Reklama

Reklama

VOD (1)

Epizody(6)

Obsahy(1)

Když se George Lucas pustil do natáčení Hvězdných válek, netušil, že tím rozpoutá ve filmovém průmyslu revoluci. Tahle šestidílná série mapuje vývoj společnosti Industrial Light & Magic, která má na kontě ikonické vizuální efekty ve Hvězdných válkách, E.T. – Mimozemšťanovi, Terminátorovi 2, Jurském parku a mnoha dalších filmech. Tohle je příběh týmu kreativních géniů, co vdechli kouzlo tolika oblíbeným filmům. (Disney+)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (34)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Kde jdou první epizody (a především ta úvodní) do hloubky, jsou o fachmanech, řeší se praktické detaily, vývoj, rozkoly, úskalí, tam druhá polovina klouže po povrchu, protože je rozkmitaná mezi mnoha směry. Snaží se skrze milníky letem světem o to samé, ale již není dostatečný prostor. A tak to není ani pořádně o technologických řešení, lidech, o bolestivém přechodu na digitalizaci procesů, vývoji ILM jako firmičky z garáže v korporátní moloch. Nakousne se kde co, ale u ničeho nedojde k pořádnému zahryznutí. První epizody jsou mrtě zajímavé i pro velmi dobře informované, ty pozdější nepřinášejí nic nad rámec dobře známých informací z DVD bonusů. Nejlépe dramaturgický nesoulad ilustruje poslední epizoda, její první polovina o milníku a rozkolu CGI  a praktických efektů během realizace Jurského parku versus usměvavé poplácávání se po zádech a marketingového videa na "virtuální předprodukci přímo na place". Což je samozřejmě fascinující pokrok a technologie, ale jednak "tam ještě není" a poté to není o té technologii, ale chvalozpěvy na sebe, lidi, svět, korporát... Vůbec to do celého vyznění nezapadá. Pokud vás tedy zajímá, jak lidé na slovo vzatí "tehdy" skrze obezličky, šikovné ruce, perspektivu apod. realizovali dodnes dechberoucí výjevy, tak jste na správném místě. Jen počítejte s tím, že po úvodních epizodách si tyto momenty budete muset vyzobávat. Pokud vás zajímá ILM jako firma, tak to samé. První epizody jsou informativní o partě co na koleni dělala nemožná a jen tak mimochodem kolem nich vyrostla firma, která se stala pojmem. Ovšem pozdější epizody už ILM jako instituci neřeší vůbec. A tak je to tu se vším. Něco do hloubky a s odstupem, něco sotva zmíněné a na úrovní propagačních videí na firemní stránky do sekce "reference". Každopádně minimálně úvodní epizoda je jasné "must see" pro veškeré fanoušky filmového zákulisí, o tom žádná. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Původní Star Wars z roku 1977 jsou zásadním filmovým milníkem z mnoha důvodů. Za jeden z nich lze pokládat i fakt, že George Lucas kvůli realizaci ambiciózní sci-fi podívané založil novou filmu na výrobu speciálních efektů s názvem Industrial Light and Magic, která se stala v rámci filmového průmyslu první svého druhu. Původní Star Wars tehdy byli velkou neznámou, mohli se stát obřím propadákem, zničit kariéru George Lucase i většiny zúčastněných a ILM odsoudit k rychlému zániku. Květen 1977, nadšené ohlasy z parádní sci-fi záležitosti s dosud neviděnými speciálními efekty a především masivní tržby ovšem všechny obavy zahodili a z ILM se definitivně mohla stát úspěšná firma, jejíž vliv neskončil jen u Star Wars. A i na to pohlíží šestidílná minisérie Light & Magic za kterou stojí Lawrence Kasdan, spoluscenárista páté, šesté a sedmé epizody Star Wars + Solo: Star Wars Story a i díky tomu člověk, který má k ILM poměrně blízko. A výsledkem je dojemná šestidílná minisérie.   V rámci šesti epizod se vyzpovídá spousty důležitých osobností. Sám George Lucas, jeho dobrý přítel Steven Spielberg, James Cameron, Joe Johnson, který u původní trilogie Star Wars fungoval jako tvůrce vizuálních efektů (a teprve poté povýšil na režiséra například původního Jumanji, Jurského parku III či prvního Captaina Ameriky) či tvůrce vizuálního efektů Richarda Edlunda, který získal dva Oscary za vizuální efekty k původním Star Wars i Dobyvatelům ztracené archy. Celá minisérie poté primárně slouží k zajímavým náhledům do zákulisí, vtahujícím zpovědím, ale především neskutečně emotivnímu sledování toho, jak to celé funguje v takové továrně na sny a jak v Hollywoodu funguje speciální druh magie.   Samotná minisérie začíná názorem George Lucase, že filmy jsou a vždy byli především vizuálními efekty a že již od času George Mélièse právě vizuální efekty lákali diváky primárně do kina, protože lidé náhli mohli vidět věci, které nemůžou vidět. Lucasův názor tak očividně jde ruku v ruce s vývojem jeho kariéry, který s výjimkou snímku Americké graffiti zasvětil celý svůj život trikovým záležiostem. Nejen svému režijnímu debutu THX 1138, nejen skrze spolupráci na příbězích původní trilogie Indiana Jones, ale především Star Wars. I tato minisérie poté dává příležitost nahlédnout do Lucasovy duše a předvést, že pod vrstvou bezpochybného geniálního mozku se skrývá i poměrně komplikovaná osobnost, která realizaci Star Wars nenesla vždy úplně zdravě a všímal si toho i samotný štáb. A i když tak nádech celé minisérie vyznívá poměrně pozitivním nádechem, minisérie se nebojí dotknout i pár nepříjemných detailů, které byli s komplikovanou realizací sem tam spojené.   Minisérie ovšem skutečně primárně celých 6 hodin slouží jako prezentace vlivu ILM na filmový průmysl posledních 45 let. Ukázka toho, že původní Star Wars sice přišli dávno po filmech George Mélièse, Čaroději ze země Oz, původním King Kongovi či 2001: Vesmírné odyseje, přesto se v roce 1977 začala psát nová éra vizuálních efektů. Celému efektu dopomáhají i dosud neviděné a zrestaurované záběry, které dokážou diváka naprosto zapojit do probíhajícího natáčení starších filmů. Je to tak celé založené na dojemném vzpomínání, především i skutečné ukázce toho, jak zásadním hráčem se v Hollywoodu ILM stalo a za kolika stěžejními filmy stálo.   Není to ovšem celé jen o Star Wars. Těm je sice věnováno mnoho prostoru, dochází ovšem i k dalším zásadním filmům, za kterými stojí práce ILM. Dojde tak na vzpomínání na Propast, Terminátora 2, Jurský park či éru Avengers. Sledování vývoje, zajímavým faktům (Casper z roku 1995 je důležitější, než by se mohlo zdát) a především pocity, že Lawrence Kasdan (u kterého mají především Star Wars pochopitelně speciální místo v srdci) k samotné minisérii přistupuje s potřebným citem. Především i proto, že očividně vyzpovídává lidi, které jejich práce bavila, dávali do ní potřebnou energii i duši a spousty aktuálních tvůrců by se od nich mělo učit. Technologie sice pořád postupují kupředu, Light & Magic ovšem dokazuje, že to celé je i o potřebném srdíčku. Dalo by se klidně ve volném dvojsmyslu použit jedno moudro z Top Gun: Maverick - ,nejde o stíhačku, ale o pilota´´.   Dávno je například známé, že původním Star Wars nikdo moc nevěřil, bez hotových efektů film působil zvláštně a Lucas sám ze strachu před premiérou utekl na Havaj. Light & Magic tak alespoň na samotném počátku může působit jako takový ten typický příběh o outsiderech, kterým nikdo moc nevěří, mají před sebou zásadní milník svojí kariéry a ten jim může přivodit různorodý výsledek. Výsledná minisérie poté především dokáže fakt vyvolat ještě větší pocit, že je Lucas i přes své nezpochybnitelné podivínství ohromující osobností. Celá minisérie má v součtu neskutečně inspirativní tah na branku, kdy skutečně dokáže vyvolat pocit, že výroba filmu je fenomenální záležitost i přes bezpochybnou komplikovanost a nejistý výsledek úspěchu.   Technologie se od roku 1977 posouvali, po Tronovi z roku 1982 začalo více a více docházet na počítačovou grafiku, klíčové ovšem nebyli lepší stroje, ale sehraný tvůrčí tým, jehož členové měli ideální představivost a své vize následně dokázali převést do finální podoby. Když poté dochází na zpověď mnoha důležitých osobností současného filmového průmyslu, jen to dokazuje zásadnost a neskomírající důležitost ILM.   Háček v této minisérii pochopitelně spočívá především v tom, že je primárně určena pro jasně danou cílovku a nemusí úplně zaujmout každého. Je ovšem velmi pravděpodobné, že přesně ta daná cílovka nebude mít po konci šesté epizody dost a bude chtít ještě více ze zákulisí ILM. Lawrence Kasdan tak vytvořil minisérii poskládanou z fascinujících archivních materiálů, zajímavých výpovědí a především vyzdvihnutí zásadnosti celého Industrial Light and Magic. A ať je těch haterů na novou éru Star Wars sebevíc, tato minisérie by měla každého sebevíc hrdého zastánce původních Star Wars hodnot neskutečně dojat. Především se totiž ukazuje, že i když George Lucas a spol. jednou nevyhnutelně splynou se sílou, jejich odkaz bude věčný..... () (méně) (více)

Reklama

Salem 

všechny recenze uživatele

Po zhlédnutí tohohle dokumentární seriálu si nejsem jistý jestli seriál nebyl dělaný jenom digitálně bez herců.  😀   Jako dokumentární seriál je dělaný fakt dobře, krásně to ukazuje že ILM se povedlo ve filmu udělat revoluci víc než jednou a že bez toho studia by i jiné věci ve světě vypadali asi jinak a nebo by neexistovali. ()

ForgetMeNot5 

všechny recenze uživatele

Na hodnocení tohoto dokumentu jsem si potřebovala udělat trošku odstup už kvůli tomu, jak komplexní a pečlivě udělaná záležitost to je, a tak ji člověk potřebuje řádně zpracovat. Já osobně OT miluji se vším všudy a tvůrci měli můj obdiv ještě před kouknutím na tento dokument. Ale po něm je třeba říci jen jedno - nebýt tady těch frajerů z ILM, tak si Lucas sám ani neškrkne! Tolik práce, úsilí a kreativity, kdy lidi dělali ještě kvalitní věci srdcem a užívali si to. Hodně oceňuji nastínění některých momentů, jak vznikaly návrhy, jak se některé scény točily apod. Ale hl. obdivuji frajery, kteří problematice řádně rozumí, museli se v ní vzdělávat a je super, že konečně došlo na jejich 6h slávy. Pokud bych doteď nekoukala na OT jako zlomovou záležitost při tvorbě speciálních efektů, která je nanejvýš nadčasová, teď bych jistě začala. ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Dokument o pozadí vzniku a najväčších míľnikoch legendárnych ILM. Takže je logické, že veľký priestor je venovaný aj Star Wars. Z toho som mal trochu obavy, lebo som nečakal, že po miliónoch dokumentoch o Star Wars, ktoré som videl, sa dozviem ešte niečo nové. Ale dozvedel som sa. Tentoraz z pohľadu všetkých tých bláznivých a extrémne sympatických maniakov do trikov a rôznych gadgetov. Celá séria je skvele štrukturovaná. Dozvieme sa, čo viedlo k vzniku ILM, jak sa postupne firma rozrastala a menila. Spoznáme kľúčových ľudí a v krátkosti ich životné príbehy. Okrem Star Wars sa bližšie pozrieme na natáčanie niektorých trikovo prelomových filmov (takže sa dočkáme rozhovorov aj s mnohými slávnymi režisérmi) a v poslednej tretine série sledujeme trochu trpký prerod od praktických efektov k CGI, čo síce od začiatku bolo Lucasovým snom, ale mnohí ľudia, ktorí sa nedokázali preorientovať na CGI, sa stali pre filmový priemysel zbytoční. Zas a znova som si potvrdil, že nemám najmenší problém s CGI, ale so spôsobom akým ho niektorí režiséri nevhodne používajú a zbytočne nadužívajú. Takže celkovo sme dostali svižný, pútavý, napínavý a aj dojímavý dokumentárny seriál, ktorý musí vidieť každý, komu skratka ILM nie je neznáma. 10/10. ()

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama