Režie:
Ulu GrosbardKamera:
Owen RoizmanHudba:
Georges DelerueHrají:
Robert De Niro, Robert Duvall, Charles Durning, Kenneth McMillan, Ed Flanders, Cyril Cusack, Burgess Meredith, Rose Gregorio, Dan Hedaya, Thomas Hill (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Robert De Niro a Robert Duvall v briskním kriminálním dramatu z Los Angeles 40. let minulého
století, kde zločin kráčel ruku v ruce s církví...
Pamatujete si na snímek Briana De Palmy Černá Dahlia, který před čtyřmi lety aspiroval na Oscara
za nejlepší kameru? Pokud ano, vězte, že slavný režisér rozhodně nebyl první filmař, který se kdy o
kauzu vraždy mladé a půvabné herečky Elizabeth Shortové, přezdívané právě Černá Dahlia,
intenzivně zajímal. Přinejmenším jej v roce 1981 předstihl Ulu Grosbard, a to právě snímkem
Pravdivé zpovědi, který se krom jiného může pochlubit i vynikajícím obsazením v čele s Robertem
De Nirem a Robertem Duvallem.
Držitel dvou Oscarů Robert De Niro hraje v této těžké obžalobě korupce v soudobém Los Angeles
katolického kněze, otce Dese Spellacyho, který se pravděpodobně stal nepřímým svědkem vraždy
dalšího kněze, jenž zemřel v náručí prostitutky. Respektive otec Spellacy byl poslední, kdo jej viděl
naživu a hlavně ve společnosti, jež je s největší pravděpodobností za mužovu smrt zodpovědná. A to
se také snaží sdělit svému bratrovi, detektivu Tomovi v podání Roberta Duvalla, který byl
vyšetřováním případu pověřen. Problém ale je, že oba muži k sobě nechovají zrovna nejvřelejší city.
A stejně tak není úplně nejlepší volbou Desova touha nebýt s případem příliš spojován, protože by
mu to mohlo uškodit v jeho kněžské dráze. Čím více se ale oba muži do případu zaplétají, tím víc
začíná být jasné, že v této věci jde rozhodně o víc než o kariéru. Smrt duchovního je totiž jen
vrcholkem ledovce gigantického zločinného spolčení, jež zasahuje i do těch nejvyšších církevně
úřednických míst. A ukazuje se, že nejedno Desovo rozhodnutí, vztahující se hlavně k mecenášům,
kteří dotují jeho kostel, rozhodně nebylo správné.
(oficiální text distributora)
Recenze (23)
Nevím tedy, zda dobré úmysly dláždí zrovna cestu do pekla, ale tady nevedly prakticky nikam. Sám bych se řídil asi tímto: když už zpracovat podobný námět, tak se nesnažit být v důsledku přehnaně religiózně politicky korektní. A když už použít dvě čerstvé Holywoodské ikony, tak jim umožnit prodat vše, co v nich je. A nenudit, prosím, nenudit. ()
Neznámá malá kriminálka, ve které se překvapivě objevuje v té době už velmi slavný De Niro. Jako krimi je to slabý - rozpůlená prostitutka se objeví snad po půlhodině, vyšetřování běží líně na pozadí a vede k očekávanému konci. Je to spíše pomalejší drama o dvou bratrech. Jeden je cynický polda co se kamarádí se šlapkou a s černým humorem komentuje vraždu i okolí, ale nakonec vraha chytit chce. Druhý uhlazený kněz, který se ale snaží spíše o výstavbu fary a okolí s pomocí slizkého mafiána. De Niro toho moc nepředvede, ostatní jsou lepší (Duvall, Durning, Meredith). Ale jako drama to nakonec celkem funguje - pěkná hudba, místy pěkná retro atmosféra 40. let, morální volba na konci a hořko-smířlivý dovětek po letech. 3*. ()
Před shlédnutím jsem si říkal, jak je možné, že film s takovýmto obsazením, který navíc vznikl v době, kdy oba Robertové byli na vrcholu, vidělo tak málo lidí. Po shlédnutí už to chápu. Film je totiž neuvěřitelně pomalý a nudný a to dokonce tak moc, že po hodině začnete usínat (v případě, že si jej pustíte po osmé na to vemte jed) a bude vám jedno, kdo tu vraždu spáchal a jestli ho dostanou. Hrát v tom neznámý herci, má to 40% a neštěkne po tom ani pes. ()
Zklamání. Ono to mělo daleko nejen ke Kmotrovi, ale i k té Černé Dahlii. Má to být o nejznámější vraždě v Hollywoodu, ale zde to vypadá spíš na vraždu z prostředí církve, stavebních koncernů a politiky. Děj mi přijde nepřehledný, divák nezná motivaci jednání jednotlivých postav, chybí mi tu i vygradování děje. De Niro tu nehraje, on se zde jen vyskytuje, jediný, kdo něco předvede, je Duvall. Začátek i konec filmu, kde jsou na plátně zobrazeni starší umírající bratři, má být dojemný a sentimentální, ale je mi spíš lhostejný. 50% ()
Robert De Niro jako kněz a Robert Duvall jako policista/vyšetřovatel, jedna oběť vraždy - rozpůlená prostitutka/příležitostná pornoherečka, do toho mafiánské machinace na církevním pozadí, které prorostou až do těžko uvěřitelných míst. To za zajímavého doplňování o popis vztahu obou bratrů (Robertů), vše těsně po válce v roce 1947. Příběh je zajímavý, jen možná trochu nechtěně občas ustupuje do pozadí, avšak herecké výkony obou Robertů jsou minimálně chválihodné. ()
Galerie (36)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (5)
- Toto byl první film Roberta De Nira po filmu Zuřící býk (1980). Důvodem bylo hledání té vhodné role pro něj, jež by odpovídala jeho charakteru. (ČSFD)
- Robert De Niro spolupracoval s poradcem přes náboženství, otcem Henrym Fehrenem, který ho učil správně vyslovovat, symboliku a význam katolického dogmatu. (Stanley619)
- Robert De Niro se kvůli roli kněze učil latinsky a studoval liturgii katolické mše. (Stanley619)
Reklama