Reklama

Reklama

Marie Terezie - Série 1

(série)
Trailer 1

Epizody(2)

Obsahy(1)

Píše se rok 1723 a v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě je Karel VI., císař Svaté říše římské a král španělský a uherský, korunován králem českým. A právě zde začíná příběh jeho dcery, pozdější císařovny Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger). Příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek), nastoupení vladařské cesty, převzetí maďarské koruny i příběh šestnáctinásobného mateřství jedné z nejvýznamnějších žen v dějinách novodobé Evropy. V prvním dílu se, mimo jiné, můžeme těšit na šok, který konzervativnímu dvoru mladá Marie způsobila svým rozhodnutím provdat se z lásky. Tehdy nejspíše netušila potíže, které nastanou poté, co se Marie bude muset stát následnicí trůnu. Druhý díl filmu začíná převzetím trůnu a pokračuje vypuknutím válek o rakouské dědictví, které Marii donutily spojit se s významným uherským rodem Esterházy, kdy pro záchranu říše musela málem obětovat své manželství s milovaným Františkem.
Dvoudílný projekt je strhující historickou epopejí mapující životní osudy mladé Marie Terezie, jedné z nejvýznamnějších postav novodobé Evropy, která po více než 40 let úspěšně vládla říši, rozkládající se na území dnešních 12 evropských států. V uplynulém roce si Evropa připomněla 300. výročí jejího narození. Jde o naprosto unikátní koprodukci čtyř evropských veřejnoprávních televizí – České televize, rakouské ORF, Slovenské RTVS a maďarské MTVA. Celý projekt je o to prestižnější, že idea záměru, včetně námětu a scénáře, vznikla právě v České televizi a její kvalita přesvědčila významné evropské partnery o vstupu do realizace. Minisérie se odvíjí od dvou zásadních okamžiků v životě mladé panovnice – jedním je příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským, druhým je nástup na trůn a získání uherské koruny. Film přibližuje nejen vztahy uvnitř habsburské rodiny, s matkou, sestrou a otcem, ale i s významnými dvořany habsburského dvora, jako například Evženem Savojským, Filipem Josefem Kinským nebo Bedřichem Harrachem. Film je zároveň monumentální obrazovou podívanou z naší historie, jakými jsou například korunovace Karla VI. českým králem na Pražském hradě, svatba s Františkem Štěpánem v augustiniánském kostele ve Vídni nebo korunovace Marie Terezie uherskou královnou v Dómu Sv. Martina v dnešní Bratislavě, ale i plesy a hostiny u císařského dvora nebo dámský jezdecký karusel v Hofburgu, plavba panovnice po Dunaji či žehnání rakousko-uherským armádám. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (299)

Morholt 

všechny recenze uživatele

Historickou přesnost hodnotit nebudu, protože v dané dějinné etapě nejsem kovaný, ale ztvárnění jednoho z nejproslulejších turkobijců, Evžena Savojského, mi přišlo trochu mimo, byť Markovics patřil po herecké stránce k tomu nejlepšímu, co film nabídl. Jinak se jedná o celkem fajn historickou fresku, která většinu svého rozpočtu vrazila do parádních kostýmů a na televizní záležitost tu byla i celkem solidní výprava. Stránka příběhová je rozdělená na princeznu a panovnici, přičemž první část je odvyprávěná s lehkostí a vtipem, zatímco panovnická se topí v křeči. Za tím stojí i obsazení. Marie-Luisa Stockinger sice může obstát jako zamilovaná císařská dcerka, ale jako rozhodná žena a matka rozhodně nepůsobí a naráží tu i na svoje herecké limity. Kotek v roli Františka Štěpána je zase tak nevýrazný, že nemá šanci alespoň částečně korigovat některé nedostatky. O to jsou ale zajímavější herci ve vedlejších rolích. Ať již zmíněný Markovics, případně Zuzana Stivínová či Vladimír Javorský. Těžko se k tomu někdy v budoucnu vrátím, ale investovaného času nelituji. 60% ()

VenDulin85 

všechny recenze uživatele

Zajímavý pokus, ve kterém je cítit snaha vytvořit něco velkého. Že to zůstalo někde na půli cesty, mnohé události jsme zhlédli tak maximálně z pendolina a historie byla znásilněna tolikrát, že už se chudinka ani nemohla odšourat na vébé, je... naprosto vedlejší. Asi největší trhlinou je ta zkratkovitost. Obzvlášť když člověk vidí podařené kostýmy a nádherné exteriéry (zahrady v Kroměříži rulez!), tak si říká, že když už na to národy sesbíraly peníze, mohlo to dát aspoň na trilogii, která by nevypadala jako průlet meteoru napříč vesmírem, ale jako úctyhodný popis velké osobnosti. Rézi je někde na pomezí tří a čtyř*, dnes se plácnu přes kapsu. ()

Reklama

Kimon 

všechny recenze uživatele

Pociťuji, že jde sice o trošinku více přislazený filmový zákusek, ale za kýč bych to v žádném případě neoznačoval. Vítám, že něco takového vůbec vzniklo. Historických filmů totiž není zatím tolik, jako by bylo potřeba. Není divu, výpravný, kostýmově náročný snímek žádá pěknou hromadu financí, ale když se vytvoří kooperace více finančních toků, pak to jde. Přál bych si pokračování Marie Terezie a obecně více historických dramat z období našich středoevropských dějin. Marie Terezie byla velká reformátorka a zasloužila by si filmového zpracování v širším záběru, tedy pokračování těchto dvou dílů třeba až do její smrti. Marie Terezie (TV film) z roku 2017 je velmi dobrý filmový produkt. Díky. Čtěte více: https://www.novinky.cz/kultura/459318-recenze-okouzlujici-vzpurna-divka-ceska-televize-odvysilala-dvojdilny-historicky-snimek-marie-terezie.html ()

Mariin 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Vypravne a kostymove zajimave. Vadí mi mluva jak z Blesku či Ordinace v Růžové zahradě. Predstavitelka mlade MT velmi dobre typove odpovida, i postava Evzena Savojskeho (bohužel tu je ukázán jen jako jednoznačně záporná intrikánská postava), naproti tomu Kotek a Stivinova nejhorsi. Točeno v protikatolickém duchu. Po třetím dílu hvězdička dolů, a po čtvrtém ještě další. Zůstává jen pachuť...blééééééééé!! ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Takže: Princ Evžen Savojský, jeden z nevzdělanějších a nejschopnějších mužů své doby, je vylíčen jako bezpáteřní intrikán (pro ty, kteří zjevně nepochopili: je třeba číst pořádně, intrikán a bezpáteřní intrikán je rozdíl, přičemž zde byl vylíčen právě jen jako bezpáteřní intrikán, navíc ani nijak schopný, a jakékoli další stránky jeho osobnosti byly zcela potlačeny). Skoro bych si myslel, že toto pojetí zasponzorovali Turci, aby se po více než 250 letech vyrovnali s mužem, který vykopal jejich odporné musulmanské pr-ehm-zadky z Uherska a uštědřil jim tolik porážek. Nevím, že by kdy uvažoval o spojenectví Pruska s Habsburky, spíše se zasazoval o sňatek Marie Terezie (s ohledem na budoucí události dosti rozumně) s princem saským či bavorským. Pokud jde o jeho smrt, tak umřel až dva měsíce po svatbě, nikoli během zásnub. Handl Lotrinska za Toskánsko byl jednou ze součástí vídeňského míru po válce o dědictví polské, přitom o té se tu mluví jako o nějaké dávno minulé události zcela oddělené od vyjednávání o sňatku. No, to bychom měli to historické minimum, které si tvůrci měli nastudovat, než začali točit. A co zpracování? Kostýmově výpravné, chladné, s hereckými výkony dosti proměnlivými. Nerad to říkám, ale německy mluvící osazenstvo je sympatičtější než české. Karl Markovics, i když mám výrazné výhrady k tomu, jak tvůrci prince Evžena pojali, je tím, koho oceňuji nejvíc (sranda je, že civilní jméno představitelky titulní role je stejné, jako jméno postavy, kterou Markovics minimálně v našich luzích, když už ne hájích, proslul). Na opačném konci hereckého spektra je pak unylý nezajímavý Kotek. Proč máme věřit, že zrovna na něj se Mařka tak upnula? Když jsme u toho, sama Marie-Luise Stockinger je herecky tak někde ve středu, vyloženě nekazí, vzhledem jakž takž odpovídá, ale budoucí mocnou panovnici jsem jí příliš nevěřil (na čemž má opět značnou "zásluhu" pojetí Marie Terezie jako umanuté husy). Co se týče ztvárnění vztahu Mařky a Franty, tak mi prostě přišlo, že Vojtíka pozvali na plac, kde už na něj čekala představitelka Mařky, té řekli "Tohle je František, osudově ho miluješ, tady máte scénář, za pět minut jedem." Naprosto jsem jim to nevěřil. Když mluvíme o chemii, osobně bych si to představoval tak aspoň někde u Francia (tedy ne že by tam muselo být 87 francouzáků), zatímco jsem viděl prostě jen Germanium, tedy 32 škrobených úsměvů. Ale vůbec nejvíc mi vadí to, že jako obvykle se historické události podřazují "dallasovské vztahovce" z prostředí dvora. Ono to jde, když máte vytříbené dialogy, ale i v takové druhé sérii The Crown už mně to začalo lézt na nervy. O zvlášť vytříbené dialogy či herce se navíc až na čestné výjimky (mimo Markovicse bych ještě ocenil Fritze Karla jako Karla VI.) Mařka Terezka opřít nemůže. Zatím spíše takový instantní podunajský podprůměr na jedno použití, ale uvidíme ještě při druhém dílu. Pokud dojde princ Evžen alespoň nějaké rehabilitace, možná budu nakonec milosrdný. P. S. Komu se nelíbí hodnocení historické stránky v komentářích, ať si klidně trhne nohou :) Po druhém dílu: Víceméně potvrzení dojmu z dílu prvního. Nic zcela výrazně špatně, ale nějak mi chybí důvod, proč jedné z nejvýraznějších panovnic osvícenské doby věnovat jen průměrnou kostýmní dvorskou romanci, která příliš nevypovídá ani o charakterech ani o době. Jaké že to reformy tereziánská doba přinesla, jaký že byl průběh slezských válek/válek o dědictví (více než jen pár konstatování, např. aspoň zmínka o Praze obsazené Francouzi a Bavory by se hodila, jakož i poznámka o prohlášení Karla Albrechta českým králem), jak žili tehdejší lidé a tak dále. Zkrátka tento film pokračuje v trendu historie bez historie, hodně (většinou) hezkých lidí v hezkých kostýmech si hraje na dvůr 18. století. Ale že jsem se nenudil a že princ Evžen dosáhl alespoň částečného vzetí na milost, dám smířlivá tři sluníčka. P. S. Josef II. v dospělosti tvrdil, že když s ním v náruči jeho matka předstoupila před sněm uherské šlechty, tajně ho štípala do zadku, aby více plakal a tím posílila svůj dojem bezbranné ženy žádající o ochranu. () (méně) (více)

Galerie (121)

Zajímavosti (24)

  • Vlečku nevěstě nenesly družičky, tak jak můžeme vidět ve filmu, ale její vychovatelka Karolína von Fuchs-Mollard. (Vitox)
  • Postava dvorního doktora, Jeana Baptiste Bassana (Jan Budař), který byl u porodu všech 16 dětí, skutečně existovala, avšak pod jiným jménem. (klara.leb)
  • Vo filme hrajú dobových hudobníkov skutoční barokoví muzikanti z Brna. (perseus142)

Reklama

Reklama