Reklama

Reklama

Stalo se jedné noci

  • USA It Happened One Night (více)
Trailer 2
USA, 1934, 105 min (Alternativní 101 min)

VOD (1)

Svéhlavá milionářská dcera a cynický reportér stavějí a bourají zdi Jericha... Romantická komedie Stalo se jedné noci patří dnes už do zlatého fondu světové kinematografie. Jednoduchý příběh zhýčkané milionářské dcery (Claudette Colbertová), která se na svém útěku od rodiny setkává s prostým reportérem (Clark Gable), překypoval vtipnými dialogy i přesnými sociálními postřehy, ale především nabídl v době vrcholící hospodářské krize divácky vděčné téma lásky, která zdolá navenek nepřekonatelné překážky třídních rozdílů. Jeho předlohou byla povídka "Noční autobus" Samuela Hopkinse Adamse, uveřejněná v srpnu 1933 ve známém časopisu Cosmopolitan. Film získal v historii poprvé všech pět hlavních Oscarů. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (159)

Hollohlaway 

všechny recenze uživatele

Má to překvapivý švih a vtip, navíc mě hodně bavila část v autobuse, to mi přišlo originální. Dialogy jsou svěží a Clark Gable se svým rošťáckým úsměvem je sympaťák. Milá CC je bohužel v nejlepším případě jakžtakž roztomilá, jinak nic. Charisma, krásu nebo projev extra talentu jsem u ní hledal marně, některým Oskarům vážně nerozumím. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Horkou jehlou spíchnutá únikovka z doby končící Velké hospodářské krize, která za svou lehkost a švih vděčí kromě chytrého scénáře asi právě taky časové tísni při natáčení a snaze o trochu toho sociálního vyznění. Tu a tam je humor trošku upachtěný, ale třebas dialog o správné technice nošení na zádech si nezadá s tím Tarantinovým o masáži nohou a za putující slovní gag s hradbami Jericha a jeho rozvinutí do závěrečné pointy by se nestyděl ani Billy Wilder. Jedna z prvních, ne-li vůbec první moderní romantická komedie a tak trochu taky první road movie, na kterou se skoro bez přimhuřování oka báječně kouká i po 80+ letech. ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Výborná romantická komedie s příjemnou dávkou dobrodružství. Navzdory svému stáří má snímek stále co nabídnout, neboť příběh je tak nějak nadčasový a stále aktuální. Dovedu si jej představit i v moderním hávu. Humor je tu vkusný, decentní a nevtíravý, potěší hudba, ale také Clark Gable v hlavní roli a prostředí s atmosférou, jež dokonale podtrhuje výsledný dojem. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Capra jako obvykle naivní a jako vždy působivý. Prostě to uměl. Klasickou ukázkou jeho režie je podle mě scéna, kdy celý autobus pospolitě zpívá, baví se a v té chvíli se lidé, kteří se neznají a jen náhodnou jedou spolu, najednou propojí do přátelského, byť prchavého společenství. Pak se dá uvěřit náhlé starosti všech o ženu, která z hladu omdlela i tomu, že jí Ellen dá všechny peníze, co mají a Peter se tomu ani moc nebrání.____ Film je pravzorem stovek pozdějších romantických snímků, které ale většinou tomuto prastarému nesahají ani po kotníky (s čestnými výjimkami jako jsou například Prázdniny v Římě). ____ Jednoduchý příběh má mocnou oporu v hereckých výkonech a především dialozích ústřední dvojice, která si ze sebe většinu společné cesty utahuje, což jim nebrání věrohodně zahrát i cudně vášnivé scény (Gablův "striptýz", chvíle kdy ji na seně jen s velkým přemáháním nepolíbí). ____ Takový film by dnes nebylo možné natočit, podle současného pohledu je to totiž genderově zcela špatně. Gable i Colbertová jsou prototypy muže a ženy, jak je už téměř nepřípustné je zobrazovat. Ona náladová, nelogická, zhýčkaná a roztomilá, on ironický, mužný, rázně jednající a starostlivý. Ellen ho baví svou dětinskostí a rozmary, Peter se o ni dospěle pečuje a tahá ji z průšvihů (a dokonce jí i zapíná knoflíky na svetříku). Je chlapem, o kterého se dá opřít, ale je zároveň tím, kdo vše řídí a určuje, což ona bez výhrad akceptuje. S drobnou poznámkou pod čarou, kterou si Peter neuvědomí, Ellen ho dokáže (řekněme "ženskými zbraněmi") nenápadně vmanipulovat, kde ho chce mít.____ Není to partnerství ve smyslu "budeme o všem rozhodovat společně", ale vztah založený na přijetí ženské a mužské role. Pokud je takový muž zahraný C. Gablem, působí to hodně přitažlivě. Zvlášť když to celou dobu hraje tak, že je přímo hmatatelné, jak ho štve, že se o tu dívku nedokáže postarat tak, jak by chtěl. ___ Znepokojující je ale Peterův zjevný sklon k řešení konfliktů násilím (výhružky, napřahování ruky a plácnutí na zadek). To je důvod, proč už se ke klasickému nastavení rolí nikdy nevracet. /29. 12. 12./ ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Tak šíleně nezáživné, jak jenom pokus o romantickou komedii může být. Jakákoli ocenění jsou totálně mimo mísu. Mimo byli i páni akademičtí porotci, když nechají zvítězit nic neříkající romantickou komedii. Po 10 minutách sledování každý divák nepochybuje o tom, jak to celé skončí. Samozřejmě jsem neočekával, že mi od samé zábavy vybuchne bránice, ale alespoň jedenkrát, jsem se během filmu usmát chtěl. Obě postavy se mi během 10 minut naprosto znechutily a do konce stopáže jsem si k nim nenašel cestu. Naprosto prvoplánová sračka s nudným, předvídatelným a především (v době vzniku možná ještě ne), ale dnes již stotisíckrát ohraným příběhem (kopírky zasrané) o dvou existencích, které se k sobě vůbec v ničem nehodí, a přesto se do sebe bláznivě zamilují. Takže člověk 100 minut sleduje, jak se totálně uměle a zcela vykonstruovaně jakože dobírají a popichují, až nakonec jako zjistí, že se oba vlastně celou dobu hrozně moc milují. Celou stopáž mě neskutečně sralo, že se hlavní hrdina choval k hlavní hrdince, jako ke kusu hovna, i když to byla otravná ultrapíča, tak přeci jenom měla vaginu a považuji za jaksi nedůstojné s k majitelkám vagín chovat hnusně. Všichni se tu nad tím hrozně moc bavili, takže jsem zřejmě asi jen staromódní. Já jsem člověk, který cukr nesnese ani v kávě a tady ho na mě tvůrci sypali 105 minut celé pytle rovnou do huby. V podstatě celý děj je vykonstruován stylem "cukr a bič", spousta diváků na tomto principu zřejmě vyrůstala, takže si našli ve snímku takové zalíbení. Zejména z počátku filmu jsem neskutečně trpěl. Obě dvě hlavní vykonstruované role jsou napsány naprosto debilně a něco tak debilního není možné zahrát důstojně, ani kdyby se Gable a Colbert přetrhli. Tohle nebyly postavy s plnohodnotnými charaktery, to byli dva nastrčení povrchní panáčci zaujímající ploché předepsané postoje. A podle toho to také vypadalo. Bylo to laciné i na svoji dobu. Zajímalo by mě, jakého kreténa vůbec poprvé napadlo podřadný žánr romantických komedií oceňovat. Osobně považuji čas strávený ve společnosti této nudírny za čas ztracený. Zase a znovu jsem si potvrdil, že tohle ani vzdáleně není mým šálkem kávy. Asi pochopím, že se snímek tu a tam tento film nějaké ženě zalíbí, ale pokud si najde obdivovatele i v pánských řadách, tak by se dotyční pánové měli prudce zamyslet nad svojí orientací. Slabá pohasínající hvězda. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (24)

  • Režisér Frank Capra potřeboval, aby Clark Gable (Peter Warne) působil ve filmu starším dojmem. Proto nechal instalovat osvětlení tak, aby dodal jeho obličeji pár let navíc. (topesto)
  • Film byl v roce 2008 zařazen Americkou filmovou institucí v kategorii romantická komedie na 3. příčku. (TheDude)
  • Film proslul ve své době i "eroticky" odvážnými scénami. Konkrétně jde o moment, kdy Ellie (Claudette Colbert) zastaví auto za pomoci své odhalené nožky, a dále o scénu, v níž si Peter (Clark Gable) svlékne košili a nemá pod ní nátělník. To údajně zapříčinilo, že spousta amerických mužů přestala nosit nátělníky. (Cimr)

Reklama

Reklama