Režie:
Karel SmyczekScénář:
Ivo PelantKamera:
Kristian HynekHudba:
Zdeněk JohnHrají:
Lukáš Vaculík, František Husák, Miroslav Zounar, Michal Suchánek, Jiří Langmajer, Jan Potměšil, František Němec, Markéta Fišerová, Blanka Bohdanová, Josef Somr, Evelyna Steimarová, Michal Dlouhý (více)VOD (3)
Epizody(6)
Obsahy(1)
Martin Brázda se vrací z vojny. Jeho dívka Hanka asi čekala, že se teď konečně vezmou, ale Martin se ženěním nijak nespěchá. Nastupuje jako mistr v Praze, v učilišti, kde se sám před lety vyučil. Začátek je trochu tvrdý, ředitel Beran mu svěří třeťáky, postrach učiliště. Martin se seznamuje s Vojtou, který už chodí na melouchy k atraktivní paní Mádlové, s Jakubem, který má konflikty s otcem, získá dokonce důvěru Mikyho Kadlece, vůdce party. Martin ho pustí na den domů, protože Miky tvrdí, že má problémy s rodiči. Místo toho však Miky jede za holkou a na Jakubově mopedu ho podnapilého chytí silniční kontrola (oficiální text distributora)
(více)Recenze (88)
No hraje si to na seriál ze života, ale je to de facto komunistická moralitka. Tohle se projevuje skoro ve všem. Langoš se vrátí k debilním rodičům, Potměšil opustí starší svobodnou matku, protože pije, Duchoslav má patku a náušnici a tak je nepolepšitelný atd. Hlavně je to ale vidět na motivu Vaculík a ženy: Vaculík se vychrápe s nádhernou manželkou Marka Ebena a má to spontání drajv. Ovšem on místo aby dal přednost svému srdci a vysral se na holku s kterou chodí osm let a je to přechozený vztah, její nemastnost se projevuje hlavně v omýlání hlášky "Martine když já nevím" nakonec téhle puťce dá přednost, protože je těhotná. Takže co ? Vztah z povinosti protože tam je dítě vs. zkusit to s šuknou, která tě baví víc... ()
Tenhle seriál z osmdesátých let lehce evokuje vzpomínky na Sněženky a machry. Možná je to díky osazenstvu učňáku, kde ti největší grálové jsou zase Duchoslav se Suchánkem. Vaculík tu naštěstí nedělá taxikáře v mokasínách a s Italem Tofife neprolézá pražské bary. Celkem se mi tu jeho herectví líbilo i jeho filmový vztah s Markétou Fišerovou na chmelu. Každá z postav učňů má docela promyšlený příběh a seriál je i po letech koukatelný i když punc doby si soudruzi nese. * * * ()
...bych se jako nikoho či ničeho nechtěl dotknout, leč zřejmě jsem neviděl důvěryhodnější seriál o lidech cca 16 let věku. a veškeré debaty o četnosti užití slova "soudruh" a jiných dobových souvislostí považuju za nedůležité. Smyczek, stejně jako v datově souvisejicích Sněženkách či Proč?, zkrátka uměl. ()
Jako malý jsem měl ten seriál moc rád, hlavně kvůli hercům generace Langmajera, Potměšila, Suchánka, Šediváka a dalších. Všechny role výborně zahrané, mladými (Vaculík a výše jmenovaní) i starými (Somr, Husák, Němec, Hálek). Nejde o žádnou režimní agitku, naopak, je docela s podivem, že to u cenzury prošlo, když ústředním motivem seriálu je problém šikany učňů a boj mladého idealisty se zkostnatělým systémem a jeho nepružnými představiteli. V seriálu se kromě výše jmenovaných ještě objevují jako mladistvá ucha ti, jež by už dnes nikdo podle jejich tehdejší podoby nepoznal - vlasatý Daniel Landa, Michal Dlouhý a hlavně David Novotný (šikanovaný drobný Michal se zrzavým afrem). Ale postava, která mě zaujala asi nejvíc, byla - zcela pochopitelně - vychovatelka v podání Markéty Fišerové, uhrančivá krasavice s nádhernýma očima. To, že dal mistr Brázda nakonec přednost jiné, bylo nepochopitelné a srdcervoucí. Z nostalgie za čtyři... ()
Příjemné, i přes dobu, která se na seriálu dost podepsala. Pozdravy soudruhu soudružko by mě tolik ani nebrali, ale některé komunistické způsoby ukončení problémů nebo upozornění na něj v dnešním pohledu ztrácí na zajímavosti. Lukáš Vaculík se skvělý, škoda jen závěrečného "mrknutí" do kamery, které trochu bije do očí. Bylo by zajímavé vidět dnešní variantu učňovského života a života jejich učitele. Pro srovnání by to bylo minimálně poučné, co všechno se změnilo, co k dobrému a jiné ke špatnému. ()
Galerie (18)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (39)
- Jana Potměšila (Vojta Král) mal režisér zo všetkých dospievajúcich hercov najradšej. A to tak veľmi, že ho chcel prijať do rodiny. "Honzu som mal veľmi rád. Dokonca tak, že som mu chcel dať za manželku svoju dcéru. A toho si mohol naozaj ceniť, pretože mám len jednu," smial sa režisér. (Raccoon.city)
- Scenárista Ivo Pelant po rokoch priznal, že seriál bol na objednávku vtedajšej vlády. Chcelo sa niečo z učňovského školstva. Ale na druhú stranu povedal, že keď začal obchádzať učilištia, spovedať majstrov aj učňov, tak ho tá téma zaujala. Bol tam paradoxne život, ktorý sa dosť priečil predstavám ideológov o mladej robotníckej triede. (Raccoon.city)
Reklama