Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na zámek v podhůří Krkonoš přijíždí nový majitel Štěpán (J. Prachař) se snoubenkou krásnou komtesou Blankou (D. Morávková) a mladším bratrem Adamem (J. Nedbal). Cestou kočár nešťastně srazí kolemjdoucí dívku Lidušku (L. Skleničková), Adam jí pomůže a ona se do něj zamiluje. V horském městečku je ještě jeden nový příchozí, národopisec Jiráček (O. Sokol), který sbírá místní pověsti a nevychází z údivu nad tím, že zdejší lidé ještě věří v Krakonoše. Díky Adamovi Liduška získá místo zahradnice na zámku, jenže také brzy zjistí, že Adam je beznadějně zamilovaný do Blanky. Sobecký a lakomý Štěpán se dozví od Jiráčka o nevídaných pokladech skrytých v krkonošských horách a je odhodlaný je získat, zvlášť, když Adam náhodou objeví vlašskou knihu, která pomocí tajných značek popisuje, jak se k nim dostat. Jenže rozluštit je nedokáže ani Jiráček. Po první neúspěšné výpravě se ukáže tajemný cizinec a nabídne Štěpánovi, že ho k pokladům dovede. Požaduje za to vlašskou knihu a největší drahý kámen, který najdou. Poklad skutečně objeví, ale Adam zapře drahokam, který vzal tajně kvůli Blance. Štěpán, který se nehodlá s nikým dělit, chce cizince připravit o život. Cizinec však v rozhodující chvíli odhalí svou pravou tvář. Je to Krakonoš! A strašný trest přijde vzápětí. Podaří se Lidušce zachránit Adama? Jakou záhadu skrývá starý obraz na zámku Hůrka a co strašlivého se v horách kdysi odehrálo? A kdo je vlastně Krakonoš a jaké je jeho největší tajemství? (Česká televize)

(více)

Recenze (490)

corpsy 

všechny recenze uživatele

Ingrediencie by boli. Tie rozprávkové. Ale že budú spracované lacne ( koncesionárske poplatky zrejme nepomohli ), to je už vec druhá. Rozprávka, alebo skôr fantasy mýtus, kde sa nič dobrodružného nedeje ( teda ak nepočítate túlanie sa po lese ), kde mi herci prišli ako naturščici a kde triková technológia zaspala minimálne jednu dekádu. Kedy sa konečne za tie zbytočne utratené penízky natočí niečo, čo strčí do vrecka aj svetovú tvorbu? Niekedy sa to v týchto končinách vedelo. Ale teší ma jedno, že som vedel že to takto dopadne a nie som sklamaný. ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 9/10 Děj 9/10 Hudba 8/10 Efekty 9/10/// PLUS: Davidovi Švehlíkovi jsem věřil a nezklamal, ostatní herci byli také výborní, dost charakterově výrazní a rozdílní, ale každý ten svůj charakter ovládl dokonale a přirozeně (Prachař, Skleničková), Jan Nedbal to měl potom složitější, měl více poloh, ale zvládl je, zpracování je skvělé, moderní, s pěkným prostředím, obrazem, rámováním i efekty, vyprávění je dramatické, dojemné, napínavé a pro děti s poučením a ponaučením, tak jak to Krakonoš vždy uměl MÍNUS: z části jsem tam cítil jakoby rukopis německých pohádek (výprava, němečtí herci, styl, drsnost, temnost)/// Shrnutí: Nakonec to nejspíš nebylo na škodu, protože to komplexně dávalo smysl a nebylo to natolik rušivé. Vlastně je to i úspěch, že tři země vytvořili funkční pohádku, kde evidentně každý přidal to co uměl nejlépe. Opravdu je vidět zatím ta práce a možná i více peněz. Líbila se mi kombinace osvědčených a neokoukaných herců, líbilo se mi zpracování digitálních efektů (nerušivé) a kamera včetně prostředí. Myslím že by David Švehlík s tváří Krakonoše mohl ještě někdy zavítat do našich televizních krajů./// Celkem 89%/// ()

Reklama

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

České pohádky se obejdou i bez princů, princezen, draků a dalších stvoření a Krakonošovo tajemství je toho důkazem. Český folklór nabízí též materiál pro (nejen) vánoční pohádky a jsem rád, že letos padla volba na Krakonoše. Odmítám srovnávat Bebjakův film s Krkonošskými pohádkami, protože druhý jmenovaný projekt měl seriálový formát a vznikl v úplně jiné době. Mohu ale říct, že jsem si jako divák užil obě televizní díla! Krakonošovo tajemství si mě oproti jiným tuzemským pohádkám z minulých let získalo tím, že v něm nevystupují žádné ukvičené a otravné charaktery, a že nabízí zase trochu jiný pohled na postavu Krakonoše, a přitom se nejedná o žádnou scenáristickou divočinu. Film v sobě hezky mísí milou romantiku s pohádkovými motivy, přičemž ve filmu dochází k souboji jak dobra se zlem tak i folklóru s vědou (o což se postarala postava Jiráčka). Hereckým tahounem filmu byl rozhodně David Švehlík, který sympatickým způsobem ztvárnil Krakonoše. Leona Skleničková byla též fajn, i když jsem v ní stále trochu viděl problémovou Gretu z letošní Stínohry (též od Bebjaka). Sokol byl rozhodně snesitelnější než ve dva roky staré pohádce O vánoční hvězdě. V neposlední řadě musím pochválit pěkné exteriéry a interiéry, a s výjimkou "myšky" film neurazil ani po trikové stránce. Tři a tři čtvrtě hvězdy! ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Po stopách (televizního) Krakonoše. V rozvleklém podání, s nepřívětivými kostýmy a s příměsí deutsche fernsehen pohádek, tolik v našem kraji neoblíbených. Chceme-li rozebrat úvahu, co má bájný vládce hor za tajemství, mohli bychom dojít až k intimnímu problému, který představuje plynatost. Jiným problémem může být jeho impotence i případná latentní homosexualita. Jak jinak si vysvětlit nezájem o tak lepou děvu, jakou je Liduška (Leona Skleničková), která se vedle něj natřásá a v jeho těsných kalhotách zůstává povážlivé klidno. Těch tajemství můžou být desítky a dojdeme jen ke spekulacím a čirým dohadům. Rozeberme tedy fakta. V prvé řadě je dobré si připustit, že útvar zvaný pohádka je dávno přežvýkaný a vysušený. A režisér Peter Bebjak si to patrně uvědomoval. Svoji pohádku nevystavil na absolutním tradičním základu pohádek, ve kterých se to hemží kouzly, nadpřirozenými bytostmi a pohádková atmosféra prosakuje z každého záběru. Zvolil tak trochu opačný přístup, kdy natočil film/příběh s pohádkovými prvky, a postava Krakonoše může být silně vnímána coby nadpřirozená, přičemž její prvotní základ vychází z bájných mýtů, které postupem času začaly kolovat mezi lidmi a nabraly obří rozměr mýtické bytosti, na kterou jedni věří a bojí se vyslovit její jméno a druzí se těmto báchorkám jen smějí. Zajímavý tvůrčí úmysl představoval odvážný záměr natočit tento pohádkový film coby prequel k populárním Krkonošským pohádkám. Krakonoš je ztvárněn v mladší verzi, s impulzivitou, tolik charakteristickou pro Krakonoše Františka Peterky, značně šetří, pověstnou "zpravodajskou" sojku si teprve přinese do svého příbytku a o ziskuchtivém a panovačném Trautenberkovi padne jen letmá zmínka. Nemalým tajemstvím zůstává, zda ho měl nějakým způsobem představovat Jakub Prachař, taktéž v podstatně mladší verzi a příbuzensky spojený s Iljou Prachařem, původním představitelem milostpána, který byl jeho dědečkem. Tak či onak, zajímavý tvůrčí záměr skonal ve svém zárodku, absolutně nic se z něj nevytěžilo a výsledek je na hony vzdálený pojetí Krkonošských pohádek. Do očí bijící je odbytá práce kostyméra. Asi chlastal, ale většina kostýmů působí chudobně, jak kdyby byly spěšně sundány z krejčovských panen, bolestné to bylo zejména u Krakonoše a jeho "civilu", nešlo se zbavit dojmu venkovského trhana nebo tuláka. Zbytek oděných postav nepředstavuje také nic extra honosného. Problém působila i celková absence svižnosti a dynamiky. Většina scén je vystavěna v pomalém tempu, s  nádechem ponuré atmosféry. Ani hlášek si divák moc neužije. V oblasti vtipnosti úřaduje pouze Ondřej Sokol, jehož národopisec náležitě využil umrlé většiny postav a solí výstižně komické a svěží dardy. Problematický Krakonoš, kterému David Švehlík extra charisma nepropůjčil a žádným mocným hlasovým fondem se neblýskl, má ještě dva konkurenty, herecky ještě slabší. Jsou jimi otravná komtesa Dominika Morávková-Zeleníková a prudce mdlý Jan Nedbal, oba svorně herecky selhávající. Nedbal akorát víc na očích, vysápal se totiž až do hlavní role. Koprodukční pachuť si také vybrala svoji daň - německá produkční stopa sice není extra rušivá, i tak je nemožné přehlédnout její špatnost. Dětského diváka už dávno hranými pohádkami neoslníte. Dospělý divák dá Krakonošovi a jeho nesexuálnímu dobrodružství ještě před Anči, Kubou a hajným přece jen větší šanci. Neskonalým nadšením ale vřískat, jako ta pověstná sojka, hned tak nebude. 6/10 () (méně) (více)

Gwaihir 

všechny recenze uživatele

Česká klasika daného žánru to věru není, dokonce by se dalo říct, že se tu dostáváme někam na pomezí pohádky a dobového filmu, což ovšem vůbec nic výsledku neubírá, spíše naopak, protože se zde nabízí neotřelý a tajuplný příběh o slovutném duchu našich hor, v němž vystupují zajímavé a výborně zahrané postavy, jak osvědčenými matadory, tak i neokoukanými tvářemi, v temněji laděném vyprávění, které mu nadmíru sluší. 80 % ()

Galerie (92)

Zajímavosti (10)

  • „Krakonošovo tajemství má podle mne v sobě všechny atributy současné atraktivní a žánrově rozmanité pohádky,“ uvedl režisér Peter Bebjak. (SONY_)
  • Film měl největší sledovanost ze všech pohádek vysílaných 25. prosince za dobu měření televizní sledovanosti, tedy od roku 1997, a to 3,22 milionu diváků. Byly to téměř dvě třetiny všech lidí, kteří měli v daném čase zapnutou televizi. (Duoscop)

Reklama

Reklama