Reklama

Reklama

Truchlivé dědictví

  • USA Mysterious Skin (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film souběžně vypráví příběhy dvou chlapců, kteří vyrůstali na přelomu 80. a 90. let v malém městečku v americkém Kansasu. Brian věří, že byl v osmi letech unesen mimozemšťany, a proto trpí nočními můrami a není schopen čelit šikaně. Stejné léto byl Neil zneužit svým trenérem. Zlomový zážitek poznamenal život obou, ale zcela odlišně. Relativně jemným a otevřeným způsobem se film dotýká tabuizovaného tématu pedofilie a jejích možných psychosexuálních následků. Ve filmu figurují typické prvky Arakiho filmů - sexualita, mladický vzdor, mimozemšťané... V tomto případě ale enfant terrible americké nezávislé kinematografie ukáznil svůj talent a výsledkem je až netypicky klidný a vyzrálý film. (FebioFest 2006) (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (185)

Aljak 

všechny recenze uživatele

Tak tento film mi vôbec, ale vôbec nezapasoval. Nepoznám Arakiho filmy, ale ak toto má byť jeho vrchol, tak to tie ostatné radšej ani nechcem vidieť. OK, uznávam, že zobrazil dosť tabuizovanú tému pedofílie, ale nemôžem si pomôcť - vo mne to celé vyvolávalo znechutenie. Nielen začiatok filmu, ale aj Neilova "kariéra" gigola, alebo ako to nazvať. Možno som príliš konzervatívny, ale toto proste Nie. Naposledy som bol podobne znechutený pri filme Shame, aj keď v Mysterious Skin som si našiel aspoň čosi hodné obdivu. Joseph Gordon-Levitt patrí medzi mojich najobľúbenejších hercov - a zahral skvelo aj takúto zvrátenú rolu, ale radšej by som bol keby do tohto filmu nebol ani len obsadený. No a Michelle Trachtenberg mohla dostať aj viacej priestoru, ten film si to doslova žiadal, aby tam zasiahla o čosi viac aj ženská postava. ()

nevermore 

všechny recenze uživatele

Všiml si někdo z Vás, jak měli na tom zelenomodrým bouráku logo St. Anger od Metallicy (z roku 2004) a přitom ta scéna měla být situována do roku 1991? Jinak stokrát propírané téma opět podané naturálnějším způsobem s cílem ranit křehká srdce diváků na mě tak moc neplatí.. Už jsem zdegenerovanej takovýma filmama, že tyhle scény na mě nic extra nebyly a po výpovědní stránce se nic novýho taky nedovíme. ()

Reklama

klima777 

všechny recenze uživatele

1) Sexuální zneužívání z vás gaye neudělá. Nebo snad ano? Nemyslím si. Respektive: Muselo by se protnout a vzájemně umocnit příliš mnoho faktorů. 2) Sexuální zneužívání nepředstavuje životní výhru, ani není příslibem romantického blouznění a očistné všeobjímající synergie. 3) Pěkně natočeno; dobře zahráno a... předčasně odtajněno. 4) Emoce? Polovičaté. Škoda. Protože láska má mnoho podob. Ale nevydírá. A nepodráží. Araki se k tomuto postupu snížil. A nebo lže sám sobě. Těžko soudit. Třeba si setkání kdo ví kolikátého druhu vláčí s sebou. ()

EastWicka 

všechny recenze uživatele

Čas rány nezaceluje, to jen naše mysl je překrývá tajemnou tkání iluzí a zapomnění. A ten parchant Araki tentokrát upozadil cynismus a jde přímo po duši. Na příběhu dvou chlapců ukazuje mechanismy, jimiž reareaguje neopravitelně poraněná psychika. Z nebe, po které se prohání UFO, tu prší barevné cereálie, z utrženého sluchátka promlouvá Bůh a po koupelnové scéně hororovější než té z Psycha i Osvícení si budete kontrolovat záklopky na dveřích. Brady Corbet vystihl mimoňství i sílu brýlouna Briana, Michelle "Buffy" T. je tu něžně a beznadějně zamilovaná a Joe Gordon-Levitt v ústřední roli Neila - prodejné Lotity a Jamese Deana v jednom - podal až neuvěřitelně odvážný výkon. Těžko vydýchatelný film, ale nelituju. Dík za tip, Lu. ()

tomeš 

všechny recenze uživatele

Čistý film o špinavých věcech. (SPOILER WARNING) Při sledování výtečné adaptace prvotiny kansaského spisovatele Scotta Heima (*1966) člověka až mrazí, když si uvědomí, s jakou chladnou obyčejností vypráví o zneužívání dětí (viz obsah). Vytvořením dojmu všednosti, až každodennosti, se zkušenému nezávislákovi Greggu Arakimu (*1959) podařilo jednak se vyhnout nabízejícímu se patosu, a jednak skvěle předestřít pocity dětí, jež se se sváděním ze strany dospělých setkají (bezelstně dospělým věří, že je to normální). Podobně jako Viscontiho Smrt v Benátkách (1971) tak působí i Mysterious Skin velmi čistě, nekonfliktně: není tu nikdo, kdo by moralizoval (jako v rozporně přijatém Notes on a Scandal /2006/), nejde o zákeřné rodinné spiknutí (veleúspěšná dánská Rodinná oslava /1998/), chybí tu juxtapozice náboženství a pedofilie (na níž stojí Almodovarova Špatná výchova /2004/) či konflikt v rodině (My Own Private Idaho /1991/). Idyla je téměř dokonalá: pro teenagera amerického maloměsta jakoby nebylo nic normálnějšího, než na hřišti sbalit dalšího kunšafta (postava Erica, kterého jedinečně ztvárnil Joseph Gordon-Levitt), popřípadě si výpadky paměti (jež vytěsnila trenérovo svádění) vyplnit sny o únosu mimozemšťany (postava Briana). Odtržení lásky a sexu nemůže být důslednější. O to zrádnější a bolestnější je pro oba hrdiny konečné uvědomění si své minulosti. Film lze vykládat různě, já bych se spíše než k "odpudivému melodramatu" (BBC) přiklonil k "nejdojemnějšímu filmu o zneužívání dětí, který jsem viděl" (Roger Ebert). Jisté je, že Gregg Araki (jinak vystudovaný filmař a producent) tímto dílem potvrdil své místo v novodobém proudu filmů zvaném New Queer Cinema, do něhož jsou řazeni ještě například Gus Van Sant (zmiňované My Own Private Idaho) či John Cameron Mitchell (naposledy Shortbus /2006/). I když už Mysterious Skin neoplývá tak otevřenou snahou šokovat, kterou se vyznačovaly Arakiho předchozí filmy (Zkurvená generace /1995/), svou "normálností" je o to působivější. Koneckonců do svého programu si ho zařadily věhlasné festivaly jako Sundance či Benátky. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (13)

  • Gregg Araki snímek sestříhal na svém Macintoshi, užitím programu Final Cut Pro 4. (houseofwax)
  • Joseph Gordon-Levitt musel kvůli své roli nosit modré kontaktní čočky. (houseofwax)

Reklama

Reklama