Reklama

Reklama

Final Cut

  • Česko Konečný sestřih (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh se odehrává v době, ve které je možné celý život nahrávat pomocí speciálního očního implantátu. Po smrti se tyto údaje sestříhají a vzniká tak záznam o životě každého člověka. Alan Hakman pracuje právě jako takový "střihač životů", práce ho nesmírně baví a ve svém oboru je opravdový odborník, neboť dokáže i z toho největšího zločince pomocí správného sestřihu udělat nejčistšího světce. Všechno jde hladce, dokud Alan ve své další zakázce neobjeví člověka z vlastních chmurných vzpomínek, který měl být dávno mrtvý... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (144)

Tsuki 

všechny recenze uživatele

Mohl by to být film takového kultovního kalibru jako například Minority Report. Výborný a dobře rozehraný námět na to rozhodně má, bohužel však zůstává naplněný jen částečně a je to docela škoda. Svět organických implantátů, které zaznamenávají veškeré životní dění svého majitele, nabízí nadčasovou a dnes ještě o to víc relevantní tématiku umělé inteligence a pokročilých technologií, které s sebou nesou jak hrozbu narušení soukromí či zneužití, tak hrozbu manipulace s realitou a obrazem člověka. Film na tuto problematiku opakovaně poukazuje, ať už skrze „věrné“ služebníky této technologie (pověřené osoby „střihačů“, kterým je po smrti člověka svěřen celý jeho životní záznam k vytvoření památkového „sestřihu“), nebo skrze odpůrce technologie, kteří si nechávají záměrně „rušit“ nahrávání svých implantátů či dokonce plánují svrhnout společnost, jež implantáty vyvinula. Ve středu dění stojí hlavní postava renomovaného střihače Alana Hakmana (Robin Williams), který je pověstný svým diskrétním a profesionálním přístupem. Za jeho zásadovostí a pevným dodržováním etického kodexu střihačů se však skrývá temná minulost, která dělá tuto postavu komplexní, zajímavou a jaksi melancholickým způsobem fascinující (do značné míry mu to nepochybně vtiskl sám Williams). Velmi důležitou úlohu hraje v tomto příběhu motiv hříchu. Je to právě vlastní pocit viny a hříchu, které dovolují hlavní postavě vykonávat tuto profesi – jako by sám sebe vykupoval skrze odpuštění hříchů druhým, do jejichž života má náhled. Pak je tady další rozporuplná postava Fletchera. Ten sice koná pro vyšší dobro, ale se zjevným přesvědčení, že účel světí prostředky, se taktéž dopouští hříchu (zde zajímavá symbolika přívěsku, který představuje převzetí hříchu). Na filmu je tedy mnoho, co se dá docenit. Mimo jiné se mu také daří předat myšlenku, že vzpomínky člověka můžou být překroucené vlastním vnímáním a emocemi, tedy že každý člověk vnímá realitu subjektivně a nemusí se to nutně shodovat s tím, jak to skutečně bylo. Přes ty všechny hodnotné a nápadité myšlenky, které film obsahuje, se však nedaří je dotáhnout k uspokojivému závěru. Na konci je pocitově příliš mnoho otevřených, nedořešených linek. Nejen že například osobní rovina rodiny, pro kterou Alan dělá zakázku (matka s dcerou, které přišly o manžela/otce) vyšumí vágně do ztracena, ale dokonce ani linka týkající se odpůrců této technologie a svržení oné společnosti zodpovědné za implantáty, nakonec nikam nevede. Film má pocitově mnohem větší potenciál, než jak byl završen. A předpokládám, že tento potenciál ve scénáři možná viděl i sám Robin Williams, když se rozhodl ujmout se hlavní role. Je tedy velká škoda, že na scénáři nespolupracoval někdo zkušenější, kdo by dokázal tento „diamant“ vybrousit do podoby, jakou by si zasloužil. Bohužel, samotný Omar Naim toho nedosáhl (a asi ani není divu – zjevně jde o jeho scénáristickou prvotinu). Osobně však velmi kladně hodnotím samotný námět, všechny ty dobře vyvedené prvky, která jsem popsala výše, a samozřejmě herecký výkon Robina Williamse. Z toho důvodu se nakonec přece jen přikláním k slabším čtyřem hvězdám. ~(3,6)~ () (méně) (více)

Legas 

všechny recenze uživatele

Spíš za 70%, ale Final Cut si objektivně zaslouží mírné nadhodnocení za velice zajímavý (a neakční) sci-fi příběh. Neodehrává se v uchvacujících kulisách, nejsou zde žádné fascinující triky, ale film obsahuje narozdíl od mnohých akčních sci-fáren nějakou myšlenku. Robin Williams se mi ve vážné roli velice líbil. Akorát mohl jít film ještě více do hloubky. Potom bych byl ještě spokojenější. ()

Reklama

Jordan 

všechny recenze uživatele

nehľadiac na to, že nápad je veľmi potentný, originálny a "skýtajúci" veľmi veľa možností na spracovanie (filozofovanie, atmosférické napätie, akčné sci-fi či kriminálnu drámu . . .) a Robin Williams je vo vážnych rolách (ExpresFoto, Final Cut, Insomnia . . .) celkom príjemný a znesiteľnejší než vo Flubberoch, film nevyužil svoj potenciál a je nesmierne nudný - nemá v podstate väčšiu zápletku, nemá nejaký extra dej, šikovný nápad nerozvíja a nepracuje s ním uspokojivo, nemá šťavu, vtip, akciu, napätie, prekvapivé momenty, je to také "libové" - nemastné, neslané, nijaké . . . To už si radšej pozriem Total Recall alebo Minority Report; Tu to nejako nevyšlo - film sa snažil na rozdiel od strhujúceho sci-fi, plného akcie, efektov a pod. vykročiť skôr na pokojnejšiu cestu, chápem, aký bol zámer, lenže znepokojivá atmosféra, a dokonca ani nejaká hlbšia filozofia, ktorá by tomu pomohla, sa nekonala, ostalo to len pri neurčito definovanom charaktere Williamsa a vôbec nedefinovanom charaktere Caviezela s nalepenou bradou (alebo tak aspoň vyzerala); Veeeeľká škoda! ()

Wormboy 

všechny recenze uživatele

Slusny thriller, ktoremu podkopava nohy jeho do znacnej miery nizka napaditost. Robin Williams je standardne vyborny, avsak v niektorych chvilach (hladanie v kartoteke napr.) mi pripadal, ze zbytocne prehrava. Potencial kopirovania spomienok by sa dal podla mojho nazoru podstatne viac rozpiplat, co by aj pridalo filmu kvapku dramaticnosti. Avsak je pozitivne, ze sa snimok nesklzol do premoralizovaneho patosu. Dostat namet k tomuto filmu lepsi scenarista a nasledne talentovanejsi reziser, myslim, ze by slo o krasnu lahodku. Takto ide o klasicky, nicim vynimocny thriller. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Řada výhrad v komentářích ohledně nevyužitého potenciálu filmu má samozřejmě racionální jádro, nicméně mé nízké hodnocení vychází ze samotné podstaty scénáře. Nápad je totiž zpracovaný nesmyslným způsobem. Takhle by technologie popsaná ve filmu v reálném životě nefungovala. Její využití by bylo úplně odlišné, zabývaly by se jí tajné služby, armáda a podsvětí. Ondřej Neff měl v Ikárii dlouhá léta rubriku Zakázané technologie, kde si pohrával s podobnými nápady a s humornou nadsázkou líčil jejich historii v lidské společnosti. Myslím, že tenhle vynález by do kategorie Zakázaných technologií určitě spadal. Na první pohled je zřejmé, jak obrovská rizika pro společnost i jedince přináší a zcela určitě by byl oficiálně zakázán. Implantovat něco takového svému dítěti je stejně rozumné jako mu implantovat nebezpečnou výbušninu - a spíš mnohem nebezpečnější. Scénář je zkrátka postavený na vodě. Celkový dojem: 40 %. ()

Galerie (9)

Reklama

Reklama