Režie:
Bent HamerKamera:
Philip ØgaardHudba:
Hans MathisenHrají:
Joachim Calmeyer, Tomas Norström, Bjørn Floberg, Reine Brynolfsson, Sverre Anker Ousdal, Lennart Jähkel, Leif Andrée, Gard B. Eidsvold, Trond Brænne (více)Obsahy(2)
Po skončení 2. světové války se švédští experti na bydlení a nábytek shodli na tom, že je třeba začít s tovární výrobou víceúčelových kuchyňských linek, které by domácnostem ušetřily čas, námahu i peníze. Když zmapovali chování a návyky svých hospodyněk, rozhodli se vědci z Institutu bytové kultury překročit geografické i „rodové“ hranice. Počátkem 50. let vypravili do Landstadu, nevelké norské vesnice, která se pyšnila nebývale vysokým počtem starých mládenců, osmnáct svých pozorovatelů. Ti měli, čtyřiadvacet hodin denně, sledovat, jak si při kuchyňských pracích vedou osamělí muži. Institut je vybavil židlí na vysokých nohou, aby měli absolutní přehled o činnostech „sledovaného subjektu“, výsadou přicházet a odcházet podle potřeby a zákazem hovořit s pozorovaným mužem nebo mu pomáhat při vaření. Tak vstoupil do domu i do života podivínského Izáka pozorovatel Folke Nilsson. Držel se všech instrukcí a byl zapálen pro svěřenou práci. Výzkum pro oba dopadl jinak, než si na začátku představovali. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (89)
Severania zase prekvapili, ale tentokrát ľudským príbehom o tom, aké krásne priateľstvo môže vzniknúť v kuchyni. Film plný výborných detailov. Moja kök je mimochodom tiež švédska a som rada, že prešla voľakedy takýmto výskumom. (Filmová výzva 2016 - 1frida2) a Videné v rámci Challenge Tour 2015 : 30 dní so svetovou kinematografiou vol. 3 ()
4* tato malá severská komorní "komedie" z poválečného období, kdy Švédsko dělalo výzkum pro co nejefektnější rozmístění spotřebičů v kuchyni. Příběh je pojatý velmi citlivě a lidsky a patří k mým oblíbeným a tak můžu dál doporučovat. Prostě tradiční severská milá klidná oddechovka. [ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 0 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 2 /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Klasický severský humor, který je tak pomalý, že někteří jedinci usnou a tak svižný, že občas ty skandinávské výrazy a repliky nestíháte. Základní idea by sváděla k satirickým hříčkám, ale Hamer ji rozvinul v poetický příběh, v němž se pozorovatel mění v objekt a objekt v přítele, v mlčenlivém /snad proto nepatickém/ souznění. ()
Netradiční norsko-švédský film o netradičním švédsko-norském výzkumném projektu, kde přechod zleva vpravo může jednomu zamotat hlavu... O filmu vím už sedm let a ne a ne ho někde dostihnout, až letos díky slovenské TV2. Začínám si zvykat na slovenské titulky. V ČT2, pokud na ní běžel, jsem ho propásla... ()
Film zajímavě ukazuje úskalí pozitivistického výzkumu, pokud se má aplikovat na lidi. Zkoumání člověka bez interakce, bez vzájemného ovlivňování, zkrátka není možné a pokoušet se o to je jen na úkor výsledků výzkumu. Člověk ve své povaze není rád laboratorní krysou, na které je prováděn experiment, proto začne kousat, utíkat a dělat naschvály, ale rozhodně se nechová přirozeně. Postupem času se naštěstí tyto metody překonaly a začaly se spíše praktikovat zúčastněná pozorování či etnografické výzkumy v rámci kvalitativních metod. Ale jako zachycení dobového uvažování o "vědeckosti sociologie" je to určitě velice přínosný a zajímavě zpracovaný snímek. ()
Galerie (22)
Zajímavosti (1)
- Švédsko bylo v době, ve které se film odehrává, poslední zemí kontinentální Evropy, kde se jezdilo vlevo. Změna nastala až 3. 9. 1967. (petrsv)
Reklama