Režie:
Hugh HudsonKamera:
John AlcottHudba:
John ScottHrají:
Christopher Lambert, Ian Holm, James Fox, Ralph Richardson, Andie MacDowell, Cheryl Campbell, Ian Charleson, Nigel Davenport, Nicholas Farrell (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Mladý anglický lord se svou ženou se po tragickém ztroskotání lodi zachrání na neobydleném pobřeží Afriky. Postaví si nouzové přístřeší a čekají na příležitost k záchraně. Krátce poté, co se jim narodí syn, však oba zahynou. Osiřelé dítě objeví opice a jedna ze samic, která právě přišla o své mládě, se chlapce ujme a vychová ho jako opici. Zpočátku odstrkované "holé mládě" se však jako dospělé stane vůdcem opičí smečky. A právě v této funkci se jednoho dne setká s člověkem, belgickým kapitánem D'Arnotem, který je v Africe na vědecké expedici, a kterého Tarzan zachrání před nepřátelskými domorodci. Překvapený kapitán ho naučí mluvit a když podle důkazů a dokladů, které najde v opuštěné chatrči pochopí, že jeho tajemný zachránce je ve skutečnosti anglickým aristokratem a dědicem značného rodinného jmění, přesvědčí ho, aby s ním odjel do Anglie. Tarzan je představen anglické smetánce jako John Clayton a na svém panství se setká nejen se svým strýcem, ale také s jeho americkou schovankou Jane, do které se zamiluje. Přestože také ona jeho city opětuje, necítí se muž v prostředí svázaném přísnými pravidly, společenskými zvyky a upjatou morálkou dobře. Zlomem se stane setkání se zajatým opičákem, který byl členem jeho tlupy. John Clayton se opět stává Tarzanem, který touží po jediném. Volnosti a návratu do hlubin africké džungle. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (227)
Asi každej má snímek, jenž představuje jeho první setkání s „dospěláckým“ filmem. Pro mne byl touto srdeční záležitostí právě Hudsonův Tarzan. Dneska má v mých očích k dokonalosti přeci jen trochu dál, než kdysi, ale on tu dokonalost ani nepotřebuje, ta přijemná melancholie me dojímá stále. Jo a Christopher Lambert je jedinej možnej Tarzan. Tak tomu bylo, bude a jest. ()
Scénář: Robert Towne, Michael Austin .. Nejrealističtější verze celosvětově známého Tarzana! Mrazivé a nekomediální pojetí látky je zvládnuté s pár dírami ve scénáři lehce nadprůměrně, avšak místy dost zvláštně. Přesto, Christopher Lambert JE zřejmě nejpřirozenější Tarzan a i další herci skvěle zapadají. 65%. ()
„Opice chodia čoraz častejšie. A čoraz viac si dovoľujú.“ Tarzana Edgara Ricea Burroughsa mám rád do útleho detstva, vrátane všetkých jeho návratov, synov a nových dobrodružstiev. Vychádzali Tarzanove komiksy a dokonca vznikla kreslená disneyovka (1999). O televíznych seriáloch (a rozpačitej verzii s Casperom Van Dienom) nehovoriac. Britská, na troch Oscarov nominovaná verzia režiséra a producenta Hugha Hudsona však dodnes drží jedinečné prvenstvo. Jej surovosť dodnes znepokojuje a menej pripraveným divákom, čakajúcim len ďalšiu bezstarostnú džungľovú blbinku v poradí, vyráža dych. Tvorcovia, vrátane scenáristu Roberta Townea (ČÍNSKA ŠTVRŤ, KOSATKA ZABIJAK), zachádzajú v snahe urobiť snímku čo najrealistickejšiou tak ďaleko, že film by som rozhodne decku nepustil. Opičie masky sú jedným slovom horor a neromantická je aj dlhočizná scéna na exotickom ostrove, ktorý viac, ako exotický filmový ostrov, pripomína hnusnú hmlistú nočnú moru, kde na každom kroku striehne nemilosrdná smrť a z ktorej je nemožné vyslobodzujúco sa prebudiť. Ak vás pohryzie jedovatý had a tri hodiny umierate v brutálnych kŕčoch, dá sa povedať, že ste v týchto končinách vyfasovali ešte tú príjemnejšiu smrť. V (pseudo) civilizácii však Tarzan naráža na ešte strašnejšie veci, než aké je schopná ponúknuť divočina. Dobrý dojem dotvára kvalitná technická stránka (výprava, hudba), atmosféra a herecké obsadenie (Ian Holm alebo Andie McDowell dabovaná Glenn Close). Aby som to uzavrel: scény z ostrova pozoruhodné, ale akonáhle sa dej presunie do mesta, už to (podobne, ako u King Konga) už nie je ono. A celkom by ma zaujímalo, ako dostali tú loď do korún stromov. ()
Novému Tarzanovi sa predsa len niečo podarilo, prebudiť záujem o toho s Christopherom. A že som si ho užil, najmä prvú polovicu z pralesa, áno skutočného lesa, kde had hral hada, puma pumu, opice ľudia v slušných opičích maskách. Tarzan ešte s ľudskými schopnosťami sa držal pri zemi a keď už využíval transport bolo to od stromu k stromu, nie ako z TGV. Dostala ma drsnosť, zasiahli tragické okamihy, držalo napätie a atmosféra. Po tom čo sme sa presunuli do Britského sídla, Tarzan začal hľadieť do tváre snobskej spoločnosti, aby pochopil, že úprimnosť tu nesídli a domov na papieri nie je pre ňho skutočným domovom. Celá škála emócii je cítiť a to často bez slov. Samotný vrchol čaká pri otváraní múzea so všetkými mŕtvymi exemplármi a následnou popravou aká ho presvedčila, že ani románik s atraktívnou Jane nezabezpečí šťastný život. Záverečné au revoir kultivovanej spoločnosti je už len logickým vyústením, na ktoré by si dnešný veľkofilm sotva trúfol. Pekne sa tak potvrdilo, že starý Tarzan schová toho nového, drahšieho, veľkolepejšieho do kapsy a iba dokazuje o aké zbytočné pokračovanie (remake?) šlo. ()
Zatím nejlepší příběh Tarzana co jsem viděl (pokud nepočítám animák z devadesátek). Neskutečná a dechberoucí příroda, živá zvířata, dokonalé masky opic, skvělý Lambert a několik drsných momentů, které si tak trochu jako dítě pamatuji, ale musel jsem si to připomenout až dneska. Nedivím se, že příběh Tarzana má tolik zpracování a toto patří rozhodně k těm nejlepším. ()
Galerie (51)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (14)
- Scénárista Robert Towne nebyl spokojen s úpravami svého scénáře, které provedl režisér Hugh Hudson při natáčení, a proto nechal v titulcích jako autora scénáře uvést jméno svého psa - P.H.Vazak. To znamená, že na Oscara byl nominován pes. (Sinecod)
- Do role Jane byla zvažována i Brigitte Nielsen. (HellFire)
- Představitel mladého Tarzana měl oči modré, kdežto Christopher Lambert, který ztvárnil starší verzi postavy, má oči světle zelené. (skinny)
Reklama