Režie:
Christian DuguayScénář:
John PielmeierKamera:
Pierre GillHudba:
Normand CorbeilHrají:
Robert Carlyle, Stockard Channing, Jena Malone, Julianna Margulies, Matthew Modine, Liev Schreiber, Peter Stormare, Friedrich von Thun, Peter O'Toole (více)Obsahy(2)
Velkoryse pojatý kanadský snímek mapuje životní cestu jednoho z nejhrůznějších diktátorů v dějinách lidstva od dob mládí až po jeho jmenování říšským kancléřem. Osobní neúspěch při snaze dostat se na malířskou akademii a válečný neúspěch jeho země v 1. sv. válce, kam narukoval, rozněcuje v mladém Hitlerovi nacionalistický fanatismus, provázený antisemitismem, chorobné vášně, které záhy přerostou v celoživotní posedlost. Pod jejím vlivem, využívaje celonárodní poválečné apatie a posléze i hospodářské krize, se v čele NSDAP pomalu, ale neúprosně vypracovává na politickém žebříčku, roste a sílí. O šílenství „jeho boje“, o jeho soukromí, ale i spolupracovnících a odpůrcích pojednává první díl výpravného snímku, jehož scénář je založen na pečlivě prostudovaných historických pramenech a jenž byl z velké části natáčen v Čechách. V druhé, závěrečné části tohoto životopisného historického snímku si Adolf Hitler kolem sebe pomalu utváří novou skupinu spolupracovníků, která ho bude provázet až do konce II. světové války. Zároveň se stupňují konflikty s jeho staršími souputníky, jako je např. generál Ernst Röhm, velitel oddílů SA. Na scénu se také dostávají dvě osudové ženy jeho života – jeho nevlastní neteř Geli a posléze i Eva Braunová… Titulní roli strhujícím způsobem ztvárnil britský herec Robert Carlyle, snímek sám obdržel mnohá ocenění, z toho dvě ceny Emmy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (360)
To jsem netušil, že když zvolili Hitlera kancléřem, že šli SA pochodovat před naše Národní divadlo...:-). No nic, točilo se to v Čechách, tak dost fórků a k věci... Hodnotím poměrně vysoko ( 75% ), nicméně s některými částmi opravdu nesouhlasím. Vykreslit Hitlera jako zbabělce, surovce, průhledného psychopata, nebo mizerného malíře, je prostě blbost, velké zjednodušení, nebo výborný dokument pro průměrného Američana. Žádný z historiků nepopírá, že byl mimořádně odvážný a železný kříž nedostal zadara. To, že by týral zvířata, je úplný nesmysl, měl je mnohem radši než lidi a psy, za jejich věrnost nejvíc. A hlavně: Nebyl průhledný psychopat! Byl zajímavým slepencem génia, pošahaného demagoga, vlídného člověka v soukromí ( dokonce se smyslem pro humor a ,,klukoviny,,), charismatického mužného vůdce a totálního psychopata. Pokud by byl jen průhledným psychopatem, myslíte že by oblbnul desítky milionů lidí, kulturního národa? Těžko...On tyhle jednotlivé osobnosti v něm schované, dokázal používat přesně podle potřeby. Davu ráznost a jednoduchá symbolická hesla. Průmyslníkům vlídného člověka s nadhledem atd. A pokud chtěl něco prosadit, vyskočil z něho psychopat. Co se týká malování, tak figury i krajinky nic moc ale architekturu dokázal kreslit i navrhovat velmi slušně. ---- Trochu mě mrzí, že dětství a pobyt ve Vídni dost osekali. Malý Hitler zpívající v kostele, kde se setkal se svastikou by byl zajímavý... ()
"Na to, aby zlo zvíťazilo, stačí málo: aby dobrí ľudia nerobili nič." - Edmund Burke Prvá časť: Christian Duguay nám predstavuje Hitlera pomerne zdarilo a objektívne. Na začiatku sa stretávame s malým Adolfom, dieťaťom pochádzajúcim z nezdravých rodinných vzťahov, s nepríliš príjemným detstvom, bičovaného osudom a svojim okolím aj spoločenskou situáciou len utvrdzovaným v antisemitickom postoji. To neznamená, že by bol vykreslený kladne, práve naopak - i keď je reálnym obrazom produktu doby a dobovej spoločnosti, ku ktorému muselo zákonite dôjsť, Duguay ho v počiatkoch politickej kariéry predstavuje navonok ako brilantného rečníka, ovládajúceho masy a získavajúceho si čoraz väčšie sympatie, v súkromí však ako názorovo vyhraneného radikála a psychopata, beštiu, ktorá je smrteľne nebezpečným vírusom, infikujúcim národ. Dej po celý čas graduje, mierna skratkovitosť nevadí (predsa len sa dozvieme všetko dôležité, a byť to dielo hĺbkové a detailné, musel by z toho byť celý seriál), dobovú atmosféru umocňuje kvalitná výprava, vynikajúca hudba a najmä kráľovské obsadenie, ktorému mocne vládne Robert Carlyle. Vyhrotený záver, v ktorom je po neúspešnom pivnom puči súdený, ale dokáže si získať sympatie sudcu, pozorovateľov a novinárov, sledujúcich proces, ktorý sa mení v jeho famózny rečnícky prejav, je grandiózny. Uvidíme, či si v druhej časti zachová rovnakú úroveň. Hodnotenie 1. časti: 85% Druhá časť: Divák už zaujal a prevzal Duguayov postoj, takže sa môže vrhnúť na priamočiarejšie zobrazovanie faktov bez toho, aby nám ukazoval Hitlera aj v inom svetle, a to celkom pomáha. Udalosti sa vďaka tomu môžu rozvíjať pomalším tempom a dôslednejšie, pribúdajú nové zaujímavé a skvele obsadené postavy - mladý Goebbels (tá podoba!), prezident Hindenburg (Peter O'Toole nikdy nesklame) či Eva Braunová. Zaujímavý je pohľad na Hitlerov vzťah s jeho vnučkou, o ktorom som doteraz nemal poňatia alebo fakt, že na začiatku stál Goebbels proti Hitlerovi. Po celý čas sa už len jeho moc stále rozrastá a beštiálnosť dosahuje vrchola s počiatkom deportácií politických odporcov, útokov jednotiek SS na vlastných ľudí, absolútnemu prevzatiu moci po smrti prezidenta. Čakal som, či dôjde aj na zobrazenie homosexuality Ernsta Röhma (kedysi bolo v móde rozprávať si vtipy na túto tému, a ešte dnes sa všade nájde človek, ktorý jeden-dva pozná) - a stalo sa. A to pekne nevyberavým spôsobom pri známom záťahu SS na velenie SA. Celkovo však mám výhrady a spätne si uvedomujem aj nedostatky predchádzajúcej časti - predsa len je to televízna kanadská tvorba, niektorí herci až tak dokonale hrané postavy nestvárnili a nie všetko je kóšer. Hodnotenie druhej časti: 85% Síce zďaleka nie dokonalý, ale veľmi kvalitný film o nástupe Hitlera k moci. Spolu s na televízne pomery skvelým obsadením, výpravou, kamerou a hudbou mi to úplne postačuje, ale na plný počet ísť nemôžem. 85% ()
Scénář: John Pielmeier, G. Ross Parker .. Nemám slov! Úchvatné televizní dílo popisující postupný nástup Adolfa Hitlera k moci. Ani taková zrůda, do jaké on sám dospěl, nebyla sama od sebe tak mocná - vše formovala doba a ostatní lidé, kteří stáli v pozadí. ()
Historicky zhruba presná freska o nástupe jedného z najväčších tyranov v dejinách. Skutočnosť že ide o televíznu produkciu si ani nevšimnete Carlyle, vám to totiž nedovolí. Rise of Evil je jeho one man show, ktorú zvláda bravúrne ( nedáme anketu či bol lepší Hitler Trojan alebo Carlyle ? :-) ). Tento film je hlavne memento pre budúce generácie, aby nedopustili aby sa psychopatickí niemandi "s víziou" dostali k absolútnej moci . V tom spočíva jeho význam i miesto v kinematografii. Chvíľu som rozmýšľal o absolútnom hodnotení, avšak toho Hitlerovho súkromia bolo trochu viac než by som od filmu snažiaceho sa zmapovať dejiny očakával, v tomto za fenomenálnou Konferenciou vo Wansee Duguayov Rise of Evil zaostal. 9/10 ()
Arrow: vsichni ti opravdu moc dekujem za tve nadherne, neobycejne a dechberouci zazitky. Cpat se dopredu se urcite vyplatilo, aby si obecenstvo mohlo vychutnat tvuj herecky talent, ktery jsi jiste mohl v plne parade rozvinout jako komparsista....no dobra ted vazne (pro ty co to nepoznali - to predtim byla ironie). Opomenu fakt, ze to povazujes za jeden z nejlepsich filmu co jsi videl a ohodnotil jsi ho 3*. Ale lidi, takoveto komentare si opravdu muzete posetrit na debatu s kamosema na ucnaku. Zvlast k takovemu vybornemu filmu, jakym H:TROE jiste je. Na TV film opravdu brilantne zpracovano a jedna z nejlepsich roli R.Carlylea, jeho Ada je asi ten nejvernejsi, jakeho jsem kdy videl. ()
Galerie (38)
Photo © CBS Television
Zajímavosti (21)
- Hindenburg skutečně nazýval Hitlera „kaprálem z Čech“. Pravděpodobně šlo o omyl. Adolf přišel na svět v hospodě v hornorakouské obci Braunau am Inn. Název „Braunau“ ale v němčině nese i jiné město – Broumov ve východních Čechách, které Hindenburg znal. (Nick321)
- Geli (Jena Malone) při rozhovoru se svým přítelem o vztahu se strýcem Adolfem (Robert Carlyle) řekla svému příteli: „Je to stvůra. Nemáš ponětí, co po mě chce.“ Spekulovalo se o tom, že Adolf svou neteř Geli, která později spáchala sebevraždu, sexuálně zneužíval. (Nick321)
- Všechny předměty s nacistickou tématikou (vlajky, uniformy, odznaky...) použité v tomto filmu byly po ukončení natáčení zničeny, aby se nemohly dostat do rukou neonacistickým skupinám. (ČSFD)
Reklama