú depresiu z toho, čo ich čaká. Budú si musieť nájsť nudnú prácu, čakať na prvý románik. Kým Rebecca sa zamestná v miestnej kaviarni a začne si šetriť na byt, Enid je bližšie flákanie sa s neurotickým romantikom Seymourom (Steve Buscemi). Skúška dospelosti je za dverami - obe majú čo robiť, aby si obhájili svoje identity, splynuli so "systémom" a pri všetkých osobných zmenách zostali stále priateľkami. (POMO)
(více)Videa (2)
Recenze (324)
I po přečtení komiksu a opětovném (třetím? čtvrtém?) zhlédnutí za plný počet. Předloha je sice o něco "punkovější" (je to dáno epizodickou strukturou - vycházela na pokračování - a absencí Seymourovy postavy), jízlivost komentářů ale film většinou zachovává (což zaručuje Clowesovo jméno v titulcích). Navíc lepší herecké představitelky pro role Enid a Rebeccy mě v tuto chvíli nenapadají. This is so bad it's gone past good and back to bad again. ()
Pro mě rozhodně pětihvězdičkový film. Už v průběhu filmu mi bylo jasné, že film s takovým scénářem zaslouží vysoké hodnocení. Je zde nápad, barvitost, vtipné hlášky a nechybí celková zábavnost. Teprve ke konci filmu mi však došlo, že je zde také něco hlubšího - opravdovost. Tím mám na mysli opravdovost celé situace, ve které se postavy nachází, a opravdovost charakteru postav. Hlavní postava sebestředné Enid, která tápe ve svém životě, byla vytvořena skutečně mistrně. ~(4,9★)~ ()
Mňam! To byla lahůdka! Celý ten přízračný svět mi byl nějak povědomý. Stačilo se trochu zavrtat do mé nedávné minulosti a hned jsem v ní objevil jeho střípky. A mám takový pocit, že se v budoucnu občas ozve znovu. Hledání místa ve "světě", hledání sebe sama a touha něco s tím vším udělat, i když nevíme co, skvěle symbolizuje závěrečná scéna s autobusem. Já už jsem do podobného před několika lety nastoupil. Myslím, že to nebylo poprvé (ani naposled). Opovrhování nad (ne)normálností a trademarky všedního života někdy chytí i mě, čili i po této stránce sympatizuji s hlavními aktérkami. Film pro mě byl jakousi terapií, jak pochopit věci minulé a zvládnout věci budoucí. Tak zase někdy ahoj, přízračný světe! ()
Nemůžu si pomoct, ale tenhle film mi nepřišel úchvatný ani moc zajímavý, ale pouze a jen čistě nezávislý. Nezávislá natolik, že je vlastně o ničem, ale tváří se jako plnohodnotný film, který by jste měli vidět a to nejen kvůli budoucí hvězdičce Scarlett. Jen varuji, kdo nemiluje nezávislost nenajde nic víc než slabý film v kterém se nezávislí herci snaží zaujmout hollywood. ()
Komickým se pro mě stává zjištění, že jsem o tomhle filmu věděl už v době jeho vzniku a chtěl ho vidět - což jsem zrealizoval až teď, o dvacet let později. No... celej já! Na druhou stranu, i z dnešního hlediska člověk ocení tehdy skoro neznámou a dnes velepopulární Scarlett Johansson, tehdy velepopulární a dnes skoro neznámou Thoru Birch a konstantně podivínoidního Steva Buscemiho, skvostně podivínujícího úplně všude, kde se objeví. Oceňovanej scénář nevypočitatelně vede svou ústřední blběnku světem adolescentských patálií, kde to má těžký, protože je divná a chce bejt svá. Nebo si to aspoň myslí. Na podobný téma jsme tu nedávno měli Lady Bird (a celou řádku dalších filmů), nicméně Ghost World o vlásek vede. Vedle božího herectva na tom maj podíl super obrázky, který si rády hrajou s barvičkama a fajnovej závěr. Každej občas potřebujem sednout do busu, aniž bychom věděli, kam vlastně jede. ()
Galerie (35)
Zajímavosti (19)
- Když Enid přijde navštívit Seymoura, má na sobě modré džíny - dárek od Dany. Džíny vidíme předtím dvakrát ve filmu ležící na chodníku. (Kulmon)
- Všechny filmové plakáty, které vidíme u Seymoura viset na zdi, nakreslil Ernesto Cabral. (HellFire)
- Film získal jako první historii nominaci na Oscara za nejlepší adaptovaný scénář, který vychází z komiksu. (Kulmon)
Reklama