Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když Graham Greene napsal scénář pro film Carola Reeda (úspěšná stejnojmenná kniha je přepisem scénáře, nikoli naopak), ani jeden z nich netušil, že píše filmové dějiny. Třetí muž se stal největším evropským pilířem filmu noir. Namísto amerických studiových podívaných dal přednost poválečné rozbombardované Vídni. Sem přijíždí autor brakových románů Holly Martins na pozvání svého starého přítele Harryho Limea. V Harryho domě však zjišťuje, že je jeho hostitel mrtev a chystá se k odletu zpět. Podivné okolnosti kamarádovy smrti, která je interpretována jako náhodná, mu však nepřidají na klidu. Pouští se do pátrání po záhadném třetím muži, který byl na místě nehody, ale nikdo o něm nic neví. Za partnerku si bere Harryho milenku, krásnou Annu Schmidtovou, se kterou začne rozvíjet klubko událostí, na jehož konci čeká šokující odhalení. Film proslavila vynikající atmosféra s výrazným svícením i dramatická honička v kanalizaci města. Ostrý kontrapunkt k dusivé atmosféře pak přidal citarový doprovod Antona Karase. (Hwaelos)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (266)

Falko 

všechny recenze uživatele

Vynikajuci kriminalny pribeh, plny roznych dejovych zvratov, s ktorymi som nepocital ma sice v tomto filme fascinovali, len ma trosku vyrusovala vesela hudba, ktora akoby mi chcela povedat, ze sa divam na nejaku prijemnu komediu. Nastastie aspon v zaverecnych napinavych scenach ziadna hudba nebola, co len filmu prospelo. Film-Noir ako sa patri, proste treba vidiet... 15.04.2009 ____ Joseph Cotten - (Holly Martins) +++ Alida Valli - (Anna Schmidt) +++ Orson Welles - (Harry Lime) +++ Trevor Howard - (Major Calloway) +++ Bernard Lee - (Serzant Paine) +++ Siegfried Breuer - (Popescu) +++ Wilfrid Hyde-White - (Crabbin) +++ Produkcia: David O. Selznick, Carol Reed +++ Hudba: Anton Karas +++ ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) "You put the lime in the coconut..." Panečku, takhle se píše úvodní slovo vypravěče! A hluboce jsem nad tím přemýšlela a skoro jsem ochotná říct, že Třetí muž má nejtrefnější, nejexpresivnější a nejzábavnější soundtrack ze všech filmů, jaké jsem kdy viděla/poslouchala. Rozvíjený hudební motiv perfektně odráží každou nejjemnější změnu v tónu příběhu a přesto pořád zůstává jednoduchý a prostý, pro ikoničnost jako stvořený. Vlastně snímek nabízí totální symbiózu formy a obsahu, o které už jiné hlavy popsaly stohy stránek, takže já jenom dodám, že je to vážně blaho. Od Carola Reeda jsem zatím viděla jenom Posledního bojovníka a teď tohle a oba dva filmy jsou na pět hvězdiček a maximální úroveň "wow faktoru", takže už teď se těším na Štvance, kde si pan režisér podá Jamese Masona, který brečí jako nikdo na světě, ou jé. Zkrátka ničeho jiného než fangirlingu nejsem v tuhle chvíli schopna. Orson je přirozeně ďábel a která žena by nechtěla jeho děti. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Vzhľadom na rok vzniku je to vážne dobrý film, ale z dnešného pohľadu už až tak neprekvapí. Predsa len, už sme toho videli dosť. Filmu nemožno uprieť kvality, vyvážený dej i gradáciu, nás iste poteší i dáma z Československa, ale film ma nejako zvlášť neprekvapil, ale ani nesklamal. Asi najviac sa vydaril záver a naháňačka v mestských kanáloch. Trochu ma sralo, že som sa nedozvedel odkiaľ presne tá pani z Československa pochádza, ale nevadí. Tak 20-30 rokov dozadu by som dal plný počet, dnes slabšie štyri. 70%. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Neskutočne cynický thriller. Už len tou ústrednou melódiou, ktorú používa s krásnymi obmenami rytmu v každej situácii, si ma skutočne podmanil. Krása s akou ľahkovážnosťou využíva povojnovú situáciu vo Viedni, z politických pomerov si robí srandu a nakoniec bezohľadne roztriešti aj pointu samotnú. Každopádne genialita snímku tkvie na miestach, na ktoré sa moje divákovské zmysly počas sledovanie snímku neprepracovali a tak vidím len skvelý film, ktorý si určite zaslúži byť videný a vychválený. Hriech by bol ale nespomenúť unikátne prepracovanú réžiu a výbornú prácu kamery. 85%. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

The third man rastie každým pozretím, hádam, že na tretí krát budem hodnotiť na plný počet. Dej je veľmi svižný, zápletka je jasná a pomerne prehľadná. Ako každý správny noir sa snaží byť aj Tretí muž čo najštýlovejší, k čomu stačí tých zopár základných prvkov žánru v spojení s krásnzmi štýlovými exteriérami Viedne, zaberanými často v noci. Kamera je často pootočená o pár stupňov do strany. Ale možno podstatnejšie ako dej sú súdobé reálie a spoločenské pomery Viedne a ďalej vnútorný boj hlavného hrdinu medzi loajalitou a svedomím. Hudba pôsobila skôr francúzsky, ako z nejakej letnej komédie Jacquesa Tatiho, jej ústredný motív sa vám usadí v hlave na dlhý čas. Poteší relatívne otvorený záver filmu. ()

Galerie (127)

Zajímavosti (51)

  • Tvorcovia utratili veľa času a peňazí na postrek viedenských dláždených ulíc, aby dosiahli mokrého vzhľadu. Keď sa Holly Martins (Joseph Cotten) vydáva na podivnú cestu taxíkom, je pojazdnú cisternu vidieť aj v zábere. (marlon)
  • Režisér Carol Reed zřídil tři samostatné natáčecí štáby. Denní, noční a třetí speciálně určený pro natáčení scén ve stokách. Reed se účastnil práce všech tří, což pro něj denně znamenalo kolem dvaceti hodin na place. (DaViD´82)
  • Třetí muž byl v roce 2008 zařazen Americkým filmovým institutem na 5. místo v Top 10 kategorie mysteriózní. (TheDude)

Související novinky

Projekt 100 / 2007

Projekt 100 / 2007

11.01.2007

Již 13. rokem se můžeme těšit laskavé péči organizátorů putovní filmové přehlídky Projektu 100, AČFK. Ti kažodorčně dbají o pravidelný přísun deseti mimořádně kvalitních filmů na stříbrná plátna po… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno