Režie:
Paul Michael GlaserScénář:
Steven E. de SouzaKamera:
Thomas Del RuthHrají:
Arnold Schwarzenegger, Maria Conchita Alonso, Richard Dawson, Yaphet Kotto, Jim Brown, Jesse Ventura, Erland van Lidth, Professor Toru Tanaka (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V téhle hře vyhrává ten, kdo přežije… Kultovní snímek z roku 1987 natočený na motivy předlohy Stephena Kinga (pod pseudonymem Richard Bachman) vypráví příběh ze zvrácené budoucnosti roku 2017. Hospodářství je zhroucené, policejní stát drží vládu v zemi železnou rukou, ve sdělovacích prostředcích panuje tvrdá cenzura a nejoblíbenější společenskou zábavou se stala sadistická televizní show Běžící muž, kterou řídí miláček diváků Damon Killian (R. Dawson). V ní dostávají odsouzení trestanci šanci vydobýt si zpátky svobodu, když dokáží přežít nástrahy arény plné novodobých gladiátorů a dostat se až na její samotný konec. V brutální soutěži se ocitá také Ben Richards (A. Schwarzenegger), policista neprávem odsouzený za masakr hladovějících demonstrantů, který byl ve skutečnosti potrestán za to, že se na masakru odmítl podílet. Po více jak roce unikl z vězení, aby byl udán zpěvačkou Amber Mendezovou (M. C. Alonsová), která jej nedobrovolně doprovázela na letišti. Nakonec jej Killian donutil účastnit se Běžícího muže po boku svých spoluvězňů z řad odboje Harolda Weisse (M. J. McIntyre) a Williama Laughlina (Y. Kotto). Show začíná a diváci očekávají krvavou podívanou. Ben jim ji ale nehodlá dopřát, alespoň ne díky své krvi… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (584)
Arnold v 80. letech ztvárnil velkou spoustu nezapomenutelných postav a vedle Terminátora, Conana, Dutche nebo Matrixe se tady objevil Ben Richards. Běžící muž mě společně se Špinavou dohodou v době WHSek minul. Tento "klenot" jsem si tedy užil až díky Novácké produkci. Bohužel jsem zjistil, že to jaksi není vončo. Running Man moc nefunguje. Knížka může být skvělá, ale i Arnold se ve své autobiografii vyznal z toho, že režisér Paul Michael Glasser neměl věci tak nějak pod kontrolou a výsledek není nikterak ohromující. Arnold si své uhraje. Kouří doutníky. Kosí protivníky a do toho trousí ty své hlášky. Neupírám filmu pokus o nadčasovost, ale spíše cítím hodně promrhaný potenciál výborné látky. Závěr z kategorie špatných. Protivníci mají spíše legrační kostýmy i dovednosti. 55% ()
Když se člověk podívá na Vykoupení z věznice Shawshank, Zelenou míli, nebo Osvícení a právě na Běžícího muže, tak může jen těžko uvěřit, že tyto snímky mají něco společného, ale mají a to autora Stephena Kinga, který ovšem Běžícího muže nepodepsal svým jménem. Může se zdát, že se jedná jen o dalšího zástupce z rodinky akčních béček vyrobených v 80.letech. Jenže Běžící muž sebou nese poselství se zdviženým ukazováčkem. Film varuje před neomezenou mocí médií, které mají tu možnost ovlivňovat naše životy podle jejich ,,pravdy". Také je zde varování před zhoubnými reality show. Stačí se podívat mozek vyplachující Vyvolené. Reality show Běžící muž nabízí lidem zábavu starou jako Colloseum samo. Trestanci se zde stávají novodobými gladiátory, kteří jsou vražděni v přímém přenosu, jen aby se lidé nebouřili proti policejnímu režimu. Na násilné zábavě je také znát výsměch americké společnosti, která se svým americkým fotbalem a wrestlingem touží po násilné zábavě. Arnold celé to násilí kolem trochu zlehčuje svými hláškami a jeho svaly společně s našlapanou akcí, hudbou a hezkou babou po boku vytvářejí pořádný akčňák, kde Arnold likviduje jedno tlusté prase za druhým, které mu jdou po krku. A můj oblíbenec? Profesor SubZero! ()
„Pane Bože!“ „To nebude Bůh!“ Future akčňák podle Kinga/Bachmana a Arnold v další roli hrdého policisty, kterej to všem natře. Jedna z možných vizí budoucnosti o síle televize utvářet veřejné mínění. A nejhorší na tom je, že se divák jen pousměje. Možná proto, že v podobných filmech je to vždycky vyhnané až na samou hranici. Ona tu sílu ale má i dneska, jen to není tak zjevné. Trošku předobraz dnešních reality show (uvidíme, za jak dlouho to i v reálu dojde tak daleko). Film se zkouknout dá, i když je plný nelogičností – pošlou trestance do staré čtvrti prošpikované kamerama a poskokama a čistě náhodou zrovna v té staré čtvrti, která je pod neustálým dozorem, sídlí centrum odporu. No koho by to napadlo? Jaká obrovská náhoda. To si jich vážně nikdo nevšiml? Ještě štěstí, že aspoň z lovcema je docela sranda (světélkující operní zpěvák Dynamo je hodně zábavnej) a Arnolda docela zastiňují. A je zde poměrně hojný výskyt humorných hlášek. ()
Svoboda, maniakální televizní show a Arnold Schwarzenegger uprostřed jejího dění. Vytřískat se z atraktivního tématu dalo určitě víc. Tíhu zodpovědnosti nesl na svých svalech megahvězdný Arnold, který by v té době sklidil ovace, i kdyby hrál jen v reklamě na Wrigley Spearmint. Film by možná šikovně sestříhaný a zkrácený posloužil jako dobrá upoutávka k právě otvíranému fitness centru, kde by vás charismatický hromotluk osobně provedl a doporučil vám nejlepší posilovací stroj. Jako celovečerní film to nebylo nijak extrovní, a hlavně bylo znát, že mělo dojít k okamžité výměně režiséra Paula Michaela Glasera za někoho mnohem výkonějšího a méně "televizního". Jeho režijní počínání je nedostačující a často nevyužívá značnou dávku originálních nápadů nápaditou formou. Béčkový scenárista specializující se na akční dynamiku Steven E.de Souza si s výcucem z knihy Stephena Kinga poradil dobře a šikovně vypustil pasáže, které by diváka mohly nudit. Oproti jeho zručné práci odpovídající poptávce akčních opusů 80. let je zarážející, že se neuvolil žádný jiný režisér pro tak vynikající látku, která nemá v podstatě výrazné zastoupení za poslední dekády. A rozpočítávání, či jak jinak to nazvat, vyšlo právě na Glasera, který ničím předtím ani potom neoslnil. Jeho nepříliš invenční přístup měl za následek, že film ve větší míře skomíral a připomínal rutinně odvedenou práci. S jiným, a především techničtěji i řemeslněji zručnějším režisérem, by se to hned tak nestalo. Je tedy z diváckého pohledu nutné zvyknout si na to, že tenhle známý snímek a ve své době hojně vyhledávaný, nemá takovou řemeslnou kvalitu, jakou by si zasloužil, má více horších scén než těch lepších, občas působí značně nevkusně, ale v popředí má modlu akčního žánru, která film vytahuje o třídu výše. Mé hodnocení: 60% ()
Mám Arnolda opravdu rád, ale musím to napsat. Běžící muž je opravdu strašný film. Budoucnost připomíná asi tak, jako Disko příběh. V podstatě se jedná o hlavní výtku vůči filmu. Oni filmy s Arnoldem nikdy nebudou nominovány na nejlepší film, protože to prostě nejsou ty SPRÁVNÉ filmy. Ale pan guvernér měl většinou štěstí na režiséry s nějakou vizí, jak myšlenkovou (ANO! Připusťte!), tak vizuální (o tom žádná). Bohužel, Běžícího muže se se netýká ani jedna z výše zmíněných vizí (ano, připouštím). Je to film nenápaditý, lacině vyhlížející, neschopný navodit atmosféru reálné budoucnosti. Díky tomu působí směšně a je černou ovcí v Arnoldově filmografii. Výjimka ale potvrzuje pravidlo! Pusťte si místo toho třeba Komando. ()
Galerie (101)
Zajímavosti (37)
- V závěrečné scéně se objeví nesestříhaná originální verze z vrtulníku. S vojáky ale neletěl kameraman a taktéž tam jsou použity i záběry z pohledu Bena (Arnold Schwarzenegger), kdy jej jeden z vojáků omráčí pažbou. (NunchakuMan)
- Ve scéně, kdy se běžící muži setkají poprvé se Sub-Zerem (Toru Tanaka), je Ben (Arnold Schwarzenegger) naražen Sub-Zerem na mantinel. Poté jeho obrýlený kolega utíká přímo do kamery, načež je možné všimnout si ruky, která jej zbrdí, aby do kamery nenarazil. (Pepy)
- Arnold Schwarzenegger a Richard Dawson byli ve skutečnosti dlouholetými přáteli. (DEXTER099)
Reklama