Režie:
František FilipScénář:
Jiří HubačKamera:
Alois NožičkaHrají:
Vladimír Menšík, Vlastimil Brodský, Josef Somr, Pavel Zedníček, Eduard Cupák, Jana Hlaváčová, Jaromír Hanzlík, Čestmír Řanda st., Petr Haničinec (více)Obsahy(2)
Volné pokračování filmu Ikarův pád se věnuje dalším osudům pianisty Káry (Vladimír Menšík), který se rozhodl bojovat s démonem alkoholu. S podporou rodiny nastupuje do protialkoholní léčebny. V léčebně si postupně zvyká na nové prostředí a tvrdý denní režim. Seznámí se také s několika pacienty, asi nejblíže pozná alkoholika Fendrycha (Vlastimil Brodský). Začíná zápas člověka o nabytí nové sebeúcty a obnovu narušených vztahů s okolím. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (123)
Skutocna normalizacna kvalita, ktora cela stoji a pada na Mensikovi /Spalovac Mrtvol, Happy End/. Rezia Frantiska Filipa je genialna a tematika neskutocne silna : alkoholizmus /ked si clovek nevypije, je za kretena, hajzla, idiota neviemco este... a ked si vypije, nasledky mozu byt katastrofalne/. Hanzlik /Romance pro kridlovku/ a Brodsky /Skrivanci na Niti, Svetaci/ boli tiez na urovni. 92 % ()
Neméně povedené pokračování vynikajícího Ikarova pádu, stejní tvůrci, trochu pozměněné herecké obsazení, avšak stále stejný herecký koncert pana Menšíka, který se tentokrát ocitá při svém vnitřním zápasu s démonem alkoholu v protialkoholické léčebně a po svém návratu z ní mu v životě zůstává jen jeho klavír a hudba, pár ideálů a předsevzetí z léčebny a oddaný přítel (neméně skvostný a přesvědčivý Vlastimil Brodský), který ho postupně stahuje do pekel závislosti znovu a znovu sebou... (strašné potvrzení faktu, že recidiva je nějakých 60 procent...) Podobné filmy: Ikarův pád, Dnes naposled, Zjasnělá noc, Hadí jed, Dobří holubi se vracejí, Hodina klavíru ()
Naozaj o kúsok lepšie ako Ikarův pád. Prostredie jedného bytu s klavírom a nočného baru je nahradené protialkoholickou liečebňou a to je celkom iná káva. Ako sa starší alkoholici musia podriadiť režimu pionierskeho tábora, jemnej buzerácii, rozcvičkám a kontrolám izieb od mladých sestričiek. Do filmu bola obsadená celá mužská časť staršej českej hereckej elity, tak je zbytočné k výkonom niečo písať. Na plný počet to u mňa nestačí pre niektoré zvláštne sceny a obraty, keď som sa zamyslel prečo práve takto, napríklad súdruh príslušník vyvolávajúci zásadný obrat. –––– Opilost není nic jiného než dobrovolné šílenství. –––– Ten pan primář, ten do nás vidí jak do hubený kozy. ()
Tažní ptáci ma oslovili výraznejšie, ako Ikarův pád. Zmizli postavy (Rázlová a spol.), ktoré dej neposúvali a namiesto nich pribudol Brodský, ako dôstojný protihráč Menšíka a Radovan Lukavský, aby aspoň niekto bol kladnou postavou. Řanda rozvinul svojho záporáka a Somr si strihol predobraz Hujera. Pribudlo dramatickosti a konfliktov, ktoré z tejto druhej časti vytvorili veľmi dobre sledovateľný a zaujímavý televízny počin, ktorý sa k predtým zmieňovanému Stratenému víkendu priblížil na dohmat. ()
Kinematografie 80. let není zrovna moje oblíbené období, ale v českých vodách se přeci jen našly zajímavé věci, které stojí za to zkouknout. Téma alkoholismu u nás nebylo asi úplné tabu, uričtě se o něm ale taky běžně nemluvilo a netočilo. Tažní ptáci jsou takovým okénkem do uzavřené společnosti nevšedních lidí, závisláků, psanců, i normálních otců od rodin a doktorů filosofie. Vůči průběhu filmu nemůžu nic namítnout, ale k jeho konci ano - bylo zřejmě cílem, aby vyzněl neutrálně, s trochou dávky optimismu a očekávání, že nic není rozhodnuto, já bych dala ale přednost nějakému rezolutnějšímu vyznění, které by z filmu udělo ono drámo, kterým tento problém často končí. btw - necítila jsem se úplně nejlíp, když jsem během Tažných ptáků vyzunkla několik skleniček vínka.. ()
Galerie (13)
Photo © Česká televize / Vlasta Gronská
Zajímavosti (6)
- O sošku „Nymphe dorée“, kterou obdržel Vlastimil Brodský za herecký výkon, jej připravil ředitel tehdejší Československé televize Jan Zelenka, který ji vzal k sobě do „úschovy“. Po roce 1989 Vlastimil Brodský napnul všechny síly, aby se cena našla, ale nevypátral ji. (sator)
- Za roli alkoholika Fendrycha získal Vlastimil Brodský v roce 1984 na mezinárodním festivalu televizní tvorby v Monte Carlu Zlatou nymfu v kategorii nejlepší mužský herecký výkon. (contrastic)
- Příběh z prostředí léčebny se odehrává na zámku Tloskov. (Peetuliska)
Reklama