Reklama

Reklama

Rio přijíždí do města, aby se po pěti letech strávených ve vězení pomstil bývalému kamarádovi Dadovi, který ho podrazil při jedné bankovní loupeži v Mexiku a poté i s uloupenými penězi utekl. Riův plán ale komplikuje fakt, že Dad se stal zatím šerifem a nehodlá se jen tak nechat zabít. Pomsta nebude tedy jednoduchá. Jedná se o klasickou westernovou zápletku, v níž figurují peníze, zrada a následná pomsta. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (45)

Mariin 

všechny recenze uživatele

Na poměry westernu v té době (1961), hodně divný kousek. Zbytečně dlouhý, problematický, zašmodrchaný příběh o zradě a pomstě, měl jsem pocit, že tvůrce - v jedné osobě režisér i hlavní představitel - se chce ukázat, ale nemá vlastně co kloudného říct. Přikláním se k názoru kritiky, že šlo do jisté míry o narcistický výtvor Marlona Branda, který je především hercem... ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Skvěle rozehrana zápletka, ve které je Brando ten "dobrý", protože nemění kabáty, a je pořád tím, čím je, slabosskym amoralnim hezounkem, zatímco Malden tím "zlým", pokrytcem a chameleonem, je bohužel brzy zlikvidovana melodramatickou zápletkou o ženě spasitelce. A tak Brando v sosnych postojích posedava u moře a trpí, logika příběhu trpí s ním (proč ho ti bandite poslouchají?). Naštěstí to konec trochu napraví, ale pachuť ze zmarene příležitosti zůstává. ()

Reklama

LeoH 

všechny recenze uživatele

Ale to se podívejme, Brandovi režie vážně docela šla. A i když měl pocit, že mu studio sestřihem z pěti hodin do dvou a čtvrt zplacatělo charaktery postav, pořád je jejich zamýšlená morální ambivalence, naznačená v originálním názvu („one-eyed jacks“, pikový a srdcový kluk, ukazují na kartách jen jednu tvář a druhou skrývají), znatelná a na tu dobu osvěžující podobně jako přímořské scenérie nebo orchestrální muzika postavená na žestích, takže působí víc jako z Hitchcocka než jako z westernu. — Na DVD z LK mimochodem není ořez, ale open matte verze – víc obrazu nahoře a dole, ne míň vlevo a vpravo, i když na levé straně v tomhle případě přece jen kousek chybí. Barvy jsou ovšem opravdu pekelné, z Technicoloru zbylo cosi, co vypadá jako ručně kolorovaný ČB film, takže atmosféra notně posunutá. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

"Reasons? I got reasons. I got 1708 of ´em." -- Nedokonalý western plný dokonalých scén. Brando ve své nejlepší, hypnotizující stoické poloze. Sledovat ho jak nehybně sedí u stolu a mlčí je esteticky omamné. Škoda zpraseného konce. O vzniku filmu bylo napsáno již hodně, já jen dodám, že nový restaurovaný film se na blučku prezentuje v oslňující kvalitě ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Film Křivák, i zde Marlon Brando prokázal své herecké nesporné kvality. Jeho režie na druhou stranu zasouvá snímek pouze do průměru westernového žánru a dobrovolně se vrhá do patetické směsi levného melodramatu, chlapácké drsnosti a pomíjivosti kariérních a životních drah i samotné lidské existence. Košatící se žánrová klišé si našla zalíbení v teatrálně dramatických odmlkách životně závažných okamžiků. Brando zanechává přirozeně vznešenou hereckou stopu a jeho obdivovatelé mohou býti právem nadšení, výraz několika protagonistů naneštěstí působí karikaturně, občas toporně a velmi nevábně v křečovité strojenosti. Film osloví příznivce žánru a fanoušky Marlona, ostatní budou utaháni vlekoucí se leností, rozmáchlou ospalostí velikášských gest a ortodoxně zatvrzelým setrváním v šablonách žánrové zábavy. Hlavní postavou westernového příběhu zrady, pomsty a spravedlnosti je Rio alias The Kid (dobrý Marlon Brando), klasický hrdina, pohybující se na hraně zákona se zarputilou hrdostí a se stále zachovalou jistou hladinou morální cti. Zapadá do škatulky opravdových mužů, je statečný a tělesně zdatný, je charismatický a postupem času se vkrádá do jeho mysli více a více pochybností o zvoleném způsobu života. Za vším lze nalézt ženu, byť na prvním místě je stále mužská hrdost a napravování pocitů nespravedlnosti dle syrových zvyklostí chlapáckých mužů. Druhou stranou dramatického střetu je Dad Longworth (velmi zajímavý Karl Malden), šerif kalifornského městečka Monterey a bývalý Riův nerozlučný kumpán. Touha po spravedlivé odplatě škádlí strach, vyvolává kruté obranné kroky, k tomu se přidá zmatení rozumu, citové vzplanutí, snaha o kompromis, zneužití a uspokojení. Konečný střet je i přes veškerou snahu stejně neodvratný. Výraznou postavou je Bob Emory (zajímavý Ben Johnson), obezřetný desperát, který v každé chvíli sleduje své vlastní zájmy a neváhá je podpořit i zásadně radikálním činem, po kterém již není na výběr. Hlavní ženskou postavou je Louisa (naivní Pina Pellicer), důvěřivá adoptivní Dadova dcera hispánského původu. A nutná romantická linka je v táhlých tazích toporného melodramatu rozechvívána v těžkých tónech přepjatého patosu. Zajímavější ženskou postavou je Louisiina matka a Dadova oddaná manželka Maria Longworth (šarmantní Katy Jurado), hozená bez přípravy do rozpolcené nejednoznačnosti vyhrocené situace. Z dalších rolí: úlisně zákeřný šerifův zástupce Lon Dedrick (Slim Pickens), věrný Riův partner na cestě za spravedlností Chico Modesto (sympatický Larry Duran), Bobova pravá ruka Harvey Johnson (Sam Gilman), rusovlasá animírka (Miriam Colon), mexický kapitán pronásledující skupiny (Rodolfo Acosta), Riův zabitý kumpán Doc (Hank Worden), či tanečnice flamenca Nika (Margarita Cordova). Fanoušci žánru by měli být spokojeni. I když je patrná snaha o komplexní vykreslení rozpolcené duše hrdiny s chybami, utápí se film ve stereotypech a nenabízí nic nového, ani zajímavého, ani strhujícího. Alespoň ta jednoduchost drsného světa opravdových mužů je neměnná a nesmiřitelný boj dobra se zlem své druhové obdivovatele vždy najde. () (méně) (více)

Galerie (65)

Zajímavosti (7)

  • Při natáčení scény, kde se měl Rio (Marlon Brando) opít, přijít promoklý zvenku a znásilnit čínskou dívku, se Brando skutečně opil. Někdy to přehnal tak, že nemohl scénu dokončit, a tak se musel další dny znovu opíjet, než byl se scénou spokojený. Scéna se nakonec do filmu nedostala. (Mol)
  • Brandova společnost Pennebaker platila Karlu Maldenovi 10 000 amerických dolarů týdně ještě než filmování vůbec začalo. (Mol)
  • Marlon Brando byl v 60. letech jednou z hereckých hvězd, která zatoužila po režisérském postu. Po Křivákovi se Brando o filmovou režii už nikdy nepokusil. (cinema_cz)

Reklama

Reklama