Reklama

Reklama

Essential Truths of the Lake

  • Slovensko Základné pravdy jazera (festivalový název)
Filipíny / Francie / Singapur / Portugalsko / Itálie / Švýcarsko / Velká Británie, 2023, 215 min

Obsahy(1)

Ďalší z veľkolepých projektov majstra slow cinema Lava Diaza, balansujúceho na hrane žánrov. Film mal premiéru v hlavnej súťaži na MFF Locarno a ide o súčasť trilógie o filipínskej drogovej vojne (Philippines Drug War Trilogy). Nakrútený je na 16 mm materiál a aj digitálnou technológiou – čiže využíva dva prístupy k zaznamenávaniu reality, dokumentárny a štylizovaný, pričom ich kontrapozíciu Diaz povyšuje na princíp. Aj v tomto prípade ide o dramaturgickú skladačku, prepletené príbehy tvoria fresku súčasných Filipín a metaforicky v podstate stavu súčasného sveta. Mieša sa tu gangsterka s policajným vyšetrovaním, téma záchrany opíc a politickej nekompetentnosti, pornografia a nakrúcanie dokumentárnych filmov, LGBTI+ a násilie na ženách, a to všetko vo fascinujúcich obrazoch, meditatívnych a výtvarne komponovaných, ale niekedy i prekvapujúco akčných. (Art Film Fest)

(více)

Recenze (1)

freddy 

všechny recenze uživatele

Až na hranici šílenství přivádí policistu Hermese touha uzavřít případ zmizení mladé a krásné Esmeraldy, s níž se divák seznámí v první čtvrtině filmu. Ale je to seznámení značně problematické, tedy alespoň pro mě, protože mi docela dlouho trvalo, než jsem se nějak zorientoval v tom množství témat, které režisér zpočátku řeší, kdy nám servíruje problematiku násilí na ženách, boj za záchranu opic a orla filipínského, ale i různé další myšlenky. Teprve když se rozbíhá jedna stěžejní linka už to začalo být zajímavé, byť stále náročné. Nicméně bylo fajn, že policista Hermes Papauran se po filmu Když vlny utichly vrací na scénu a znovu jsem s ním mohl prožívat jeho vnitřní boj s případem i se sebou samým. Závěrečná scéna tohoto tři a půl hodiny dlouhého černobílého filmu sice příběh nijak uspokojivě neuzavírá, ale je katarzí, která se mi sem perfektně hodila. Filipíny mají asi dost svých starostí a režisér upozorňuje na řadu nešvarů, kterým asi středoevropan úplně rozumět nemůže. Na filmu oceňuji především to, že nikam nepospíchá a místy má skoro až meditativní rozměr, kdy se na to prostě skvěle dívá a divák má pocit, že se čas zastavil. Děj, který by se dal odvyprávět mnohem rychleji, tak získává rozměr zážitku, který běžně v kině nezažiju. Za mě fajn film a jsem zvědavý, jestli se Hermes vrátí v nějakém dalším příběhu. [30. Art Film Fest Košice] ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama