Reklama

Reklama

Do mobilní chirurgické nemocnice MASH 4077, kterou americká armáda umístila nedaleko frontové linie, je převelena dvojice nových lékařů. Jak kapitán dr. Benjamin Franklin Pierce, zvaný Hawkey, tak kapitán dr. Augustus Bedford Forrest, přezdívaný Duke, nemají vůbec žádnou vojenskou morálku a neuznávají armádu. Svým postojem sice nepřispívají k udržování vojenské disciplíny, na druhé straně svérázným humorem a zvláštním druhem kolegiality napomáhají sobě i ostatním lépe přežít v drsných podmínkách války, daleko od domova… Černou komedii z korejské války natočil režisér Robert Altman. Film vznikl v době odporu proti účasti vojenských jednotek USA ve Vietnamu a diváci aktuální zpracování tématu i jeho kvalitu ocenili. Získal Oscara za nejlepší scénář (Ring Lardner Jr.). Inspiroval také vznik jeho televizní seriálové podoby pod názvem M*A*S*H, jež se po jedenáct sezón s úspěchem vysílala nejen v USA, ale i v zahraničí...
Osamělý ironik, společenský provokatér a demystifikátor za filmovou kamerou – to je jeden z nejvýznamnějších světových tvůrců – scenárista, producent a režisér Robert Altman (20. 2. 1925 – 20. 10. 2006). Je také považován za důležitého zakladatele amerického nezávislého filmu a osobnost podporující mladé filmaře. Přestože původně vystudoval techniku, pokoušel se prosadit v rozhlase, později v rodném Kansas City založil vlastní produkční společnost, podílel se na natáčení mnoha krátkých snímků a pak dalších deset let pracoval v televizi jako režisér a autor seriálů. Po snímcích Delikventi a Odpočítávání se Robert Altman prosadil jako filmař právě až černou komedií z korejské války MASH, natočenou v roce 1969. Tímto dílem naznačil vlastní režijní styl: směs výstřednosti, nadsázky, překvapivého a ostrého pohledu na vztahy v rodině a společnosti. Po celou svou další kariéru se pokoušel bořit a ironizovat americké mýty, společenské stereotypy a schemata, stejně jako nemilosrdně kritizoval praktiky médií. Svět Divokého západu zesměšnil ve filmech McCabe a paní Millerová, Buffalo Bill a Indiáni. Do prostředí módního průmyslu nacílil snímek Pret-a-porter, zatímco v Hráči dokonale zkompromitoval hollywoodskou továrnu na sny. Do společenských a rodinných vztahů míří jeho Tři ženy, Dokonalý pár, Svatba či Prostřihy. Pro své režijní plány dokázal skvěle využít zaběhnuté filmové žánry, například krimi v titulech Zloději jako my, Perníkový dědek a Dědictví tety Cookie. K většině svých filmů si psal scénář, anebo se na něm alespoň významně podílel. V roce 2006 byl tento významný filmař členy Americké filmové akademie oceněn Oscarem za celoživotní dílo. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (307)

easaque 

všechny recenze uživatele

i když je to film, který byl předlohou pro vyjímečný seriál, tak jeho kvalit zdaleka nedosahuje a myslím, že to není tím, že bych ho viděl až po něm. Charakteristické znaky postav jsou znát, ale až seriál jim dal život - a možná i herečtí představitelé, kteří jsou snad na vyjímku Radara, všichni jiní. Dějově je to přiměřené, humor i herecké výkony a na mě to působilo spíš jen jako slabší epizodka ze seriálu, protože tam bylo hodně témat jen nakousnuto. Ale díky za něj, protože jinak bychom se seriálového Mashe nejspíš nedočkali. Čisté tři hvězdy [ PŘÍBĚH: 2 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 2 /// ART: 0 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()

seeker23 

všechny recenze uživatele

Jak mě seriál celé mládí bezmezně bavil, tak musím nyní uznat, že oproti filmu je jeho humor velice prvoplánovitý. altman nechává vše vyznít do ztracena, pointy jsou nenápadné, dialogy se překrývají až do nesrozumitelnosti (což je obecně u altmana dost problém pro neangličtináře, protože do titulků se to nenacpe), a absurdita graduje. Leitmotiv s textem "That suicide is painless" je v groteskně nereálné scéně sebevraždy naprosto odzbrojující... ()

Reklama

Tosim 

všechny recenze uživatele

Jediné, co nechápu, je, že po takovém filmu mohl vzniknout naprosto geniální seriál. V celém snímku se vyskytují asi tak tři, čtyři dobré vtipy, kterým se dá zasmát. Na válku film reaguje jen okrajově, to znamená, že kdyby se děj odehrával v nemocnici, která nemá peníze a postavy byly jen přeneseny, vyjde to nastejno. Filmové charaktery jsou ploché a působí nevěrohodně (včetně medika, který se rozpláče, když mu Frank Burns řekne, že zabil pacienta.) Pokud chtěli tvůrci zobrazit rychlý přísun raněných, to docela vyšlo, horší to bylo s operacemi na sálech, které probíhaly v docela poklidném tempu. Knihu už jsem četl. Richard Hooker napsal mnoho dalších knih o MASHi v Londýně, Paříži, v New Orleansu atd. atd., vše je takové povrchní a rychlé, takže atmosféru knih se snímku vystihnout podařilo. Film mám za sebou, takže se vracím k seriálu... Půl hvězdičky bych dal za tu píseň. P.S. V jednom dokumentu o Robertu Altmanovi jsem z jeho úst slyšel, že seriál je propagandou. Chudák asi vůbec netušil, že točil film podle knihy, jejíž autor byl ZASTÁNCEM války v Koreji. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Film má veliké štěstí, že jsem jej viděla dlouho před seriálem - ještě před odrazem nad laťku dospělosti. Byla jsem mládě fascinované military tématikou, na humor nenáročné a nevnímající narážky, jež jsou mi coby dospělé ženě proti ochlupení. První dojem byl tedy výborný, prostě bžunda! Druhé "promítání" přišlo o mnoho let a přinejmenším dvě reprízy seriálu později... A jakkoliv se nemůžu donutit film striktně odsoudit, měl své světlé momenty, je prostě někde úplně jinde proti (postupně) hlubšímu, lidštějšímu seriálu, který si získal mé srdce. Je mi putna, že autor knihy, Dr. Richard Hornberger, cyklus víceméně odsoudil a filmový M*A*S*H označil za bližší realitě. Pro mě (s veškerou úctou k Donaldu Sutherlandovi) existuje jediný Hawkeye Pierce: Alan Alda. 61% ()

Němi 

všechny recenze uživatele

Altmanovo dílo je pro mě nejočividnějším příkladem "dozrávání". Od prvního, velmi dávného, zklamání (syndrom seriálu) se postupně propracovává k jednomu z nejobdivovanějších mých filmů. S každým dalším zhlédnutím si říkám, že Altman měl při natáčení geniální chvilku. Co mi momontálně brání dát pátou hvězdu je rozvleklá druhá polovina, kde se děj nepříjemně rozmělní. Věřím, že jednou to uvidím jinak, momentálně mi ale v kontrastu s výtečnou první polovinou zbytek překáží. ()

Galerie (102)

Zajímavosti (50)

  • Jelikož Altman patřil k velkým odpůrcům války ve Vietnamu, dělal vše proto, aby publikum zmátl a přivedl je k názoru, že jde o Vietnam. Ze scénáře tak byly odstraněny všechny narážky na Koreu, a dokonce se záměrně manipulovalo s reáliemi. Například když Hawkeye doprovází Ho-Jona do Soulu k odvodu, vidíme kolem spoustu lidí v trojúhelníkovitých kloboucích, které jsou typicky vietnamské a v Koreji se nepoužívají, ostatně podobně jako jméno Ho-Jon. (Divočák)
  • Po sestříhání přišel snímek vedení společnosti ještě pořád příliš krvavý. Nakonec se režisérovi přeci jen podařilo protlačit ho do kin. (hippyman)
  • I když jde o válečný film, vůbec se v MASH nestřílí. Paradoxně jediný výstřel zazní při ukončení poločasu v zápase amerického fotbalu. (Robbi)

Související novinky

Zemřel Donald Sutherland

Zemřel Donald Sutherland

20.06.2024

Přichází velmi smutná zpráva ze Spojených států. Ve věku osmaosmdesáti let odešel americký filmový velikán a plodný herec s přibližně dvěma stovkami filmových a televizních rolí na svém kariérním… (více)

Filmová bonboniéra

Filmová bonboniéra

22.11.2006

Je střed pracovního týdne, povinnosti se na každého jen sypou ze všech stran a vytoužený oddych je v nedohlednu. Po včerejším informačním nášupu tu tedy pro vás mám tři filmové jednohubky, které sice… (více)

Reklama

Reklama