Režie:
Robert DornhelmScénář:
Kirk EllisKamera:
Elemér RagályiHudba:
Graeme RevellHrají:
Hannah Taylor-Gordon, Ben Kingsley, Brenda Blethyn, Tatjana Blacher, Joachim Król, Jan Niklas, Jessica Manley, Lili Taylor, Jeff Caster (více)Obsahy(1)
Americká dvoudílná minisérie vychází z biografického románu Anna Franková od Melissy Müllerové a z původního výzkumu a rozhovorů Kirka Ellise. Některé scény filmu lze rovněž najít ve známé knize "Deník Anny Frankové".
V úvodu říká dospívající Anna: "Chci se stát bruslařskou mistryní a spisovatelkou. Chci svou fotografii ve všech časopisech. Možná ze mě bude filmová hvězda. Chci být jiná než všechny ostatní holky. Chci být moderní ženou, chci cestovat... a studovat jazyky. Chci dělat všechno."
Osud jí však nepřál. V rámci genocidy, již nacisté nazývali "konečným řešením", bylo zavražděno půl druhého milionu dětí. Příběh Anny Frankové je příběhem pouze jednoho z nich. "Deník Anny Frankové" se prodal ve více než 30 milionech výtisků a byl přeložen do 60 jazyků. Je po bibli druhou nejčtenější nebeletristickou knihou světa.
Film režiséra rumunského původu Roberta Dornhelma (nar. 1947), který vznikl v koprodukci s Českou republikou, byl nominován na 3 Zlaté glóby a získal řadu dalších ocenění. V hlavní roli uvidíme Hannah Taylor-Gordonovou a Bena Kingsleyho.
(oficiální text distributora)
Recenze (78)
Klasický americký ždímač slz, který však dokáže probouzet emoce i ve scénách, kde se vůbec netlačí na pilu a navíc závěr je pojat dost civilně, což mě mile překvapilo. Scény z koncentračního tábora jsou spíše zkratkovité, ale tak silné vykreslení atmosféry jsem viděl málokde. Hrdinka snímku mi začala být sympatická až v druhém díle, kdy má konečně co hrát a ne jen přemoudřele rozumovat a stále velkodušně stmelovat rodinu (tvůrci se měli více držet deníku a vyjádřit více její zas ne tak plochou povahu). Dialogy někdy byla až krajně nepřirozené, ale i tak výsledek opravdu silně působí a ve člověku zůstává pocit staženého hrdla při vzpomínce na řadu obrazů i věcné titulky v závěru o osudech skrývajících se v táborech. ()
Nerozumím tomu, proč jeden z nejsilnějších příběhů 20. století nemohl jít na velké plátno, televizní look a menší rozpočet to celé hrozně sráží. Dále mám za to, že vzhledem k tématu to měl dostat zainteresovaný a hlavně prvoligový režisér, viz Spielberg a Schindler nebo Polanski a Szpilman. Pasáže v koncentračním táboře jsou celkem silné, ale z druhé části filmu zabírají sotva 50 minut. Navíc i první část filmu není příliš poutává. Kromě Kingsleyho se tam neukáže jediný pořádný herec, ale představitelka Anny je skutečně kouzelná. Z filmu šlo vytěžit určitě víc, když si uvědomíme, jak krutý osud k Anně Frankové byl. První roky 2. světové války v Nizozemí byly hlavně o strachu z toho, co se děje za hranicemi, poté přišlo nošení židovských hvězd. V polovině války nastal čas pro úkryt, kde je objevili až necelý rok před jejím koncem. Už to byla smůla, ale po závěrečném zjištění, kolik z nich se nedočkalo konce jen o pár měsíců nebo dokonce jen týdnů, nepřestává mrazit. ()
Punc skutečného příběhu, jenž se stal předlohou pro tento snímek, dodává filmu patřičnou hloubku. Deník Anne Frankové je drsný, realistický, napínavý a mrazivý. Výborné herecké výkony, hudba, kamera, emoce, dokonalé prostředí a dlouhá stopáž, která však svižně utíká, to vše musí diváka nutně zaujmout. Je neuvěřitelné, že jedno z těch děsivých svědectví o holokaustu a životě Židů v období války, se dochovalo prostřednictvím deníku mladé a zjevně talentované dívky. Jedním slovem - působivé. ()
Samotný film je určite jedným z najlepšie urobených a veľmi dobre zahraných životopisných filmov, aké som kedy videl. Tento film rozpráva veľmi silný a dojímavý príbeh o mladom dievčati, ktoré si uchováva svoje nádeje a sny o budúcnosti vo svojom srdci a mysli napriek strašným zverstvám, ktoré musí znášať. 8/10 ()
Nevím, ne všechny filmy s židovskou tématikou by měli být automaticky "červené". Příběh (a muzeum) Anny Frankové je zajímavý, poutavý, bohužel se toto nedá říct o tomto počinu. Hlavní hrdinka spolu s vrstevníky je na přesdržku, jediní, kdo to zachraňují jsou pan otec a paní kámoška - úchyl na kožichy. Jak říkám, dalo se vytěžit ohromně moc. Bohužel se tak nestalo. ()
Galerie (13)
Photo © American Broadcasting Company (ABC)
Zajímavosti (9)
- Výkoným producentem filmu měl být Steven Spielberg, ale dostal dopis od příbuzných Anne Franke s žádostí, ať jím není, protože k filmu nedali souhlas. [Zdroj: IMDb] (hellstruck)
- Transport s Anne Frank (Hannah Taylor-Gordon) přijíždí do koncentračního tábora Osvětim II - Březinka. V dalším záběru ovšem lokomotiva brzdí u koncentračního tábora Osvětim I, kde je vidět vstupní brána s nápisem "Arbeit macht frei", který je vzdálen zhruba 3 km. (Marator)
- V pokoji Anny Frankové nalezneme na stěně mnoho portétu herců a hereček tehdejší doby, jednou z nich je Eva Gerová na přední stránce Kinorevue (roč. 5, č.3). (M.B)
Reklama