Režie:
Robert DornhelmKamera:
Tomáš JuríčekHudba:
Roman KariolouHrají:
Ursula Strauss, Vojtěch Kotek, Aaron Friesz, Táňa Pauhofová, David Švehlík, Peter Kočiš, Stanislav Majer, Maroš Kramár, Sabina Rojková, Jindřich Žampa (více)Epizody(1)
-
Část pátá (S03E01)
Obsahy(1)
Pátý a poslední díl série výpravných historických filmů o věhlasné panovnici je situován do let 1760 až 1780. Marie Terezie nechápe, proč se její manžel, František Štěpán, neustále zabývá finančními problémy monarchie, když její prioritou je zajistit trvalý mír a prosperitu monarchie prostřednictvím sňatkové diplomacie. Oběma rodičům přitom dlouho uniká, jak složitým dospíváním prochází jejich prvorozený syn Josef, který se má stát následníkem habsburského trůnu. Kromě přiblížení života Marie Terezie a doby jejího panování nám série dává možnost stát se svědky trnité cesty Josefa II. od privilegovaného a zároveň svými rodiči opomíjeného dítěte přes obtížná léta spoluvlády s matkou, až po závěrečné smíření s odkazem otce i matky. Jeho první manželství s půvabnou Isabelou Parmskou skončí tragickým zklamáním. V době epidemie neštovic, při níž umírají i Josefovi sourozenci, musí císařovna se slzami v očích v sobě potlačit zoufalost matky a dokončit svůj záměr sjednocení evropských zemí. Přinutí Josefa k dalšímu sňatku, tentokrát s Marií Josefou Bavorskou, která se půvabu Isabely nevyrovná. Ve vyhrocené situaci se Josef se ostře vymezuje proti otci, jehož vnímá jako prostopášníka. Teprve po smrti Františka Štěpána a následném konfliktu s matkou si Josef uvědomí, jakou roli jeho otec skutečně v chodu říše hrál, a až po smrti matky pochopí, jak významný je pro budoucnost monarchie odkaz obou rodičů – a co naopak může udělat jenom on. V roli Josefa v tomto dílu exceluje A. Friesz, jehož výkon se jistě zapíše do paměti diváků stejně, jako skvělý výkon V. Kotka v roli Františka Štěpána a výjimečné ztvárnění role Marie Terezie U. Straussovou. (Česká televize)
(více)Recenze (77)
Třetí část životopisného cyklu, která měla tentokráte jen jeden díl. mi z těch tří přišla asi nejslabší, což ale neznamená, že by byla špatná. Řekl bych, že v rámci historických životopisů je tato koprodukce stále tou nejlepší, která u nás vznikla. Tvůrci podle mého od začátku počítali se dvěma díly, a pak v rámci úspor museli zúžit scénář na jeden díl, jelikož látky pro dva díly je tu opravdu dost, a stopáž tak neumožňuje tolik proniknout do jednotlivých dějových linek. Stejně tak výprava se musela uskromnit spíše jen na interiéry, a dočkáme se řešení hlavně interních vztahů, než globální politické situace s davovými scénámi. Vyzdvihnout lze hlavně bezchybné namaskování Kotka, který opravdu vypadá jak nemocný, životem unavený vladař, proměna opravdu neskutečná, a stejně tak i jeho nejlepší herecký výkon. Oproti tomu taková Pauhofová od prvního dílu nezestárla ani o minutu, což je ale takový evergreen sérií tohoto typu... Závěrečné odcházení panovníků jedné generace, a postupné předávání moci novým velmi hezky uzavřelo tento cyklus. ()
Zapomeňte na romantiku, takhle vypadala královská sňatková politika v praxi. Což je nakonec asi to nejlepší z celé série. Marie Terezie totiž touto dobou provedla i nějaké zásadní reformy, o kterých tu nepadlo ani slovo. Na druhou stranu – milovníci postelových scén si opět přijdou na své (pokud jim tedy nevadí, že jde převážně o smrtelná lože). Herecky to táhnou Ursula Strauss a Aaron Friesz ve dvou nejlépe napsaných rolích. Asi bych to hodnotil jako důstojné završení série. ()
Krásné a důstojné uzavření celé pentalogie. S přibývajícím časem a blížícím se koncem jsem měla co dělat, abych nebulela. Opravdu mě to dojalo. Hlubokou poklonu si zaslouží Vojtěch Kotek, který ztvárnil navýsost přesvědčivě Františka Štěpána Lotrinského, a to od útlého mládí až do posledního záchvěvu života. Nechci nijak snižovat herecké kvality ostatních, ale Kotkův výkon byl ze všech nejkomplexnější. V této souvislosti bych ráda vyzdvihla také práci maskérů, kteří si dali záležet a na Vojtovi se slušně vyřádili. (80%) ()
Závěrečný díl celé pentalogie je bez debat nejlepší. Skvělý divácký zážitek, boží kamera, kostýmy, atmosféra (pravda, digitální Alpy to drobet kazí, ale jsou horší věci), výborný Aaron Friesz v roli Josefa II. a skvěle nadabovaný Janem Cinou. Obrovsky mi to sedlo a jsem rád, že tahle série vůbec vznikla. ()
Kotek, Kotek a do třetice Kotek. Protože celých pět filmů vyprávělo nejen o titulní hrdince, ale hlavně o jejím manželovi. František Štěpán je bezpochyby Vojtovou životní rolí a právě jeho výkon je tím nejlepším na velkolepém koprodukčním projektu. Moc přeji České televizi, aby se jí časem povedla další taková spolupráce. ()
Galerie (17)
Photo © Česká televize / Stanislav Honzík
Zajímavosti (5)
- Natáčelo se mj. v Kroměříži – v Arcibiskupském zámku a zahradách a v kostele sv. Mořice. Dále na zámcích Slavkov, Jaroměřice nad Rokytnou, Milotice, Valtice a Český Krumlov. Točilo se také v klášteře Plasy. (jungewolf)
- Scenáristka Mirka Zlatníková řekla k obsazení Vojtěcha Kotka do role manžela Marie Terezie Františka I. Štěpána Lotrinského: „V první sérii jsem nevěděla, že Štěpána bude ztvárňovat právě Vojta, v dalších už ano. Psala jsme ho pak vyloženě pro něj o on ho hrál tak dobře, že mi začal zabírat stále větší a větší část scénáře, což vyvrcholilo právě v posledním dílu. Možná by se tato část měla jmenovat spíš Manželka Františka Štěpána.“ V případě role manžela Marie Terezie se původně rovněž uvažovalo o střídání herců, ale z důvodu skvělého výkonu Vojtěcha Kotka se od myšlenky ustoupilo i v posledním díle, kde herec ztvárňuje o pětadvacet let staršího muže. (Komiks)
- S přípravou scénáře tvůrcům pomáhala i rakouská spisovatelka Monika Czernin, jejíž předkové pocházejí z českého šlechtického rodu Černínů z Chudenic. (Komiks)
Reklama