Reklama

Reklama

Krysař

  • angličtina The Pied Piper (více)
Animovaný / Loutkový / Horor
Československo / Západní Německo, 1985, 53 min

Obsahy(1)

Moderní zpracování středověké německé legendy o krysaři, který ztrestá hříšné a zpupné město Hammeln. Je to jeden z nejnáročnějších filmů, které kdy byly ve světě animovaného filmu natočeny. Expresivně, dramaticky stylizované loutky a scény se stávají krutým obrazem života, z něhož vymizel cit a láska. Film Krysař patří plným právem mezi základní díla české i světové animované tvorby. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (140)

anais 

všechny recenze uživatele

Krátký film, ale má opravdu zhuštěnou hororovou atmosféru, která by vydala hned na několik holywoodských celovečerních hororů. Jen mi trochu vadila délka, protože než se ve městečku krysař objeví, musíme opravdu dlouho sledovat, cože to ty krysy lidem vlastně dělají a jak na to ti lidé reagují. Jinak velice sugestvní podívaná. ()

topi 

všechny recenze uživatele

S určitostí se musí uznat, že československá, potažmo česká animovaná a loutková tvorba nemá ve světě konkurenci a mnozí zahraniční tvůrci si berou za vzory právě české mistry (např. Jan Švankmajer, Garik Seko, Karel Zeman, nebo právě Jiří Barta). Jeho snímek Krysař je vyjímečný nenapodobitelný kousek, expresivně ztvárněný loutkový horor s výrazně stylizovanými kulisami, vyprávějící středověkou legendu o krysaři, který ztrestá hříšné město Hammeln. Film je zvláštní i tím, že se v něm nemluví a různé zvuky, kvílení a pazvuky geniálně vyluzují Oldřich Kaiser, Jiří Lábus, Michal Pavlíček, Vilda Čok a Michael Kocáb. To je kapitola sama pro sebe, stejně jako hudba, o kterou se postarali již zmínění umělci Pavlíček s Kocábem a Jiří Stivín obstaral tklivé a chaotické zvuky krysařovi flétny. S animací vypomohla nestorka loutkové školy Vlasta Pospíšilová. Vpravdě unikátní záležitost! ()

Reklama

Klajnik 

všechny recenze uživatele

Výtvarná stránka je nejsilnějším aspektem Bartova Krysaře. Zakroucené a kostrbaté město mi připomínalo německý expresionismus (viz Kabinet doktora Caligariho). Loutky v kombinaci s motivem lidských neřestí mi zase připomněly Fimfárum, je ale tématem pracováno lépe. Příběh lze shrnout do dvou vět a ačkoliv je odvyprávěn dost dobře na to, aby se obešel bez dialogů (přítomná jsou pouze různá citoslovce a huhlání), tak já bych je tam raději měl, protože by mi mohly poskytnou další potěšení - krom toho vizuálu tam totiž žádné další nevidím. Obsahově je to příliš povrchní a klidně by to mohlo mít jen 20 minut. ()

Ukko 

všechny recenze uživatele

Perfektní ukázka české filmové animace, která se konečně začíná prosazovat ve světě (jen u nás o ní nikdo neví :( ). Poetický příběh na motivy Vikora Dyka o Krysaři a Agnes. Melancholická atmosféra, minimalistická hudba opravdu nechutné "krysy" ale především perfektní zpracování dřevěných loutek, které hezky vystihují charaktery lidí. Pozn: v ČR vyšlo nové knižní vydání Krysaře, které obsahuje návrhy Jiřího Bárty a moc hezky to vypadá. Malá osobní reklama: Na profilu mám odkaz na Krysaře drama co hrál náš divadelní klub, hezky fotky (hraju velkého pana K.) ()

belldandy 

všechny recenze uživatele

Město nerovných stěn a pokroucených tvarů, ostrých hran a špičatých rohů, město zkřivené uvnitř i navenek je dějištěm Bártova krysaře. Surreálné loutky vycházejí z tradic středověkého řezbářství poučeného českým rondokubismem. Doplňovány jsou ovšem reálnými rekvizitami (jídlo, víno, krev). Řeč je nahrazena skřeky. Městu vládne atmosféra rušného schraňování a schánění. Lidské úsilí se příliš neliší od krysího. Lidé a krysy se navzájem podobají a dlouho žijí v určité symbióze. Ve dne se lopotí lidé a v noci město ovládnou krysy. Obludně velké krysy však nabírají navrch. Jednoho dne však vkráčí do "Města" Krysař jako fantastické stvoření z mýtů a vyčistí město od všech krys. V závěrečné sekvenci nabírají lidé spolu s krysí povahou rovněž krysí vzhled. Jejich konec je neodvratným a logickým vyústěním příběhu. - Jiřímu Bártovi se podařilo natočit mrazivě pravdivé ztvárnění Dykova příběhu. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (2)

  • Ředitel Krátkého filmu Kamil Pixa původně nabízel svůj scénář Krysaře režiséru Juraji Herzovi, ten jej však přepsal do podoby, v níž hlavní roli měly hrát krysy a jejich stát. Pixa tedy přípravy zastavil a o rok později předal námět a scénář Jiřímu Bartovi. O samotné natáčení se Pixa nezajímal, a tak pro něj byla první projekce hotového filmu velké překvapení. Před Pixovou zuřivostí zachránil Bartu německý producent, který filmu zatleskal vestoje. Podle Bartova svědectví Pixa prohlásil, že druhého dne bude potřeba film přestříhat, naštěstí však byl do rána odvolán z postu ředitele. (Přemek)
  • Filmoví cenzori vo vtedajšej ČSSR chceli film zakázať, a to hlavne z dôvodu, že hudbu k nemu zložil Michael Kocáb, ktorý bol členom vtedy zakázanej kapely Pražský Výběr. Po čase však film získal niekoľko ocenení na zahraničných filmových festivaloch, a tak ho nakoniec cenzori povolili. (Jello Biafra)

Reklama

Reklama