Obsahy(1)
Televizní film natočil režisér Pavel Blumenfeld v roce 1968 podle scénáře Rudolfa Žáka. Ten si k dramatizaci vybral stejnojmenný román Eduarda Valenty, román, který v roce 1956 kdy vyšel, vzbudil nejednoznačné přijetí a rozruch. Hrdinou prózy, která se vymykala tehdejším ideologicko-uměleckým normám, je intelektuál Šimon s úzkostlivým smyslem pro čest. Děj se odehrává za okupace. Prostřednictvím sebereflexe Šimona se do popředí dostává otázka svědomí, jak řešit základní životní otázky v nesvobodě. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (3)
Vynikající látka v naprosto umrtvujícím televizním zpracování. Extrémně pomalá a statická inscenace, kde hrdinové polovinu času mlčí nebo se jen nějak výmluvně tváří. Autoři filmu se v titulcích zaštítili tím, že film je natočen "na motivy" stejnojmenného románu, což jim uvolnilo ruce a mně, který tento román pokládá za možná nejlepší literární dílo, které u nás bylo v 50. letech napsáno, sebrali trochu vítr z plachet. Obsahově mi tedy nezbývá než tuto zestručněnou verzi přijmout, ale s formální stránkou už musím vyjádřit nesouhlas. Přesto je mé hodnocení docela vysoké - 70%. Nicméně těm, kdo se odhodlali tento kus sledovat a v některé z nesčetných pauz buď program vypnuli, nebo usnuli, doporučuji to nevzdávat a knihu si přečíst. ()
Na pouhou televizní produkci z let šedesátých velice zdařilé zpracování rozsáhlého románu z doby okupace. ()
Film je natočený podľa rovnomenného románu a je autobiografickým dielom Edvarda Valenta. Odohráva sa v dobe od roku 1943 (v rozhlase odznie výmena NGŠ v Taliansku, vo februári 1943 sa ním stal Vittorio Ambrosio) až do oslobodenia protektorátu. Keďže je to psychologická dráma je nám všetkým jasné, že nie každý dejovú líniu filmu pochopí. A dnes som to pre zmenu ja, ktorý nevie prečo tak zložitým spôsobom musela byť vyslovovaná hlavná myšlienka, že v takej dobe, ako vojna, môže byť aj zbabelec. Zbabelec, ktorý ani nechce a stane sa hrdinom. Aj napriek kladnej kritike filmu, mne to až také terno nepripadlo. Hodnotím ho ako slabučký film, ktorý nám chcel veľa povedať, ale nepovedal takmer nič. ()