Reklama

Reklama

Stalo se jedné noci

  • USA It Happened One Night (více)
Trailer 2
USA, 1934, 105 min (Alternativní 101 min)

VOD (1)

Svéhlavá milionářská dcera a cynický reportér stavějí a bourají zdi Jericha... Romantická komedie Stalo se jedné noci patří dnes už do zlatého fondu světové kinematografie. Jednoduchý příběh zhýčkané milionářské dcery (Claudette Colbertová), která se na svém útěku od rodiny setkává s prostým reportérem (Clark Gable), překypoval vtipnými dialogy i přesnými sociálními postřehy, ale především nabídl v době vrcholící hospodářské krize divácky vděčné téma lásky, která zdolá navenek nepřekonatelné překážky třídních rozdílů. Jeho předlohou byla povídka "Noční autobus" Samuela Hopkinse Adamse, uveřejněná v srpnu 1933 ve známém časopisu Cosmopolitan. Film získal v historii poprvé všech pět hlavních Oscarů. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (160)

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Jasně, je to naivní, předvídatelné a ve své podstatě hrozně jednoduché, ale bylo to tak milé a hezké (jak se od Capry dalo čekat), že jsem nakonec nenašel důvod nedat plný počet hvězdiček. Navíc se mi moc líbila ústřední dvojice Gable/Colbertová, a tak jsem si s tímhle filmem udělal jedno pěkné odpoledne. 90% ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Romantika prodchnutá sarkasmy a snahou svého vskrytu milovaného co nejvíc setřít jsou krásným poznávacím znamením doby. Dialogy ostré jak břitva tu teď v dobách Me too šokují snad víc jak sebevětší brutality Noci s nabroušenou břitvou. A fungují na výbornou, ony sarkasmy. Romantika ovšem už tolik ne, zvlášť když mezi Gablem a Colbertovou je viditelné chemie jen poskrovnu, dalece nedosahující na metu Prázdnin v Římě, které příběh o pár desítek let starší klasiky umě vykrádá/remakuje. Vadí to? Ani zbla. Tak jako je nejlepší verzí Casablancy ta s vesmírným barem Dinglebatové a Beardsleyho, nejlepší verze Caprova opus magnum je ta, kterou nenatočil Capra. Originál stojí pořád za vidění, ale vracet se do něj asi nebudete. Well... we'll always have Rome. 7/10 ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Je zbytočné vymenovávať všetky klady takýchto klasických snímok, z ktorých sú dodnes a vždy budú citované jednotlivé kultové scény. Z tých sa stali príťažlivé scenáristické kanóny, na ktoré sa vždy budeme tešiť, ale skôr pri pozeraní staručkých filmov typu Stalo sa jednej noci. Dôležitejšie je spomenúť viacero detailov, ktoré komentujú svet okolo, napríklad nie sme svedkami hrozivého klišé wallstreeťáka, ale milujúceho a chápajúceho otca, ktorý chce pre svoju dcéru presný opak toho, čo chcú tieto postavy v iných filmoch. Bohatý podnikateľ nemusí byť iba vykorisťovateľ a ten, kto vás zvezie, čiže človek z ľudu, to nemusí s vami nutne myslieť dobre. No a treba hovoriť o tom, že romantické koverzačné komédie sú tak dobré, nakoľko to iskrí medzi ústrednou dvojkou? Lepšiu ako Gable- Colbert by ste museli dlho hľadať a skúste to radšej pri ich dobovej konkurencii v starých zlatých dobách klasického Hollywoodu, ako v posledných dekádach. Dialógy nie sú však až tak vtipné, ako skôr presne zapadajúce do jednotlivých situácií. Asi preto, že som očakával záchvaty smiechu, nejdem na plný počet. 90%. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Americká meziválečná komedie pro pamětníky... jedna z mnoha, které vznikly a zároveň jedna z mála, které jsem viděl. Část jejího kouzla se úspěšně zachovala do dnešních dnů, část tohoto kouzla už nicméně za těch 90 let přirozeně vyprchala a ke konci se mi film začl dost táhnout a jakoby postupně vyprchával i vtip. Pro mužského diváka může navíc znamenat menší problém, pokud ho v hlavní roli romantického filmu místo krásné a půvabné herečky čeká jen jakýsi poženštělý skřítek s podivným výrazem a přehnaným množstvím make-upu v obličeji. Mužský hrdina už mi připadal sympatičtější, byť ten jeho výstřední drobný knírek mě taky brzy začal iritovat. Přesto musím uznat, že Gable a Colbertová hrají své party většinou přirozeně a tedy velmi dobře, počítám-li každého zvlášť. Bohužel, žádnou funkční vzájemnou chemii nebo přeskočenou jiskru mezi nimi jsem nepostřehl, což by se v romantické komedii asi stát nemělo. Hodně se mi líbil road-movie prvek protkaný několika cestami, pobavila mě řada dialogů, pár hezkých gagů, užil jsem si písničku v autobusu, ale navzdory všem pěti Oscarům a pevnému místu ve filmové historii z několika důvodů je pro mě Stalo se jedné noci takovou neškodnou, občas i hodně příjemnou dobovou oddychovkou spíše na jedno zhlédnutí, než cokoliv skutečně nezapomenutelného. [65%] ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Capra jako obvykle naivní a jako vždy působivý. Prostě to uměl. Klasickou ukázkou jeho režie je podle mě scéna, kdy celý autobus pospolitě zpívá, baví se a v té chvíli se lidé, kteří se neznají a jen náhodnou jedou spolu, najednou propojí do přátelského, byť prchavého společenství. Pak se dá uvěřit náhlé starosti všech o ženu, která z hladu omdlela i tomu, že jí Ellen dá všechny peníze, co mají a Peter se tomu ani moc nebrání.____ Film je pravzorem stovek pozdějších romantických snímků, které ale většinou tomuto prastarému nesahají ani po kotníky (s čestnými výjimkami jako jsou například Prázdniny v Římě). ____ Jednoduchý příběh má mocnou oporu v hereckých výkonech a především dialozích ústřední dvojice, která si ze sebe většinu společné cesty utahuje, což jim nebrání věrohodně zahrát i cudně vášnivé scény (Gablův "striptýz", chvíle kdy ji na seně jen s velkým přemáháním nepolíbí). ____ Takový film by dnes nebylo možné natočit, podle současného pohledu je to totiž genderově zcela špatně. Gable i Colbertová jsou prototypy muže a ženy, jak je už téměř nepřípustné je zobrazovat. Ona náladová, nelogická, zhýčkaná a roztomilá, on ironický, mužný, rázně jednající a starostlivý. Ellen ho baví svou dětinskostí a rozmary, Peter se o ni dospěle pečuje a tahá ji z průšvihů (a dokonce jí i zapíná knoflíky na svetříku). Je chlapem, o kterého se dá opřít, ale je zároveň tím, kdo vše řídí a určuje, což ona bez výhrad akceptuje. S drobnou poznámkou pod čarou, kterou si Peter neuvědomí, Ellen ho dokáže (řekněme "ženskými zbraněmi") nenápadně vmanipulovat, kde ho chce mít.____ Není to partnerství ve smyslu "budeme o všem rozhodovat společně", ale vztah založený na přijetí ženské a mužské role. Pokud je takový muž zahraný C. Gablem, působí to hodně přitažlivě. Zvlášť když to celou dobu hraje tak, že je přímo hmatatelné, jak ho štve, že se o tu dívku nedokáže postarat tak, jak by chtěl. ___ Znepokojující je ale Peterův zjevný sklon k řešení konfliktů násilím (výhružky, napřahování ruky a plácnutí na zadek). To je důvod, proč už se ke klasickému nastavení rolí nikdy nevracet. /29. 12. 12./ ()

Galerie (56)

Zajímavosti (24)

  • První film, který získal tzv. grandslam (5 nejvýznamnějších Oscarů: nejlepší film, režie, scénář, mužský i ženský herecký výkon v hlavní roli). (Kulmon)
  • Film byl v roce 2008 zařazen Americkou filmovou institucí v kategorii romantická komedie na 3. příčku. (TheDude)

Reklama

Reklama