Režie:
Paweł MaślonaScénář:
Michał A. ZielińskiKamera:
Piotr Sobociński Jr.Hudba:
Mikołaj TrzaskaHrají:
Bartosz Bielenia, Jacek Braciak, Jason Mitchell, Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Piotr Pacek, Andrzej Seweryn, Joanna Szczepkowska (více)Obsahy(1)
Jaro 1794, v Polsku panuje neklid. Do země se vrací generál Tadeusz „Kos“ Kościuszko a plánuje mobilizovat polskou šlechtu a rolníky, aby vyvolal povstání proti Rusům. Doprovází ho jeho věrný přítel a bývalý otrok Domingo. Kościuszka pronásleduje nemilosrdný kapitán ruské kavalerie Dunin, který se snaží generála zajmout dřív, než vyvolá národní povstání. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (22)
Ze začátku to zdánlivě směřuje k nějaké epické historické řežbě, ale poněkud překvapivě se to posune do jiných kolejí – film se po rozestavení figurek na hrací ploše stane doslova komorní záležitostí, ve které se nejzásadnější část stopáže odehraje během jednoho večera/noci v jedné chalupě a přilehlém okolí. Konverzační dynamikou to připomene vrcholnou hospodskou scénu z Inglourious Basterds, která se skvěle vyvíjí, několikrát příjemně překvapí a doputuje do silné tečky. Jakožto velký laik polské historie této doby jsem samozřejmě neznal dané historické postavy, takže mě samotný závěr ve výsledku dost překvapil, ale rozhodně má palec nahoru. Současná polská kinematografie drží prst na tepu doby a teď dokázala, že umí zplodit i moderně pojatou exkurzi do své historie a udělat z ní strhující film, který možná nebude historicky přesný, ale bezpochyby zaujme a dost možná i podnítí chuť si o daném období něco nastudovat. ()
Místní nadšenost opravdu nesdílím, už jen ten černoch z Ameriky mi tam vůbec neseděl,100 minut se vlastně nic neděje až na utahanou a zdlouhavou scénu v jedné místnosti, která mi připomínala Hanse Landu z Hanebných panchartů i když se to v žádném případě nedá srovnávat.Takže až posledních 15 je minut je tam akce a nezáživná záležitost končí. ()
Výborné zpracování pravdivosti a nepravidvosti historických událostí. Krásně vystavené scény napětí a konfliktů mezi množstvím postav. Záblesky brutality v elektrizujících akčních scénách. Skoro se chce říct, že je to nejlepší vykrádačka Tarantina, která byla kdy natočena. V závěru se bohužel ukazují omezené možnosti polské produkce i schopnosti tvůrců. Stále však Poláci ukazují velké věci, které jim můžeme jen tiše závidět. 7,5/10 ()
Plejáda zdatných herců, vypořádávání se s problematickými kapitolami tamější historie a na poměry regionu bezesporu originální uchopení slibuje úplně odlišný zážitek, než jaký bychom od polské historické epiky čekali. Přesto se však nejde zbavit dojmu, že tady někdo opisoval až příliš důsledně. Více zde. ()
Človek si sadá k filmu s očakávaním poriadneho krváku a la Patriot s Melom Gibsonom, kde polska orlica bude viať z každej riti a namiesto toho dostane slušne zohranú minidrámu v perníkovej chalúpke tak 1,5 dňa cesty od Krakova. Trochu mi to pripomínalo Tarantina, dám tri złoté bažanty za to, že minimálne ten ruský zmrd kopíroval Hansa Landu. Ááále,veď to je jedno. Nakoniec z toho vyšla fajnová sonda nevoľníctva a tak nejak som nevedel rozlíšiť, kto je väčší hajzel. Či ruský okupant alebo poľský šľachtic. ()
Reklama