Režie:
Brad AndersonScénář:
Scott KosarKamera:
Xavi GiménezHudba:
Roque BañosHrají:
Christian Bale, Jennifer Jason Leigh, Aitana Sánchez-Gijón, John Sharian, Michael Ironside, Anna Massey, Lawrence Gilliard Jr., Reg E. Cathey (více)Obsahy(1)
Hrdina existenciálního hororu Trevor Reznik je osamělý, uzavřený a tichý mladý muž. Až na to, že vypadá trochu přepadle, vyhlíží jako tisíce obyčejných mladíků, kteří navečer přijdou z práce, často poklábosí se servírkou z kavárny a občas své jednoznačnější touhy uspokojují prostřednictvím profesionálky - a pak jdou spát. Trevor ovšem spát nejde - už rok totiž trpí nespavostí, která však nemá nic společného s banální insomnií, nutící vás uvařit si první kávu za rozbřesku. Fyzicky i psychicky vyčerpaný mladík, pracující v zatuchlé dílně u soustruhu, už celé měsíce bojuje s noční můrou, z níž se nelze probudit. Svou roli v ní hraje děsivá nehoda, již Trevor zavinil (nebo snad ne?), kolegové z práce, Trevorova oblíbená call girl Stevie, tajemný plešoun Ivan a sympatická číšnice Marie. Kdo z nich je však skutečný a nic nepředstírá? Je Trevor obětí nějaké podivné hry, nebo je on sám bezcitným manipulátorem? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (918)
Brad Anderson se mezi mnou ostře sledované režiséry nominoval ihned po vynikajícím horroru Session 9 (jeden z asi čtyř nejlepších, jaké ve 21.století vznikly). Mechanik prokázal Andersonovy vysoké kvality, a ač není čistým horrorem, přízračně děsivou atmosféru dokáže navodit mnohem lépe než většina z nich. Je to kvalitní mysteriozní film, v němž Anderson opět ukázal, jak dobře dokáže pracovat s psychologií postav v uzavřených kolektivech (zde parta ze soustružnické dílny). Prostředí oné dílny působí stejně deprimujícím dojmem bezvýchodnosti, jak tyto industriální prostory často působí na vnímavé jedince i ve skutečnosti. Proto na mě Reznikovo zdánlivé šílenství nechávalo zcela věrohodný dojem, a dokázal jsem ho chápat. Výše zmíněné (stejně jako vychrtlý hlavní hrdina, podivná tajemství a záhadné vzpomínky) mě do sebe vtáhlo natolik, že jsem v žádném případě neměl šanci vytušit pointu, o které se zde zhusta píše jak moc byla dopředu (dokonce prý od samého začátku) odhadnutelná. Samotná pointa mě pak překvapila přibližně stejně jako ta v Session 9 - rozhodně mi nepřivodila žádné zklamání, spíš jistou katarzi. V obou případech jsou pointy podstatné, a zpětně logicky vysvětlují celý příběh. Tyto dva Andersonovy nejlepší snímky jsou si v lecčems podobné, jen právě jejich úplný závěr staví oba do jiných rovin. Dávám velmi silné 4*, a těším se s čím mistr přijde teď. ()
Výborný thriller ale nieje mi známe, prečo musel Bale kvôli tejto úlohe tak schudnúť. To už viac chápem Fassbendera vo filme Hunger. Každopádne film nemá hluché miesta, jediná škoda je že, film dostal rozuzlenie skôr než by si všetci priali a nie na jeho konci. Dokonca už odkazy na chladničke čo-to naznačovali a to ešte nebol film ani v polovici. Inak ma film zaujal a som rád že v ňom práve Bale hral hlavnú úlohu. ()
Scénář: Scott Kosar .. Mechanika by, jako film, bylo snadné odstřelit. Nemá žádnou velkou, natož pamětihodnou pointu a ani předešlé vykonstruované putování k ní nezavání originalitou. Jenže snímek naštěstí nesleduje ony omšelé psychické strasti ze strany nějakého úspěšného boháče a tak podobně. Za to jsem velmi rád. Celou tíhu okolností skládá příběh na bedra obyčejného dělníka, který nežije na výsluní společnosti. Prožívá si svůj každodenní úděl a mezitím, pod tlakem okolností, se mu postupně rozpadá jeho reálný svět. Už jen ta skutečnost - rok pořádně nespát - dá šedé kůře hezky zabrat... Mechanik vyniká skvělou, notně temnou atmosférou a ústřední hereckou kreací, kterou mistrně zvládl k nepoznání hubený Christian Bale. ()
Tak tohle bylo husty, tohle bylo pekelne husty. Takovejhle typ pribehu se da v podstate vypravet trema zpusobama. Bud od zacatku do konce netusite co se to deje ala Lynch, nebo je vam naopak vse az do konce jasny a konec to cely postavi na hlavu ala Shyamalan. A pak je treti pripad a to, ze sice ze zacatku netusite co se deje, ale film vam postupne dava cim dal tim vetsi smysl, jednotlivy epizody zacinaj zapadat do sebe a na konec se vse logicky vysvetli. A tohle je ten treti pripad, kterej mi vyhovuje nejvic. A nic na tom nemeni fakt, ze jsem pointu odhad uz par minut pred zaverecnym vysvetlenim. A musim se zminit o Christianovi Baleovi, to bylo neco neuveritelnyho, fakt ho vystihuje jedna hlaska z filmu: "Jeste trochu bys zhubnul a uz bys nebyl.", na jeho vzhled jen tak nezapomenete. Navic kdyz hral naprosto dokonale. K tomu vsemu si pripoctete vynikajici kameru, originalni pribeh, syrovou az skoro neprijemnou a napinavou atmosferu, dobre zvolenou hudbu a sviznou rezii a vyjde vam bezchybnej 5* film. ()
Většinu mysteriózních filmů si nejvíce užijete při druhém zhlédnutí a tento patří určitě mezi ně. Jedná se o jeden z nejlepších filmů na poli mystery. Parádní příběh s Christianem Balem, který kvůli této roli hazardoval s vlastním zdravím, ale svoji roli zahrál skvěle. Kdybych nevěděl, že jde o mysteriózní film, asi bych si film užil více, protože pointa se dá odhadnout dávno před závěrem, ale i tak se jedná o velice dobře vymyšlený a zpracovaný film. 75% ()
Galerie (56)
Photo © Paramount Classics
Zajímavosti (24)
- Christian Bale před natáčením začal kouřit, aby tak snížil svou chuť k jídlu a zhubnul na požadovanou váhu. (cihlenka)
- Scenárista Scott Kossar miluje hudební skupinu Nine Inch Nails. Jméno hlavní postavy Trevor Reznik je odvozeno právě ze jména jejího jediného oficiálního člena té doby Trenta Reznora. Původní scénář dokonce obsahoval útržky z textů jejich písní a Kossar si vždy přál, aby soundtrack složili právě oni, režisér se ale tímto směrem ubírat nechtěl. (Ajka1)
- Ivanův vůz je podle policistových slov Pontiac Firebird ročník 65. Ve skutečnosti se jedná o Pontiac GTO Convertible z roku 1970. Vozy Pontiac Firebird se začaly vyrábět až v únoru roku 1967. Ročník 65 je tedy nesmysl. (Scott67)
Reklama