Režie:
Mary HarronKamera:
Andrzej SekulaHudba:
John CaleHrají:
Christian Bale, Jared Leto, Reese Witherspoon, Chloë Sevigny, Willem Dafoe, Justin Theroux, Josh Lucas, Bill Sage, Samantha Mathis, Matt Ross, Cara Seymour (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Patrick Bateman je mladý ambiciózní finančník, který je tam, kde chtěl být. Žije na Manhattanu, má snoubenku, pracovní postup. Co ho však vede k tomu, stát se krvavým zabijákem, ví jen on sám. (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (830)
Toto je pořádné a nejen Americké psycho!!! Bateman na jednu stranu klidný, bohatý, úspěšný a hezký. Na druhou naprostý maniak, vrah a fanoušek prostitutek. Zabití recepčního kvůli tomu, že si sám splete hotel. Bušení do prostitutky a sledování svého vypracovaného těla v zrcadle. Hrátky s motorovkou. Machrováním se svojí "skvělou a novou" vizitku, kterou ostatní po chvíli obdivování zatratí kvůli jiné. Někdy opravdu pochybují o tom co všechno mělo znamenat a jestli výsledek byl účelem, ale jinak jde o opravdu slušnou psychárnu. ()
Tak toto je dosť drsný film, mrazivý, plný naozaj dosť dobrého čierneho humoru, ale pritom s takým nesmierne silným posolstvom. Priatelia, a ten Bale, ten to hrá, páni, ten to hrá . . . Po opätovnom zhliadnutí a poriadnom vychutnaní všetkých detailov, všetkých tých scenáristických hračičiek a všetkého zvyšujem z pôvodných štyroch na konečných päť hviezdičiek. ()
Deti zbohatlíkov to majú niekedy ťažké. Napr. taký pán Bateman(osud zariadil, že o pár rokov to už bol Batman) musí v práci vylúštiť niekoľko krížoviek, vybaviť niekoľko bezvýznamných telefonátov, nakresliť zopár krvavých obrázkov a stihnúť obed s podobnou bandou ulízaných a navoňaných frajerov, kde sa všetci predbiehajú v tom, kto má krajšiu vizitku. No a večer musí pretiahnuť nejakú štetku, najlepšie pred kamerou. Má sa veľmi rád, pred zrkadlom i starostlivosťou o svoje telo trávi celé hodiny. Je niečím posadnutý a zdá sa, že vyriešiť to môže iba krvavé besnenie...Film ponúka solídny rozbor hlavnej postavy, ktorú Bale výborne zahral, no inak film takmer v ničom neprekročil hranice priemeru a záver je tak nejak divný i keď jasný ako facka. 60%. ()
Po dvou letech od první projekce konečně nastal čas pro napsání komentáře, jehož iniciačním faktorem bylo přečtení vynikající předlohy Breta Ellise a následná třetí projekce samotného filmu. Mary Harron se s námětem poprala vskutku velmi dobře. Celý film se velmi striktně drží knižní předlohy, krom několika málo změn v přehození či propojení některých scén. Je samozřejmé, že nespočet výjevů a dialogů nemohl být zahrnut, ať už pro omezený čas pro převyprávění, tak i pro svou násilnost a obscénnost, které přeci jen film nedokáže tak dobře nastínit jako psaný text, tedy alespoň si neumím představit jak je na plátno věrohodně přenést. I to má však své výhody a film dává, oproti knize, diváku mnohem více prostoru pro vlastní představivost v domýšlení si jen naznačených scén, propojování detailů a snad i vyvozování některých závěrů, zvláště v poslední scéně filmu, kdy nám obraz poskytne trochu jiný pohled na celou situaci a snad i naznačí něco víc. Americké psycho je opravdu pozoruhodným počinem, s tajemně silnou přitažlivostí, jež je zapříčiněna snad chladnou bezcitností hlavního hrdiny, kterého dokonale zahrál Christian Bale a tím si v mém žebříčku konečně vydobyl čestnější pozici, než jakou dosud zastával, tak i netradičním filmovým zpracováním, které se už ale dá přičítat spíše předloze, čímž mám na mysli nejen téměř absenci seznamování se s hlavními postavami, i když se nám může zdát, že postupem času do jejich mysli alespoň trochu pronikáme. Problémem se strávením filmu by diváku mohla způsobit jeho forma, která vyzní trochu odcizeně, snad jako pouhé náhodné a nezúčastněné přečtení si několika stran z deníku mladého zbohatlého makléře z Wall Street, příběhu, který by se mohl odehrát kdykoliv a kdekoliv, i když možná v méně kontroverznější podobě. Chybí nějaká intenzivněji viditelná myšlenka, která by v konečném souzení mohla poskytnout jakési zadostiučinění, morální vyústění a odnesení si „něčeho“ víc. To ale právě činí v mých očích z filmu to, čím je a čím se nakonec stává. Nechá nás o sobě přemýšlet, o dobru, zlu, světě, životě, nudě, penězích etc. a nepodstrkuje nám žádné vlastní závěry. Už od první projekce jsem si tento snímek oblíbil, ale musím přiznat, že po knize se můj pohled výraznou měrou změnil, ne snad v chápání roviny příběhu, ale spíše v prohloubení výsledného pocitu, snadnějšího „proniknutí“ k hlavnímu hrdinovi. Za nemalou zmínku stojí i perfektní hudební doprovod a popravdě, kdo by si po filmu rád nepustil Hip to be square (Huye Lewis and The News), či Sussudio (Phil Collins). Přesto hodnocení neměním, jelikož si troufám tvrdit, že i přes vynikající hereckou i technickou stránku bych si dokázal představit film ještě o chlup lepší. konec komentéře // (poznámka pro osobní potřebu, není součást kometu, takže už to nečti!!: zvláštní, že konkrétních scén jsem se skoro nedotnul, ještě upravit a promluvit s Vojtou) ()
I když závěr Amerického psycha nepobírám, má pro mne zvláštní kouzlo. Je to pro mne zajímavá společenská satira se skvělým Balem v hlavní roli, kterému zdatně sekundují Leto s Defoem. Například scéna s porovnáváním vizitek je naprosto perfektní a i díky ní bude mít Americké psycho své místo v mém srdci a budu se k němu rád vracet... 90% ()
Galerie (108)
Zajímavosti (56)
- Patrick Bateman (Christian Bale) má ve filmu zbraň Glock 19 ráže 9mm. (dc125)
- O roli Batemana a o režisérské křeslo byl veden tuhý boj. Uvažovalo se o dvojicích Leonardo DiCaprio - Oliver Stone a Brad Pitt - David Cronenberg. Roli už dříve odmítl Edward Norton. (Ai.ma)
- Na konci filmu můžeme spatřit nápis: THIS IS NOT AN EXIT. Stejnou větou končí i román. (Ai.ma)
Reklama