Režie:
Michael MooreScénář:
Michael MooreHudba:
Jeff GibbsHrají:
Michael Moore, Ben Affleck, Stevie Wonder, George W. Bush, Robert De Niro, Britney Spears, Tony Blair, Condoleezza Rice, Donald Rumsfeld (a.z.) (více)Obsahy(1)
Protibushovský politický dokument amerického režiséra Michaela Moorea Fahrenheit 9/11 získal na letošním MFF v Cannes Zlatou palmu za nejlepší film. V první části filmu předkládá ironický portrét Bushovy osobnosti a zabývá se okolnostmi a následky teroristického útoku na WTC včetně války v Afghánistánu. Upozorňuje na Bushovo přehlížení signálů o chystaném útoku, ale vrací se také k jeho kontaktům se saúdskoarabskou oligarchií. Druhá část je zaměřena především na válku v Iráku. "Koho by zajímal Irák, kdyby tam nebylo druhé největší naleziště ropy na světě? Bush bombarduje celý svět kvůli naftě," zazní ve filmu. Poslední část snímku Fahrenheit 9/11 je nejemotivnější, Moore se v ní soustřeďuje na výpovědi lidí, které válka postihla nejen v Iráku, ale i doma ve Spojených státech. Film je natočen atraktivní, zábavnou formou, v níž nechybí humor, což režisér v Cannes zdůvodnil především tím, že mu šlo o to, zaujmout mladé "popcornové" publikum, jemuž je jeho film určen a které - pokud se nebaví - z kin záhy odchází. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (290)
S Michaelem Moorem mám (kromě postavy) společného to, že nemám rád George W. Bushe, takže po této stránce mě to zklamat nemohlo. Taky musím říct, že první část filmu (před válkou v Iráku) je mnohem, mnohem lepší než ta druhá, kterou tvoří jen slzení prostříhávané s vojáky. Ale ta první část... mmm, nemám rád Bushe, nemám rád Bushe a tohle je další voda na můj mlýn... Ale Bowling zůstal nepřekonán. ()
Môj názor je totožný s Red Meatom - či už toto je alebo nie je pseudodokument, je natočený pekelne dobre. A pre Moorových odporcov - keď je dovolená, či skôr povinná pro-bushovská propaganda, prečo by nemohla existovať aj proti-bushovská? To platí na všetkých politikov. Pre GWB je to minimálny trest, zaslúžil by si aj niečo hmatateľnejšie ;-) Názor na tento film má veľa čo do činenia s názormi ľudí na Michaela Moora aj Georga W. Busha, ale to je prirodzené. Rovnako ako Wolodja nemám rada GWB odkedy som ho prvý krát videla, je teda jasné, že nadŕžam Moorovi, lebo Bush je mi nesympatický - ale tie jeho prasačie očká proste nikdy neveštili nič dobré! (2005) ()
7 / 10 Oproti Bowling for Columbine je to dosť veľké sklamanie, no sklamanie za štyri * a to len vypovedá o obdivuhodných kvalitách Moorovho predchádzajúceho dokumentu. Čo sa ale Fahrenheita týka, tak ten je to priamočiarejší ako streľba rovno do spánku, čo je na jednej strane dobré aj zlé - Bowling mi vyrazil dych tým ako plynulo dokázal rozšíriť svoje pole pôsobenia z problematiky zbraní na problematiku samotného stavu americkej spoločnosti ako takej a vyniesť na svetlo sveta fakty rovnako zaujímavé ako mrazivé. Fahrenheit je oproti tomu púho púhym frontálnym atakom na Busha jr. a neobťažuje sa nejakými hlbšími bočnými úvahami. Vytýkať mu to ale nemôžeme, rovnako ako mu nemôžeme vytýkať prácu s informáciami balansujúcu medzi dômyselnosťou a demagógiou - Bush je parchant najparchantnejší a je v našom vlastnom záujme aby sme jeho aj jeho 'kolegov z práce' konečne odpratali tam, kde slnko nesvieti. A keďže 'účel svätí prostriedky', nemôžeme Moora z ničoho obviňovať... No a čo sa týka nespočetných scén preplnených pláčúcimi a bedákajúcimi obeťami, nedá mi sa Moora nezastať - áno, možno možno je to lacné, áno, možno je to obyčajné prachsprosté citové vydieranie, a áno, možno to ani nie je najkorektnejší spôsob ako poukázať na všadeprítomnú nespravodlivosť a neschopnosť Bushovho režimu, ale určite je to účinnejšie a ľudskejšie ako hŕby tabuliek a grafov. A o to tu predsa ide, o ľudí – trpiacich a prosperujúcich, poctivých a falošných, žijúcich a zomierajúcich... A vo-vo-vo tom to je! ()
Mé hodnocení vzniká z mého anti-bushovského smyšlení a z mého pacifismu. Jinak, nevím co bych měl o dokumentu M. Moora více napsat. Snad jen, že se dá dokument dle mého bohužel aplikovat na každou západní demokracii. Mám totiž silný pocit, že žijeme ve světě lobbistů a že se svět nehýbe vůli lidu (demokracie už dávno nefunguje), ale vůli omezené skupinky elitářů (boháčů - velké nadnárodní korporace, banky, atd.). 75% ()
Pre všetkých čo nemajú radi liberálno-ľavicové názory : nečítať. USA, založené na liberálnych ideáloch 18 storočia sú v 20 storočí spoločnosťou založenou na propagande, peniazoch , bigotnom katolicizme, peniazoch, predimenzovanom patriotizme a peniazoch. Dokument Michaela Moora mal ísť do kín ako niečo, čo malo dokázať prepojenie Bin Ládinovcov a Bushovcov. Tomuto však Moore venuje minimum pozornosti a ak už, tak jednostranne. Vôbec sa nevenuje príčinám vojny v Iraku a príčinám 11/9. Vôbec si nevšíma fakt, že 9:28 prezident číta prejav ktorý by podľa logiky 9:12 ešte nemal byť na svete keďže Bush ešte zamyslene čítal s deťmi rozprávku o malej kozičke. On sa venuje tomu, že Bush čítal rozprávku a ako sa pritom tváril. Film má však isto prínos - ukazuje ako sa USA pomaly ale isto cez slávny Patriot Act transformuje z demokratického strýčka na polofašistický policajný štát, ktorý potrebuje svoje obyvateľstvo udržiavať v trvalom strachu z teroristov, ktorí sedia v jaskyniach na opačnej strane zemegule. A že to hovorí demagogicky a polopatisticky má ten dôvod, že američania ako vieme nie sú príliš sofistikovaní. Takže ide síce o zručne natočenú propagandu s niekoľkými svetlými miestami, ale stále len o propagandu, ktorá nemá na viac. 5/10 ()
Galerie (19)
Zajímavosti (11)
- Fahrenheit 9/11 se dostal během víkendu 25. – 27. 6. 2004 na čelo amerického žebříčku návštěvnosti se sumou dosahující téměř 24 milionů dolarů, což je čtyřnásobek nákladů na jeho natočení. Stal se nejúspěšnějším dokumetem v kinech Severní Ameriky, když si celkem odnesl 118 milionů. (imro)
- Fahrenheit 9/11 se dočkal největšího počtu kopií v jakém kdy dokument do kin nastupoval. První týden to bylo 868, druhý 1 725 a ve třetím kolovalo po USA dokonce 2 011 kopií. (imro)
Reklama