Reklama

Reklama

Epizody(1)

Obsahy(1)

Pátý a poslední díl série výpravných historických filmů o věhlasné panovnici je situován do let 1760 až 1780. Marie Terezie nechápe, proč se její manžel, František Štěpán, neustále zabývá finančními problémy monarchie, když její prioritou je zajistit trvalý mír a prosperitu monarchie prostřednictvím sňatkové diplomacie. Oběma rodičům přitom dlouho uniká, jak složitým dospíváním prochází jejich prvorozený syn Josef, který se má stát následníkem habsburského trůnu. Kromě přiblížení života Marie Terezie a doby jejího panování nám série dává možnost stát se svědky trnité cesty Josefa II. od privilegovaného a zároveň svými rodiči opomíjeného dítěte přes obtížná léta spoluvlády s matkou, až po závěrečné smíření s odkazem otce i matky. Jeho první manželství s půvabnou Isabelou Parmskou skončí tragickým zklamáním. V době epidemie neštovic, při níž umírají i Josefovi sourozenci, musí císařovna se slzami v očích v sobě potlačit zoufalost matky a dokončit svůj záměr sjednocení evropských zemí. Přinutí Josefa k dalšímu sňatku, tentokrát s Marií Josefou Bavorskou, která se půvabu Isabely nevyrovná. Ve vyhrocené situaci se Josef se ostře vymezuje proti otci, jehož vnímá jako prostopášníka. Teprve po smrti Františka Štěpána a následném konfliktu s matkou si Josef uvědomí, jakou roli jeho otec skutečně v chodu říše hrál, a až po smrti matky pochopí, jak významný je pro budoucnost monarchie odkaz obou rodičů – a co naopak může udělat jenom on. V roli Josefa v tomto dílu exceluje A. Friesz, jehož výkon se jistě zapíše do paměti diváků stejně, jako skvělý výkon V. Kotka v roli Františka Štěpána a výjimečné ztvárnění role Marie Terezie U. Straussovou. (Česká televize)

(více)

Recenze (77)

Gwaihir 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Opět lze říci totéž, co u předchozích dvou filmů, leč zde je, snad i kvůli polovičnímu rozsahu, děj ve směru pohledu do historie žel bohu již téměř vyprázdněn a zaměřuje se hlavně na, místy poměrně bulvární rodinná dramata, přičemž ani v tomto případě neopouští specifické zacházení s fakty. Co se vykreslení a ztvárnění postav týče, vychází z toho kupodivu nejlépe lotrinský vévoda, který císařovnu a její hlavní úlohu často zastiňuje. 50 % ()

Nach 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Příjemná tečka za pentalogií o Marii Terezii. Pokud ji retrospektivně zhodnotím, musím smeknout. Po věru nezajímavých prvních dvou epizodách, kde mě u druhé série motivoval ke sledování pouze Vojta Kotek, se ve druhé sérii Marie Terezie přetavila ve kvalitní politické drama, aby v posledním díle tuto kvalitativně nastavenou laťku dovedla do chtěného cíle. Největší negativum Marie Terezie III. tak tkví v přílišné rozvleklosti. I tak ale - zvláště pro milovníka pomalejších filmů - ty dvě hodiny byly naplněny množstvím zajímavých charakterů, které hrají excelentní herci. Obzvláště zmíněného Kotka bych rád vychválil. Příběh o střetu generací byl podán záživně, vtipně i dramaticky. Pro celou koprodukci určitě více než chvalitebná tečka za celou sérií. 75% ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Platí v podstate to isté, čo som písal pri dvojke. Mirka Zlatníková môže písať históriu pre liberálny bulvár. Fabulácie, ktoré robia z dvora Márie Terézie bordel. Panovníčka bola v minulej časti urazená obvinením z nevery, tentokrát zas spochybňujú jej vieru, keď v pohode ako-tak toleruje lesbický vzťah vo svojej rodine. Mentalita ľudí pred 250 rokmi však bola úplne iná. Postavy sú natočené a znázornené ako by boli z dnešnej doby, v podstate keby nemali parochne, tak to s historickým duchom nemá nič spoločné. Toto dielo dopadlo presne tak, ako končí 90% dnešných filmov/seriálov z historického prostredia. Netočí sa to preto, aby sa človek niečo naučil, ale aby sa presadzovali novodobé novoty ich včlenením do historického prostredia a nenápadným poukazovaním na to, že vždy to bolo normálne. Historik sa však takémuto plytkému zobrazeniu a pokrúteniu osobností dejín len zasmeje a následne zaplače. Táto trilógia privodila Márii Terézii všetko len nie sympatie. ()

petrsv 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rozhodně nejlepší díl ze všech. Tvůrci se nejspíš poučili a vyvarovali se chyb především z prvních dílů. Výborně zahráno, kamera, prostředí. Lépe mohl být vyvážený zvuk a maskéři zapomněli, že nestárne jen panovnice a její manžel. Myslím, že spolupráce všech zemí se vyplatila a nebylo by na škodu natočit ještě pokračování o Josefu II. ()

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Chýbal mi systém dvoch častí. Zakončenie tejto minisérie okrem novej herečky prinieslo aj lepší pohľad na vzťah Jozef-všetci ostatní, na panovanie v najťažších časoch a hlavne, bol to komornejší exkurz s menším počtom postáv do celkového systému vládnutia. Keď opomenieme lesbo hrátky (lebo Kvantiková je slovenská Kerekeš mám taký pocit) tak opäť vysoký štandard výpravy, kamery, rekvizít a kostýmov. Možno to nebolo také dynamické a vtipné ako jednotka, ale ten príbeh bol napísaný veľmi dobre. K historicite nech sa vyjadrujú habsburgológovia, mne to zmysel dávalo. Solídne zakončenie. 4 z 5 ()

Galerie (17)

Zajímavosti (5)

  • Režisér Robert Dornhelm se pokusil z důvodu aktuálnosti situace prosadit do scénáře epizodu s očkováním proti pravým neštovicím, kterého byla Marie Terezie propagátorkou. Scénář už byl ale tak nabitý, že režisér s nápadem neuspěl. (Komiks)
  • S přípravou scénáře tvůrcům pomáhala i rakouská spisovatelka Monika Czernin, jejíž předkové pocházejí z českého šlechtického rodu Černínů z Chudenic. (Komiks)
  • Scenáristka Mirka Zlatníková řekla k obsazení Vojtěcha Kotka do role manžela Marie Terezie Františka I. Štěpána Lotrinského: „V první sérii jsem nevěděla, že Štěpána bude ztvárňovat právě Vojta, v dalších už ano. Psala jsme ho pak vyloženě pro něj o on ho hrál tak dobře, že mi začal zabírat stále větší a větší část scénáře, což vyvrcholilo právě v posledním dílu. Možná by se tato část měla jmenovat spíš Manželka Františka Štěpána.“ V případě role manžela Marie Terezie se původně rovněž uvažovalo o střídání herců, ale z důvodu skvělého výkonu Vojtěcha Kotka se od myšlenky ustoupilo i v posledním díle, kde herec ztvárňuje o pětadvacet let staršího muže. (Komiks)

Reklama

Reklama