Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (512)

Lynn 

všechny recenze uživatele

Ještě dlouho mi tento snímek zůstane ležet v hlavě... Škoda, že režisér takového formátu, jakým Minghella bezesporu byl, musel předčasně zemřít - protože by jistě širokou obec diváckou ještě mnohokrát potěšil čistým filmovým jazykem, vynikajícím hudebním podbarvením, skvělým scénářem či bezchybným castingem. Protože tohle všechno dovádí "Talentovaný pan Ripley" k dokonalosti. Na začátku bezstarostné léto s šancí na život, po kterém Ripley vždycky jen marně toužil, se pozvolna mění v tu nejhorší noční můru. "No matter what you do, no matter how awful, no-one ever thinks that they're a bad person. Don't you just take the past and put it in a room in a basement and lock the door and never go in there? That's what I do." Lze vůbec to, po čem celý život toužíte, nezávidět, pokud to máte celý den před očima? Nezabili byste, nekradli byste, jen abyste zachovali pro sebe alespoň odlesk toho snu? Matt Damon byl v tomto případě sázka na jistotu, povedlo se i ostatní obsazení: Dickie Jude Lawa je přesně ten typ hejska, kterému odpustíte takřka cokoliv, jen aby vám věnoval 5 minut svého pohledu, Marge v podání Gwyneth Paltrow se mění z bezstarostné dívky ve zlomenou ženu, potěší i obsazení vedlejších rolí: Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman či Jack Davenport. Jednou z postav je ve filmu také hudba: My Funny Valentine, Tu vuo' fa l'americano... to jsou naprosto nezapomenutelné střípky po všech stránkách vynikajícího sountracku. Pokračování nikdy neměla vzniknout! Zaplať bánbůh s nimi nikdo ze zúčastněných nemá nic společného. ()

nunka 

všechny recenze uživatele

Neskutočne vydarený film s vynikajúcim hereckým osadenstvom. Dej nedominuje dramatickosťou, ale zvláštnou permanentne znepokojujúcou atmosférou, ktorá vyburcuje vaše nervy na maximum!!! Chvíľami neviete, či máte tomu abnormálnemu hajzlíkovi držať palce alebo byť proti jeho nechutným počinom. Psychológia postáv ako vyšitá, herecké výkony vysoko chválihodné. Pár pasáži, ktoré trochu neuľahodili mojím chúťkam, ako napríklad jazzová hudba, no vo filme to má čo vykompenzovať. Film ako celok sa mi nesmierne páčil "so všetkým všudy", vzhliadnuc na prostredie, kde sa dej odohráva, na spomínané výborné herecké výkony, na ľahko zimomriavkovú atmosféru. Dokonca sa mu podarilo vzbudiť smerom k hlavnému hrdinovi značnú dávku mojej empatie... ()

Reklama

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Amorální variace na americký sen. Šplh po společenském žebříčku není disciplína vyhrazená pouze zdatným sokolům s orlí silou. Někdy se pár příček cestou nahoru poláme, jindy je nutné několika všiváckým datlům před vámi dopomoci dolů. Tom Ripley v mistrovské psychologické stínohře Anthonyho Minghelly působí jako okouzlující inteligentní mladík...Jeho dokonalým trikem je umění manipulace, sám Machiavelli by u něj mohl brát hodiny. Tom v podání nekňubovitého Matta Damona je jablkem sytě červeného odstínu...a s bídným červem uvnitř, který se prokousává na povrch. Je lhostejné, jestli do něj kousne Eva nebo Sněhurka Gwyneth Paltrow, otráví se jím každý, zatímco zlatý americký chlapec Jude brzy jeho zásahem zmodrá. Nosná idea příběhu se pohybuje v prostoru, který definují tři souřadnice- na jedné ose moc, na druhé morálka a na třetí ctižádost. Ripleyho charakter je amorfní a udivuje schopností patologicky lhát a ztvárnit kohokoli. Dejte mi nádobu- a já ji vyplním. Žije v duchu motta : Svět je jeviště, všichni lidé herci a já z nich ten nejlepší. Záporný hrdina s homosexuálním podhoubím v centru dění není na plátně častým zjevem, ale Minghella kreslí motivace jistě-obrysy jsou pevné a barvy přesné, doplňuje je bystrým podvratným rukopisem, takže mu z ošidného semene na filmovém záhoně vyrostl thriller s hitchcockovskym espritem. Mrazí z něj v zádech a mozkové závity se přehřívají. Příjemně. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Neřekli byste do něj, že dokáže být i něčím jiným než mladým vzdělaným blonďáčkem s chlapeckým obličejem, vždycky je tak usměvavý, sympatický a se vším souhlasí. Je přesně takový, jak si přejete, aniž byste si všimli, že je to až podezřelé. Talentovaný chlapík Tom Ripley má totiž výjimečnou schopnost splynout s prostředím natolik, že za chvíli zapomenete, že se zjevil odnikud a vy jste jej nikdy předtím neviděli... a pokud se jej pokusíte vyhodit, mohou nastat potíže. Výměnou za neuvěřitelné herecké nadání a pohotové improvizační reflexy totiž přišel o svědomí... Perfekcionistický režisér Anthony Minghella se po úspěchu s Anglickým pacientem vrhnul na první ze série populárních románů Patricie Highsmithové a narozdíl od starší francouzské adaptace s Alainem Delonem v hlavní roli se spíš než na kriminálně-dobrodružný podtext příběhu zaměřil na pomalý a děsivý vývoj hlavní postavy od nadaného mladíčka po chladnokrevného vraha, na jeho schopnosti, které nejdříve slouží k pobavení přátel, když perfektně hlasově i pohybově imituje společné známé, ale postupně nachází uplatnění i v jiných oblastech. Minghella se spíš než na akční příběh a efektní scény zaměřil na skvěle gradovaný scénář, perfektně napsané postavy a především na herecké výkony, které svěřil do rukou Matta Damona, Juda Law, Gwyneth Paltrow, Cate Blanchett nebo Philipa S. Hoffmana, kde se sice někteří objeví jen v několika málo scénách, ale vydají ze sebe maximum. Výsledkem je sice fascinující a podmanivý film, který ale vyžaduje vaši plnou pozornost, ochotu nechat se jím pohltit a podřídit se jeho tempu. Anthony Minghella natočil film v dlouhých a pečlivě prokomponovaných záběrech, plných všemožných kulturních odkazů, které jej udělají pro fajnšmekry ještě zajímavějším a bohatším, a třebaže v závěru další a další konce trošičku kazí celkový dojem, závěrečná pointa je natolik mrazivou tečkou, že to Minghellovi ze srdce rádi odpustíte... ()

prsvl 

všechny recenze uživatele

Za mě film sráží scénář, který je až moc postavený na náhodě - náhodou se všichni američané, kteří se ve filmu potkají v Itálii znají, náhodou se potkají vždy zrovna v ten nejméně (nebo naopak nejvíce) vhodný moment a náhodou cestují vždy na ta stejná místa. Jestli je něco ukázkou "deus ex machina", tak je to právě tenhle film. Stejně tak zaslepenost určitých postav (otec Dickeho) např. je až do očí bijící a neuvěřitelná. Jo a rozhodně nesouzním s tím, že postavě Toma Ripleyho musíte fandit. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (26)

  • První scéna, na které pražské trikařské studio Universal Production Partners pracovala, byla podle jejího ředitele Víta Komrzého "shodou okolností i nejkritičtější, protože nikdo předem nevěděl, jestli je vůbec možné ji udělat. Matt Damon v ní vezme po divadelním představení Cate Blanchettovou na projížďku nočním Římem. A protože Minghella v případě Pana Ripleyho trval na co největší autenticitě lokací, pronajal si štáb na tři dny centrum Říma, což udělalo z téhle scény extrémně drahou záležitost. Kameraman při natáčení exponoval na hranici možného a navíc se stalo to, co se občas stává - totiž že laboratoře při vyvolávání materiál podexponovaly, takže scéna byla zelená, bez detailů, prostě hrozná. Produkce tedy řešila zásadní problém, jestli se s tím dá něco dělat, anebo bude tuhle složitou a nesmírně drahou scénu potřeba přetočit. Myslím, si, že když nám ten materiál poslali, sami nevěřili tomu, že se dá rekonstruovat a že to byla svým způsobem zkouška našich schopností. Pracovali jsme na tom šest týdnů ve dne v noci a nakonec jsme scénu zrekonstruovali tak, že ve filmu je. Byla to ale velmi vyčerpávající zkušenost, protože první čtyři týdny jsme stále jen zkoušeli, jak na to, a oni nám to vždycky vrátili s tím, že to není ono. Byl to depresivní začátek, ale když jsme ho zvládli a prolomili jejich nedůvěru, byl zbytek práce už relativně pohodový." (NIRO)
  • Matt Damon zhubnul kvůli filmu asi 12 kilo. (don corleone)
  • Úvodní scéna, která otevírá celý film se natočila původně v Římě, ale pro nespokojenost se později přetočila v New Yorku. (don corleone)

Související novinky

Andrew Scott je nový pan Ripley

Andrew Scott je nový pan Ripley

26.09.2019

Hvězda seriálů Sherlock (Moriarty) a Potvora (sexy kněz) Andrew Scott získal hlavní roli v připravované seriálové adaptaci slavné série knih o známém zloději, podvodníkovi a sériovém vrahovi Tomu… (více)

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

23.07.2012

Světoznámý tvůrce filmové hudby – skladatel Gabriel Yared (Oscar za Anglického pacienta) – čas od času vymění pero a notový papír za klavír a veřejně vystoupí. Letos na podzim budou mít šanci slyšet… (více)

Law a Minghella opět spolu

Law a Minghella opět spolu

28.02.2005

Jude Law si s největší pravděpodobností zahraje v BREAKING AND ENTERING, pro Miramax Films. Lawova role se má jmenovat Will a je to londýnský architekt, momentálně se nacházející v osobní i… (více)

Reklama

Reklama