Režie:
Terry ZwigoffScénář:
Daniel ClowesKamera:
Jamie AndersonHudba:
David KitayHrají:
Max Minghella, Sophia Myles, John Malkovich, Jim Broadbent, Matt Keeslar, Ethan Suplee, Joel David Moore, Nick Swardson, Anjelica Huston, Roxanne Hart (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Režisér filmů Přízračný svět a Santa je úchyl! tentokrát přináší film o talentovaném mladém malíři Jerome Platzovi (Max Minghella), který utíká ze střední školy, aby studoval na malé umělecké škole na východním pobřeží. Chce si tu splnit své největší přání – stát se největším světovým malířem, podobně jako jeho vzor Picasso. Krásu a preciznost jeho portrétů bohužel na hodinách umění nikdo neocení. Dokonce ani jeho příkré soudy o práci spolužáků a pozdější pokusy vytvořit své vlastní pseudoumění nenajdou obdivovatele. Ale někdo přeci jen Jeromeho obdivuje. Je to dívka jeho snů. Občas stává modelem a je dcerou slavného umělce. Je krásná a chytrá a jmenuje se Audrey (Sophia Myles). Odmítá přetvářku místní umělecké scény a Jeromova upřímnost se jí líbí. Když ale Audrey přesune svou pozornost k pohlednému Jonahovi (Matt Keeslar), vycházející hvězdě umělecké školy, Jeromemu tím láme srdce. V návalu zoufalství vymýšlí riskantní plán, jak se konečně proslavit a získat Audrey zpět. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (69)
Nebýt konce, byl by to poměrně iritující snímek o netalentovaném tichošlápkovi, co sní o tom, že bude nevětším umělcem 21. století, přičemž jeho představy o umění spadají kamsi do novověku... závěr si naopak velmi vtipně pohraje s tím, dle čeho se určuje kvalitní umění (a - byť nenápadně - rýpne si do těch divných současných estetických teorií typu institucionální teorie umění) a podobně si pohraje i s naplněním klišé potřebných k romantickému happyendu. Je to o to silnější, že hrdina, který obětuje vše (nikoli však kvůli tomu být velkým umělcem, ale skrze bytí velkým umělcem si chce pouze získat dívku svých snů) a netuší, že tak vůbec nemusel činit.... tragédie s romantickým "happyendem"? Proč ne? SPOILERY: Fakt, že netalentovaný mladík ukradne cizí malby, které však dojdou docenění pouze díky tomu, že jej (místo skutečného autora a pachatele) usvědčí z vraždy a navíc mu umožní malovat dále své romanticky jalové portréty, protože kousky od umělce, co čeká v cele smrti na křeslo, půjdou na dračku, opravdu zajímavě míchají škatulkami originality, autentičnosti a vůbec toho, co a proč je považováno za dobré (či dobře prodejné?) umění. ()
Rozhodně nadprůměrný film. Nevím, co mne na tomto filmu tak zaujalo. Možná prostředí, ve kterém se odehrává, přece jen filmů z prostředí vysoké umělecké školy příliš natočeno není. Možná charaktery a promyšlenost jednotlivých postav, díky kterým film získával na kvalitě. Možná herecká sestava v čele s pány Malkovichem a Broadbentem. Herecky byl tento film dobře zvládnutý, Max Minghella se snažil a nijak výrazně to nezkazil, ostatní herecké výkony byly také vyrovnané. Možná děj filmu, který mne rozhodně ani na malou chvíli nenudil a naopak jsem se zaujetím čekal na každou další scénu, na každý další pohyb v ději. Dějově je totiž ten film naprosto suprově zvládnutý, protože já osobně jsem se vůbec nenudil a naopak jsem při titulkách litoval, že už je konec. Navíc vedlejší dějové linie, jako například natáčení filmu o škrtiči, který natáčí Jeromův spolubydlící, tento film ještě více zatraktivňují. A překvapivý závěr a hlavně Jeromovo chování je také velmi povedený. Prostě Terry Zwigoff mne dokázal znovu zaujmout a z toho vyplývá, že mi prostě asi jeho filmy sedí. Tenhle film se mi jednoduše líbil a rád ho uvidím kdykoliv znovu. Je to za čtyři hvězdičky. ()
Zvláštní chlapík tenhle Terry Zwigoff. Přízračným světem si mě naklonil na svojí stranu a Santou zase odklonil a musím říct, že po zhlédnutí Art School Confidental jsem zůstal stát tak na půl cesty, ač jsem se na film, kde vystupuje Malkovich, Buscemi a Huston těšil. Film asi nejvíce selhává ve vypravěčské funkci, kdy je několik dějových linií vyprávěno naprosto bez atmosféry a hlavní dějová linie je vyprávěna velice kostrbatě a neuceleně. Každý dějový zvrat je velice rychle vysvětlen a zahrán do autu, takže ani moc nepřekvapí. Scénář mi přišel dost nekvalitní, ikdyž musím přiznat, že jsem se na film díval ,veden nějakou temnou silou, s českým dabingem, který mi moc kvalitní nepřišel. Na druhou stranu musím říct, že je to film velice zvláštní a dokázal mě připoutat k televizi. Na americký film je to opravdu něco jiného, nejhezčí dívka školy až tak hezká není a celkově není film plný klišé, které jsme již tolikrát viděli. ()
Zprvu celkem příjemná a pohodová komedie, i když se teda nedá říct, že by to bylo něco extra, ale jak řikám působilo to na mě příjemě a celkem sem se do toho filmu zakoukal. Jenže tak trošku problém filmu je, že děj moc nepostupuje tim sprváným směrem a když už to konečně na konci vypadá, že se příběh ustálil a jde se na typický zakončení, tak se stane děsná kravina a hlavní hrdina se chová děsně nelogicky a nepochopitelně, zřejmě nějaká speciální myšlenka Zwigoffa, jenže tak pěkně zahalená, že to je o ničem a moc mě to neoslnilo. No škoda, určitě se z toho dalo dostat daleko víc ()
Terry je prostě svůj a ne každého tahle komedie nadchne, ale má své kouzlo a plno skrytých ale i odhalených paradoxů, pravd, ironie a já nevím čeho všeho ještě. Umění je holt umění a umělci jsou všeobecně známí svou originalitou, bohémským životem a velmi často i zajímavými kresbami. Když přihodíte pár hereckých es, tak můžeme očekávat jen záruku kvality, viz souběžné natáčení se škrtičem nemá chybu. Jdu si koupit malířský stojan, barvy, plátno atd. a myslím, že do roka budu vystavovat v těch nejprestižnějších galeriích světa:-) ()
Galerie (55)
Photo © Miramax Films
![Umění musí bolet - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/764/161764655_899f79.jpg)
Reklama