Režie:
Fede AlvarezKamera:
Galo OlivaresHudba:
Benjamin WallfischHrají:
Cailee Spaeny, David Jonsson, Archie Renaux, Isabela Merced, Spike Fearn, Aileen Wu, Robert BobroczkyiObsahy(2)
Vetřelec: Romulus navrací fenomenálně úspěšnou franšízu zpět k jejím kultovním kořenům, přičemž představuje zajímavé a neokoukané nové tváře. Při prohledávání opuštěné vesmírné stanice se skupina mladých kolonizátorů setká s nejneúprosnější a nejsmrtonosnější formou života ve vesmíru. A v hlubokém vesmíru nikdo neslyší jejich křik. (Falcon)
(více)Videa (7)
Recenze (574)
Zklamání. Těch odkazů a parafrází na klasické vetřelčí momenty tam bylo moc a Romulus si nenašel svoji cestu, resp. ani nesnažil ji hledat. Jediné osvěžení je tak zaměření na mladou generaci a hrátky s nulovou gravitací. Jinak jsme všechno někde viděli. Po první projekci mi přijde, že i k Prometheovi se budu vracet radši, protože jak je na jednu stranu blbej, tak je aspoň svůj. To tu bolestně chybí. ()
Když si vezmeme kolem a kolem to, že jde o sedmý - potažmo devátý díl série, tak je výsledek sakra dobrý. Vlastně jediné nezajímavé místa jsou ty, kde se objevují ..ehm Vetřelci ..hnusní digitální. Výborný je nápad vrátit do hry jednu postavu z původní kvadrilogie. Skvěle je napsaná postava zlo-hodného androida a poslední desetiminutovka je famozní. ()
Já vám řeknu, co je problém značky. Ano, máme tu "dokonalý organismus, žádná lítost ani soucit." Jenže lidi mají techniku a zbraně a za drtivé většiny situací by střet musel dopadnout jasně ve prospěch lidí. A aby to tak nebylo a tvůrci mohli tuhle železnou krávu dojit donekonečna (přičemž si nevšimli, že jim nebohá stračena dávno chcípla), aniž by se pokusili zažité stereotypy značky a žánru vůbec někam skutečně posunout, tak jako se to odvážil udělat Cameron ve dvojce, nutí postavy dostávat se do čím dál nepravděpodobnějších, bizarnějších a hloupějších situací, kde buď zbraně nemají nebo je nemůžou (po většinu času) použít. Ano, jednou dvakrát se to dá pochopit, zvlášť když tvůrce tu situaci udělá alespoň trochu věrohodnou, ale pořád opakovat to samé? A v případě tohoto filmu "opakovat to samé" dostává skutečně zcela nový rozměr, ale k tomu se dostanu za chvíli. Teď svůj úvod zakončím pláčem nad nedostatkem kreativity a snahou přijít s něčím novým. "Proč přicházet s něčím novým, když to funguje?" mohou namítnout někteří. Ale podle mě nefunguje, nebo ne tak, jak by mohlo s tím zázemím, co mají filmaři k dispozici. Takže tolik úvodem a teď k Romulovi samotnému. Byl jsem předem připraven film komplet odstřelit ve stylu "eat this" desátníka Hickse, ale poctivě nutno přiznat, že až tak brutální likvidaci si Alvarezovo dílo nezaslouží. Ba dokonce musím přiznat, že ze začátku jsem byl i docela příjemně překvapen. Ne že bych si myslel, že konečně vidím rovnocenné pokračování kultovní jedničky a dvojky, ale když odpustím "sociálně kritický podtón" prvních pár minut "příběhu o pracující ženě diskriminované maskulinním prostředím" nebo co se mi to zase pokoušelo nabulíkovat, minimálně od startu na oběžnou dráhu to docela začalo budovat jakés takés napětí. Postavy sice byly ploché chodící věšáky na své role (ty budeš hlavní hrdinka, protože se staráš o nedopečené androidě, ty budeš první na řadě, ty budeš celkem sympatický kámoš, který to do ale konce nedotáhne, ty hajzl, kterému to víceméně budeme přát - víc charakteristiky postavy až do konce - svého bytí na plátně - prakticky nedostanou), ale jakž takž se s nimi dalo ze začátku soucítit a navzdory pár nepochopitelným rozhodnutím to pořád bylo v rovině snesitelnosti. I první, a snad i druhý či třetí, střet s vesmírným šmejdem se pořád pohyboval v rovině akceptovatelného chaosu a strachu postav. Jenže pak už těch scenáristických zářezů začalo být trochu moc, navíc film nakládá s různými jevy (gravitace, stav beztíže, dekomprese, vetřelčí kyselina) tak, jak se mu zrovna hodí, tak například někdy unikající vzduch a tlak vytvoří doslova tornádo, jindy jen lehký poryv větérku (když se hlavní hrdinka nemá zrovna čeho chytit). Pak tu zase, po kolikáté už, máme to rozdělení postav dle pohlaví a rasy, aneb jak jsem pár let nazpět psal u Tichého místa, muž se sice může v kladném smyslu obětovat, ale nesmí být příliš akční, aby náhodou film nebyl obviněn z genderových stereotypů. Ano, první Vetřelec kdysi tehdejší stereotypy poněkud naboural, ale udělal tak zcela přirozeně, zatímco dneska se právě to "nabourávání" už dávno stalo stereotypem samo o sobě. Už mě to vážně nebaví. No, pak tu máme to, co jsem nakousl už na začátku, Tedy, tak polovina filmu jsou doslova opsané a jen lehce variované scény ze všech předchozích dílů plus Alien Isolation. Je hezké, že celkový design a interface počítačů dodržuje jedničku (na druhou stranu to uploadování osobností androidů je novinka ne moc zapadající do univerza), ale vedle toho stačilo pár pomrknutí sem a tam a u toho se mělo skončit. Tohle bylo nad rámec tolerance, kdy je to pěkné připomenutí, a už se to přehouplo do roviny "jé, už zase, to je votrava". Čímž se hned dostáváme k dalšímu, film neví, kdy by měl skončit. Ještě tak ve dvou třetinách jsem v duchu hodnotil tak na tři, ale za ten natahovaný několikanásobný a hrozně přepálený konec (který navíc je naprosto nepřekvapivý, divák ví, co se bude dít), si to tak solidní hodnocení nezaslouží. A to pomíjím zase tu nelogičnost počínání "společnosti", např. proč hledají xenomorfa v trochách Nostroma (nepravděpodobné), proč si nezaletí na LV-426, kde je pořád loď s vejci? A ostatně, dozvíme se, jak WY po xenomorfovi baží, ale po 17 letech od událostí Romula, když na LV-426 založí Hadley's Hope, tak o xenomorfech nikdo nic neví, dokud se o dalších 20 let později nenajde Ripley. Jestli bych chtěl vyplňovat bílá místa v lore, zajímalo by mě spíš tohle. Takhle, není to katastrofa. Není to film, kde jsem si chtěl trhat vlasy hrůzou nad debilitou scénáře a postav jako zejména ve Scottových posledních dvou zářezech, ve čtyřce a částečně ve trojce, nelituju nijak ani času, který jsem tomu věnoval. Technicky a režijně je to poměrně solidní (přesto zase oceníte Camerona, který s mnohem omezenějšími technickými i finančními prostředky dokázal zahrát v milované dvojce mnohem lepší muziku) ani mě to nějak vysloveně nenaštvalo, jako třeba Prey (proti kterému je to vysloveně veledílo), ale stejně si povzdechnu, že jestli je tohle to nejlepší, co ze sebe v současné době značka vymáčkne, je lepší nechat ji na zaslouženém odpočinku. () (méně) (více)
Sliby o crossoveru mezi jedničkou a dvojkou Vetřelce se podařilo naplnit, ačkoli blíž má nový Romulus určitě k jedničce a nějaké momenty si bere i z pozdějších dílů. Občas jsou ta pomrknutí trochu na sílu, což platí i pro trochu nesmyslnou tvrďáckost několika pokusů o cool hlášky a především zbytečné, odpudivě digitální „oživení“ jedné postavy, ale… je dost snadné to tomuhle filmu odpustit. Dělá totiž velmi dobře dvě věci: Jednak se výpravou i atmosférou vrací do 80. let a jeho přímočaré vypravěčské postupy by šlo označit za zdařilé retro možná až na úrovni sedmé epizody Star Wars. Rychle se proto seznámíme s postavami, které jsou docela sympatické a mezi nimiž se promptně vybudují vztahy, díky čemuž si nemůžeme být jisti, v jakém pořadí je budou xenomorfové napichovat (i když je samozřejmě jasné, že většina z nich platila důchodové připojištění zbytečně). A to vede ke druhé přednosti, totiž poctivému thrillerovému napětí, jež se přelévá ze scény do scény a udržuje diváka příjemně zaujatého a zabaveného. Bezesporu se jedná spíše o zakázku nežli svébytný autorský výtrysk originality, cíl v podobě vytvoření nekomplikované žánrové zábavy, která vetřelčí universum neposouvá do zbytečně podivných teritorií jako Prometheus a místo toho nabízí nejen pro skalní fanoušky dostatek odkazů a svižné vyprávění, se však pro mě naplnit podařilo. ()
Film chtěl sbírat plusové body hlavně odkazy na Vetřelce a Vetřelce a zpočátku se mu to i dařilo, jenomže odkazy se mi brzy okoukaly, herci a herečky se ukázali být v drtivé většině naprosto nezajímavými a začala se dít jedna hloupá situace za druhou (teplota v chodbě, kyselina ve stavu beztíže)... Až mě Romulus dočista otrávil. Ve výsledky je to podívaná takřka na úrovni Vetřelců vs. Predátora, která nepřinesla takřka nic nového, vlastně se o to asi ani nesnažila. A je to velká škoda. Scottův (nápaditý!) Prometheus je úplně někde jinde, a vlastně i Blackův Predátor: Evoluce. ()
Galerie (31)
Photo © 20th Century Studios
Zajímavosti (20)
- Poté, co Andy (David Jonsson) zachrání Rain (Cailee Spaeny) před Xenomorphem, pronese hlášku: „Get away from her, you bitch.“ („Jdi od ní pryč, ty mrcho.“). Stejnou hlášku pronesla Ripley (Sigourney Weaver) ve filmu Vetřelci (1986) poté, co zachránila Newt (Carrie Henn). (Knowho)
- Režisér Fede Álvarez vyhledal pro práci na speciálních efektech tým, který pracoval na filmu Vetřelci (1986) od Jamese Camerona. Vše, co se dalo udělat pomocí reálných kulis, praktických efektů a miniatur tak bylo vytvořeno, aby byly práce na počítačových efektech co nejkratší. (NiWi)
- Pulzní puška F44AA z tohoto filmu je ve skutečnosti kombinací plamenometu Ripley (Sigourney Weaver) a pušky M41A z filmu Vetřelci (1986). Navrhl ji výjimečný designér sci-fi zbraní Andrew Bradbury. (PunisherEDNA)
Reklama