Režie:
Ken LoachScénář:
Paul LavertyKamera:
Robbie RyanHrají:
Dave Turner, Ebla Mari, Debbie Honeywood, Trevor Fox, Rob Kirtley, Laura Lee Daly, Reuben Bainbridge, Col Tait, Andrea JohnsonVOD (1)
Obsahy(1)
Starý dub je příběhem vesnice na severovýchodě Anglie, kde se zavřel důl a lidé se tu cítí odříznuti od zbytku světa. Hodně mladých lidí odešlo a kdysi prosperující a hrdá komunita se snaží udržet staré hodnoty. Roste však hněv, zášť a nedostatek naděje. Domy jsou tu levné a dostupné. Díky tomu je vesnice ideálním místem pro syrské uprchlíky, které Británie v posledních letech přijala. Jak budou Syřané přijati? A jaká bude budoucnost Starého dubu – poslední zbývající hospody ve vesnici? (Film Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (19)
Už od začiatku je pomerne jasné, akým smerom sa bude príbeh po väčšinu času uberať, avšak nakoniec dokáže aj prekvapiť, a to nielen hlavnú postavu, ale aj publikum. Postavy sú v podstate jednorozmerné figúrky, až na hlavnú mužskú a hlavnú ženskú postavu, čo môže spôsobiť, že vám príbeh môže pripadať príliš tézovitý. Nebolo by ale spravodlivé takto Starý dub zaškatuľkovať. Miestna krčma je synekdocha Anglicka, resp. Veľkej Británie a jej stoly jednotlivé kúty, na ktoré si nárokujú právo iba štyria miestni štamgasti, pričom priestoru je tu dosť. Dramaturgický problém mám tak skôr s tým, prečo Krčmár neposkytol miesto aj na jednu schôdzu týmto lúzrom, keď sa nakoniec rozhodol miestnosť pre iné účely využiť. Ale tento krok zneistiť divákov a hlbšie o jeho rozhodnutí ich nechať premýšľať bol zrejme Lavertyho zámer. ()
Méně dramatická a více předvídatelná “sociálka” než Loachův předešlý film Sorry We Missed You, ale pořád lidsky a emocionálně angažující. Střet britské vesnické kultury se syrskými uprchlíky. Loach chápe i konzervativnost starousedlíků, kteří si coby dělnická třída prošli svým. A empaticky snímá kulturu a vnitřní bol přistěhovalců, kteří nejsou v ničem horší nebo méněcenný než “domácí”. Nejsilnější životní příběh má ale za sebou stmelovač obou kultur, provozovatel místního baru, kterému nechybí ani lokální výbušnost, ani pochopení či ochota pomáhat. Vizuálně tradičně jednoduché, ale lidsky úpřimné Loachovo režijní vedení, ze 100% zaměřené na postavy. [Cannes FF] ()
Pěkně natočené, aktuální. Kéž by to takhle fungovalo. Obávám se, že naivní to bylo až moc. Je to vlastně o tom, jak nově příchozí syrská komunita probudí k životu umírající britské městečko. Solidarita, ne charita je takové heslo filmu a nepřekvapivě si nakonec pomohou všichni navzájem. Je to šíleně předvídatelné, ale zase nemůžu říct nudné. Pochopil jsem, co mi tím chce Ken Loach říct. Nicméně, až moc to hladí po srsti a přišlo mi to až příliš zaujaté. Nic proti tomu, ale mě to netrefilo. 60% ()
Tady to bude těžké. Starý dub bych bez problému doporučil komukoliv, ale moje (možná i trochu české) cynické já mi ho brání hodnotit lépe než lehce nadprůměrně. Navzdory tomu, že s jeho základní myšlenkou souhlasím. Problém je v té slzopudnosti. Snímek má řadu pasáží, u kterých se nedokážu přenést přes jejich naivitu a některé zásadní zvraty jsou navíc řešeny až přespříliš nahodile jako například pes - spasitel tonoucích. Vše pak ztrácí z pohledu příběhu na věrohodnosti a připomíná to spíš melodramatickou povídku s prvky pohádky než dnešní svět na předměstí Newcastlu, Blackpoolu, Sunderlandu a vůbec všech britských končin, kde se mluví všelijak, ale angličtinu v tom příliš nehledejte. Až vzorově autentičtí hospodští štamgasti jsou toho ve filmu krásným důkazem. [Viennale 2023] ()
Točiť sociálne drámy chce veľkú odvahu, pretože sa dotýkajú pálčivých spoločenských tém, ktoré vždy dokonale polarizujú. 87-ročný Ken Loach tú odvahu stále má a odo mňa má za ňu obrovský obdiv. Hoci je jeho najnovší film príbehovo predvídateľný, rozcítil ma až príliš rýchlo. Pretože to nie je filmový príbeh, je to realita našej spoločnosti. A verte mi, že sa zapotíte, kým sa pod tými vrstvami ťažoby prederiete k akej-takej nádeji, ku ktorej to tento dvojnásobný držiteľ Zlatej palmy, koniec koncov smeruje. | Videné na Be2Can 2023. ()
Reklama