Režie:
Ján LackoScénář:
Ivan BukovčanKamera:
Vladimír JešinaHudba:
Jozef MalovecHrají:
Ivan Mistrík, Leopold Haverl, Eduard Bindas, Jozef Hodorovský, Ján Ivančo, Adam Matejka, Slávo Drozd, Vladimír Petruška, Mária Markovičová, Rudolf Bachlet (více)Obsahy(1)
Na začátku normalizace opět převážily příběhy, které zdůrazňovaly občanskou uvědomělost. Hrdinou je tu učitel z podhorské vesničky, jejíž obyvatelstvo pomáhá partyzánům v boji proti fašismu. Také hrdina, jediný intelektuál mezi nimi, s nimi souhlasí a v tomto duchu vychovává nejen své žáky, ale sám je připraven za vyznávané ideály položit i život. Když vesnici obsadí němečtí vojáci a učitele nutí ke spolupráci, modelová situace se vyostří. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (23)
Solídna dráma z vojnového obdobia má pomerne krátku stopáž, ale vzhľadom na plytký dej je to až-až. Osobne by som nejakú dejovú linku navyše iba privítal a som si istý, že by to malo na film pozitívny dopad. Ivan Mistrík v roli učiteľa urobil zásadnú chybu. Prišiel na ňu, ale nestihol ju napraviť. Podozrievavé oči SS-áka neoklameš...Oceňujem častú nemčinu, trochu zamrzia chýbajúce titulky. Témy rozhovorov sú však ľahko čitateľné a mnoho sa dá domyslieť. Slabšie štyri hviezdy. 70%. ()
Film někde na půli cestě při sestupu slovenské kinematografie z výšin nové vlny do bažin normalizace. Hezký černobílý obraz, který v zimních exteriérech vypadá úplně graficky. Kvalitní výkony hlavních herců, ale též již několik klišé. Uf, ale ten konec na mostě s plačícími babičkami ve vlňácích... a když po osudné salvě kamera zabere ušlechtilou hlavu učitelovu v pohybu, který naznačuje jak se jeho tělo ve spirále hroutí k zemi, a je to podpořeno tak tklivým hlasem houslí, to už jen jeden čeká, kdy ještě zazní hymna. Takový heroický kýč. ()
,, Co to děláte pane učiteli? '' ---- Tuto větu jsem čekal a přesto jsem se při ní otřásl. Tenhle film mne překvapil. A mile. V sedmdesátých létech vzniklo podobných filmů moře a většinou byly nejen špatně natočené, ale hustě ideologicky zabarvené a tudíž dnes skoro nekoukatelné. Tohle je ale vyjímka. Černo-bílé podání filmu jen prospělo. Skvělá byla i kamera, která občas velmi zajímnavě a z růsných úhlů snímala herce... Všiml jsem si toho hned v úvodu filmu, kdy kamera zajímavě zabírá pohřební průvod na mostě. Mistrík byl opět skvělý a líbila se mi i postava německého velitele, který se sice snažil nastolit klid a pořádek v obci bez poprava mučení, ale o to více z něj šel strach... A plný souhlas s Masterem19, zde partyzání nejsou jako v jiných filmech ti skvělí hrdinové... zde je jejich jejich přítomnost a i pochybné poslání vinou utrpení místních obyvatel, kteří jsou s Němci v každodenním kontaktu. Až se divím, že se něco takovéhleho podařilo v roce 1972 natočit. Za to přidávám tu 4 hvězdu. 4 tabulky skla. * * * * ()
Zapadlý snímek, odehrávající se během druhé světové války a kde jsou partyzáni vykreslení trochu jinak, než bylo v normalizačních filmech většinou zvykem. Hlavní hrdinou příběhu je učitel (Ivan Mistrík), kterému se chce dostat na kobylku naoko přívětivý velitel fašistů (Leopold Haverl) a chce se dozvědět pravdu o tom, kdo vyhodil most do povětří a kde se pachatelé nacházejí. Dramatická rovina je čím dál vypjatější, vrcholící silnou scénou. Co mě hned překvapilo byla kamera, která se nebála experimentovat a při pohřebním průvodu nezvykle snímala celou scénu. Hudba Jozefa Malovce tíživou atmosféru skvostně doplňovala. ()
Ivan Mistrík ako dedinský učiteľ a Leopold Haverl ako nemecký dôstojník v čiernobielej vojnovej dráme Jána Lacka nakrútenej podľa scenára jedného z najplodnejších slovenských scénaristov Ivana Bukovčana. Film je síce z obdobia normalizácie, hlavnú úlohu v ňom však nehrajú partizáni, ale dedinský učiteľ, ktorý sa náhodou dozvie o sabotáži proti Nemcom pripravovanej partizánmi. Ja chvályhodné, že náckovia hovoria po nemecky, len škoda absencie slovenských titulkov. Nevierohodne pôsobí perfektná slovenčina Leopolda Haverla, ktorý hrá nemeckého dôstojníka. Partizáni majú vo filme len veľmi malý priestor a nepôsobia veľmi sympaticky. Ich sabotáž (vyhodenie mosta do vzduchu) spôsobí viac škody ako úžitku, nemá žiadny strategický význam, Nemcom neuškodí, na druhej strane trpí civilné obyvateľstvo, konkrétne učiteľ, ktorý odmietne prezradiť páchateľov tejto sabotáže, čo v praxi znamená trest smrti. Film je modelovou drámou z obdobia 2. svetovej vojny, sústreďuje sa na psychológiu postáv resp. ich vývoj v existenciálnej životnej situácii. ()
Galerie (3)
Photo © Slovenský filmový ústav
Reklama