Režie:
Robert DornhelmScénář:
Kirk EllisKamera:
Elemér RagályiHudba:
Graeme RevellHrají:
Hannah Taylor-Gordon, Ben Kingsley, Brenda Blethyn, Tatjana Blacher, Joachim Król, Jan Niklas, Jessica Manley, Lili Taylor, Jeff Caster (více)Obsahy(1)
Americká dvoudílná minisérie vychází z biografického románu Anna Franková od Melissy Müllerové a z původního výzkumu a rozhovorů Kirka Ellise. Některé scény filmu lze rovněž najít ve známé knize "Deník Anny Frankové".
V úvodu říká dospívající Anna: "Chci se stát bruslařskou mistryní a spisovatelkou. Chci svou fotografii ve všech časopisech. Možná ze mě bude filmová hvězda. Chci být jiná než všechny ostatní holky. Chci být moderní ženou, chci cestovat... a studovat jazyky. Chci dělat všechno."
Osud jí však nepřál. V rámci genocidy, již nacisté nazývali "konečným řešením", bylo zavražděno půl druhého milionu dětí. Příběh Anny Frankové je příběhem pouze jednoho z nich. "Deník Anny Frankové" se prodal ve více než 30 milionech výtisků a byl přeložen do 60 jazyků. Je po bibli druhou nejčtenější nebeletristickou knihou světa.
Film režiséra rumunského původu Roberta Dornhelma (nar. 1947), který vznikl v koprodukci s Českou republikou, byl nominován na 3 Zlaté glóby a získal řadu dalších ocenění. V hlavní roli uvidíme Hannah Taylor-Gordonovou a Bena Kingsleyho.
(oficiální text distributora)
Recenze (78)
Viděla jsem snad jiný film než ostatní? Sám o sobě je ten příběh hrozně silný. Ale celé to bylo podivně sterilní, úplně bez atmosféry. Úvodní část zbytečně natahovaná. Všichni včetně Anny mi byli krajně nesympatičtí a tím pádem jsem s nimi nemohla soucítit, o což asi mělo jít především. Předlohu jsem nečetla, ale jiné knihy s touto tematikou ano, tudíž mě velmi zarazilo, jaký měli volný režim v koncentráku. ()
Klasický americký ždímač slz, který však dokáže probouzet emoce i ve scénách, kde se vůbec netlačí na pilu a navíc závěr je pojat dost civilně, což mě mile překvapilo. Scény z koncentračního tábora jsou spíše zkratkovité, ale tak silné vykreslení atmosféry jsem viděl málokde. Hrdinka snímku mi začala být sympatická až v druhém díle, kdy má konečně co hrát a ne jen přemoudřele rozumovat a stále velkodušně stmelovat rodinu (tvůrci se měli více držet deníku a vyjádřit více její zas ne tak plochou povahu). Dialogy někdy byla až krajně nepřirozené, ale i tak výsledek opravdu silně působí a ve člověku zůstává pocit staženého hrdla při vzpomínce na řadu obrazů i věcné titulky v závěru o osudech skrývajících se v táborech. ()
Upřímně řečeno Deník Anny Frankové není žádným literárním skvostem. Měl jen štěstí, že se, narozdíl od jiných deníků, zachoval a díky zdařilému PR se stal bestsellerem. Tím samozřejmě nechci nijak snižovat význam obětí koncentračních táborů. Nikde sice není psáno, že z nepříliš dobré knihy nemůže vzniknout dobrý film, ale v případě Anny Frankové se to ještě nepovedlo. Dornhelmovo zpracování je ale prozatím to nejlepší. Možná je to i tím, že se nejedná o zpracování samotného deníku, ačkoliv některé pasáže jsou tam použity.První díl se zabývá předválečnou dobou a nástupem nacismu, které vede k přechodu do úkrytu. A právě tahle část byla nudná a o nedokázala mě ničím upoutat. To vypětí nebylo nijak intentzivní a zoufalost, která musela být přítomna, mi tady zcela chyběla. Druhý díl se odehrával v koncentračním táboře a zachraňoval co se dalo. Všechny emoce, které jsem předtím postrádal, tu zafungovaly a z filmu se stal docela intenzivní zážitek. Ale celkově ani tahle verze nebyla tou, která by mě usadila. A podle mě takový film na motivy Deníku Anny Frankové natočit nelze. 55% ()
Smutné je, za akých okolností dosiahla to, po čom túžila už jej detská duša. Uznanie a sláva ale nepochybne patrí aj Miep Giesovej, to je tá žienka, čo sa starala o ukrývajúcich sa Židov. Čo sa týka filmu, nikdy neopovrhujem televíznymi spracovaniami a už vôbec nie vtedy, ak vidím, že sa človek naozaj snažil. A snažil sa aj tu, no aj tak tento film nie je viac, ako lepší priemer. To čo chcel odrozprávať, sa mu podarilo, aj keď na to potreboval v 184 minútach trochu viac času. Nájde sa aj občasné prehrávanie komparzu, či miniatúrnych postáv hlavne v poslednej tretine a možno aj iné menšie, neškodné nedokonalosti, ale moje očakávania to splnilo celkom presne. 66%. ()
Jako by tam člověk byl. Realistické, přesvědčivé, až to člověku leze do vlastního soukromí. A to ve všech fázích - v dobách, kdy je ještě dobře a fašismus se ozývá jako by z veliké dálky, v období skrývání a strachu z tušeného nebezpečí a vrchol přichází v koncentrácích a v době těsně poválečné. Nezbývá, než dát 100% a poděkovat. ()
Galerie (13)
Photo © American Broadcasting Company (ABC)
Zajímavosti (9)
- Hannah Taylor-Gordon (Anne Frank) musela kvůli několikavteřinovým snovým scénám, ve kterých bruslí, chodit na lekce bruslení. [Zdroj: IMDb] (hellstruck)
- Transport s Anne Frank (Hannah Taylor-Gordon) přijíždí do koncentračního tábora Osvětim II - Březinka. V dalším záběru ovšem lokomotiva brzdí u koncentračního tábora Osvětim I, kde je vidět vstupní brána s nápisem "Arbeit macht frei", který je vzdálen zhruba 3 km. (Marator)
- V pokoji Anny Frankové nalezneme na stěně mnoho portétu herců a hereček tehdejší doby, jednou z nich je Eva Gerová na přední stránce Kinorevue (roč. 5, č.3). (M.B)
Reklama