Reklama

Reklama

VOD (1)

Patrick Bateman je mladý ambiciózní finančník, který je tam, kde chtěl být. Žije na Manhattanu, má snoubenku, pracovní postup. Co ho však vede k tomu, stát se krvavým zabijákem, ví jen on sám. (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (831)

RUSSELL 

všechny recenze uživatele

Poté, co jsem dočetl knižní předlohu Breta Eastona Ellise, jsem si po delší době pustil i filmové zpracování, které jsem díky znalostem z knihy patřičně docenil. Po přečtení knihy jsem si film vychutnal ještě více, je opravdu skvěle poskládaný a dočkáme se v něm spousty dialogů, které jsou doslova totožné s těmi knižními. Kniha je psána jakoby formou deníku a díky tomu také působí tak chladně a zobrazuje postavu Patricka Batemana jako naprostého sebestředného psychopata, kterým také je. Na filmu cením to, že se zaměřil převážně na psychologii hlavní postavy, kterou dle mého názoru vystihl dokonale. Kniha je kontroverzní zejména podrobným popisováním vražd, sexuálních hrátek, kanibalismu a dalších různých zvrhlostí. To ovšem ve filmu nehledejte, v tom je kouzlo knihy, a proto jsem rád, že ve filmu moc násilných scén není, protože bych nechtěl vidět jak by to dopadlo, kdyby se tvůrci snažili filmem šokovat a pokusili by se vyobrazit brutální násilí. Zde se více hodí tato sonda do mysli psychopata a lépe tady vyzní jen určité náznaky, jako například hraní si s pramínkem vlasů oběti, kterou den předtím pozval do svého bytu, než kdyby to bylo postavené na brutálních scénách. Takhle se jedná o one man show v podání Christiana Balea, který se do role Pata Batemana náramně hodí a jeho herecký výkon je úctyhodný. Kniha je napsána velmi chytře, střídají se v ní vražedné pasáže s kapitolami, kde se prakticky nic neděje a řeší se jen jaká vázanka se hodí k tomu a tomu obleku a kdo spravuje čí účet, ovšem jako celek to vše do sebe krásně zapadá a opravdu vám to přijde, jako když čtete deník psychopata. Jeho vnitřní pocity, představy, nálady a nakonec i samotné činy, které jsou v knize popisovány, může plno lidí považovat za pouhou snahu šokovat anebo jim to může připadat jen jako nechutný a ubohý román pro zvrhlíky od zvrhlíka, ale tak to není. Kniha odráží realitu a skvěle vykresluje chování určitých lidí a ukazuje, že mezi námi žijí i takováto individua. Ellis uhodil hřebík na hlavičku a jeho dílo považuju za masterpiece a to samé si myslím i o filmovém zpracování. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tak teda nevim, bylo to takovy divny. Jako kdyby film nemel poradnej scenar, bud je parta v hospode a nebo dela Bale uchylnosti. A zaverecna pointa byla taky nejaka divna, clovek se do toho pak zamotal a nedavalo to smysl. Vrazdy jsou provedeny docela dobre a napeti je taky slusne vystupnovany, jen by reziserka pri nejakym brutalnejsim zaberu nemusela porad davat na stranu kameru a natacet jen Balea s silenym vyrazem. Celej film tu stoji na Baleovi a ten si strihnul fakt paradniho uchylacka, kdyz ho to vzdycky chyta, nebo jak popisuje situaci proste nema chybu. Jen toho uz ke konci bylo trosku moc. Mozna jsem od filmu cekal moc, ale na vic jak na 3* to nevidim. ()

Reklama

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Vzhľadom na to, že som čítal román, oceňujem, že si Mary Harronová dala pohov (tj. na nastreľovač klincov v akcii ani nepomyslela) a nesnažila sa byť taká "ellisovská", ako sa len dá. Slovom "ellisovský" tu označujem jednak extrémne vysoký stupeň násilia, jednak rafinovanú naratívnu skladbu románu. Z popisovaného násilia mi prišlo fyzicky zle , takže som si povedal, že ten román je buď geniálny alebo je to absolútny šrot. Keď som sa spamätal a román dočítal, usúdil som, že a) je správne. Ellis používa tri línie (vo filme použité veľmi uvážlivo): lineárnu schému príbehu kombinuje s estetikou extrémneho kontrastu, ktorú na jednej strane predstavujú dráždivo nudné pasáže vyžadujúce skôr abstraktné vnímanie a pasáže dráždivo "akčné", v ktorých je dôraz položený na neznesiteľnú konkrétnosť. Tento postup perfektne reflektuje "emocionálne kubistický" svet antihrdinu. Harronová (mimochodom feministka) tento svet rešpektuje, nesnaží sa byť "lepšia" ako Ellis a vyberá si z neho jednotlivosti, ktoré ju dovedú k parádnemu finále, ktoré väčšine ľudí z nejakého dôvodu pripadá enigmatické. Chápem, že mnohí majú s literárnym i filmovým Americkým psychom problém, ktorý má čiastočne na svedomí žánrový mix, ktorý navyše postupne naberá ďalšie vrstvy - príbeh čoraz väčšmi prechádza zo sociálno-kritickej drámy s prvkami vlažného hororu do patetickej frašky, čo vrcholí v závere, kedy je antihrdina úplne perplex - jeho ego je absolútne ponížené, keďže mu nikto neverí. Áno, s určitými ľuďmi sa spájajú alebo naopak nespájajú určité modely konania a myslenia. Mne toto posolstvo pripadá absolútne mrazivé. Prostredie wallstreetskych monštier odrazu ustupuje a vnímame len masku s dokonale blazeovaným výrazom, ktorá má ku skutočnosti bližšie, než si v prvej chvíli myslíme. I keď to je maska naozaj krásna. ()

Nin 

všechny recenze uživatele

Kultovní snímek, který stále stojí za to vidět. Christian Bale je dnes už profláklý herec, který má za sebou spoustu zajímavých rolí, ale tahle... tahle patří mezi jeho nejlepší, není-li přímo ta úplně nejlepší. Je to fakt zajímavej psychouš, který se čím dál méně hlídá, a každá vteřina na plátně jeho přítomnosti je něčím zajímavá. Hodně mě zaujal způsob, jakým většinu času mluví s lidmi. Jako kdyby byl v nějaké reklamě, v níž jeho postava psychouše hraje (relativně věrohodně) jakéhosi úspěšného dokonalého muže. Celkově sebeprezentace je pro něho i jeho manažérské kámoše šíleně důležitá, až je to často (naschvál) komické. Například předhánění se v tom, kdo má nejlepší vizitku, či to, jak všichni nosí stejné oblečení, účesy i brýle. Ta stejnakost má poukazovat na problém se ztrátou identity, která pak u hlavního hrdiny čím dál víc eskaluje, protože už si ani nemůže být zcela jistý, co je pravda a co ne... Tady už nechci příliš spoilerovat, ale samotné finále je v tomhle ohledu sice zajímavé, ale zároveň je to taky něco, co se mi na filmu nakonec nelíbilo. Závěr mi připadá příliš dvojznačný a otevřený. Tvůrci se tím snažili respektovat původní knihu, ale ani oni samotná režisérka a scenáristka s koncem filmu nakonec nebyla spokojená. Americké Psycho není jen hororový úlet o manažírkovi, který rád vraždí a vypráví o popové hudbě, ale zatraceně dobře natočený a propracovaný film. S jiným koncem by pro mě byl film jasná pětihvězdičková záležitost. (8/10) ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Deti zbohatlíkov to majú niekedy ťažké. Napr. taký pán Bateman(osud zariadil, že o pár rokov to už bol Batman) musí v práci vylúštiť niekoľko krížoviek, vybaviť niekoľko bezvýznamných telefonátov, nakresliť zopár krvavých obrázkov a stihnúť obed s podobnou bandou ulízaných a navoňaných frajerov, kde sa všetci predbiehajú v tom, kto má krajšiu vizitku. No a večer musí pretiahnuť nejakú štetku, najlepšie pred kamerou. Má sa veľmi rád, pred zrkadlom i starostlivosťou o svoje telo trávi celé hodiny. Je niečím posadnutý a zdá sa, že vyriešiť to môže iba krvavé besnenie...Film ponúka solídny rozbor hlavnej postavy, ktorú Bale výborne zahral, no inak film takmer v ničom neprekročil hranice priemeru a záver je tak nejak divný i keď jasný ako facka. 60%. ()

Galerie (108)

Zajímavosti (56)

  • Scéna, v ktorej Patrick (Christian Bale) cituje masového vraha Eda Geina slovami: "Vieš, čo Ed Gein povedal o ženách? Povedal: 'Keď vidím pekné dievča kráčať po ulici, myslím na dve veci. Jedna časť mňa ju chce pozvať von, rozprávať sa s ňou, byť naozaj milý a dobrý a zaobchádzať s ňou správne. A druhá časť premýšľa, ako by jej hlava vyzerala na tyči,'" je omylom. Tento výrok nepovedal Ed Gein, ale iný masový vrah, Edmund Kemper. (Arsenal83)
  • Ve scéně, kdy Patrick (Christian Bale) luští tajenku, tak na jednom záběru píše pravou rukou, avšak na následujícím záběru píše rukou levou. (FrankSusta)
  • Film se odehrává v roce 1987. (Ai.ma)

Reklama

Reklama