Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (506)

Boss321 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavý thriller s vcelku originálním námětem. Trochu nechápu proč do hlavní role obsadili Matta Damona, který nemá na to aby zahrál roli takového psychopata. Jude Law podal naprosto excelentní výkon a nominaci na Oscara si zasloužil. Paltrow, Hoffman a Blanchett zdařile sekundují. Anthony Minghella byl skvělý režisér, který nenatočil špatný film a velká škoda, že se nás opustil předčasně. Atmosféru opět dokresluje překrásná hudba Gabriela Yareda. I když mám Damona rád, tak do téhle role mi absolutně nezapadl a kvůli němu nedávám pět hvězdiček....... ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Ja celkom chápem, že točiť v Taliansku a hrať akúsi prapodivnú, sexuálne podfarbenú hru na mačku a myš mohlo byť na konci 90. rokov zaujímavé. Minghella má cit pre vykreslenie prostredia a istou rukou vedie charaktery ku každému jednému zvratu alebo komplikácií. Tie v rámci samotného príbehu fungujú a tým, že sa tam neustále niečo deje to má prímes žánrovej funkčnosti. Potešil skvelý Hoffman. Bohužiaľ mi tu Matt Damon strašne liezol na nervy. Mám obrovský problém stotožniť sa s nesympatickou postavou, ktorá má len šťastie. Viem, že je to účel, ale toto ma skrátka nechytilo. Posledných dvadsať minút mi už bolo celkom jedno, čo sa stane. Hoci stále oceňujem tých pár posledných scén. ()

Reklama

pivo 

všechny recenze uživatele

SKvelo natočený film od oscarového režiséra. Matt Damon je vynikajúci. Na začiatku milý, dobrý a pomaličky sledujeme jeho premenu v totálneho hajzla. Aj napriek si však stále zachováva svoje čaro. Jude Law by si zaslúžil za svoj výkon Oscara a nie len nomináciu. Moja najobľúbenejšia Cate Blanchet je milá postava na doplnenie a je mi ľúto, že nehrá viac. Výborná hudba, ktorá skvelo podfarbuje napínavý thriller. Skvelá práca s kamerou a režisérsky kvalitný film. Toto jednoducho musíte vidieť. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Ještě dlouho mi tento snímek zůstane ležet v hlavě... Škoda, že režisér takového formátu, jakým Minghella bezesporu byl, musel předčasně zemřít - protože by jistě širokou obec diváckou ještě mnohokrát potěšil čistým filmovým jazykem, vynikajícím hudebním podbarvením, skvělým scénářem či bezchybným castingem. Protože tohle všechno dovádí "Talentovaný pan Ripley" k dokonalosti. Na začátku bezstarostné léto s šancí na život, po kterém Ripley vždycky jen marně toužil, se pozvolna mění v tu nejhorší noční můru. "No matter what you do, no matter how awful, no-one ever thinks that they're a bad person. Don't you just take the past and put it in a room in a basement and lock the door and never go in there? That's what I do." Lze vůbec to, po čem celý život toužíte, nezávidět, pokud to máte celý den před očima? Nezabili byste, nekradli byste, jen abyste zachovali pro sebe alespoň odlesk toho snu? Matt Damon byl v tomto případě sázka na jistotu, povedlo se i ostatní obsazení: Dickie Jude Lawa je přesně ten typ hejska, kterému odpustíte takřka cokoliv, jen aby vám věnoval 5 minut svého pohledu, Marge v podání Gwyneth Paltrow se mění z bezstarostné dívky ve zlomenou ženu, potěší i obsazení vedlejších rolí: Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman či Jack Davenport. Jednou z postav je ve filmu také hudba: My Funny Valentine, Tu vuo' fa l'americano... to jsou naprosto nezapomenutelné střípky po všech stránkách vynikajícího sountracku. Pokračování nikdy neměla vzniknout! Zaplať bánbůh s nimi nikdo ze zúčastněných nemá nic společného. ()

Disk

všechny recenze uživatele

Talentovaného pana Ripleyho jsem neviděl mnoho let a překvapilo mě, jak je ten film absolutně dokonalý a nemá na sobě odér doby vzniku. Anthony Minghella natočil v pořadí už druhou adaptaci slavného románu Patricie Highsmith, která za verzí s mladým Alainem Delonem nijak nezaostává, ba dá se naopak říci, že čas Talentovanému panu Ripleymu jenom prospívá. Minghella se soustředí především na vývoj Tomovy postavy, díky čemuž se k němu proměňuje divácký vztah od sympatií (pěkný a kultivovaný mladík) až po vzájemnou antipatii (chladnokrevný vrah). S tím souvisí naprosto precizní herecký výkon Matta Damona, který si s divákem rafinovaně pohrává. Navíc mu pomáhá jeho tehdejší mládí a pěkný obličej (o nádherném těle nemluvě) a vy tak sledujete herecký koncert. Talentovaný pan Ripley je výjimečnou filmovou studií o lidské posedlosti mít všechno a všechny pod kontrolou. Mrazivě vtahující od začátku do konce. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (24)

  • Film byl zásadní pro vzestup české trikařské společnosti Universal Production Partners (UPP), která před ním pracovala především na tuzemských snímcích jako Pelíšky (1999) nebo Z pekla štěstí (1999), ovšem po něm se na svém poli začala postupně stávat nepřehlédnutelnou a čím dál tím úspěšnější i mezinárodně. Její ředitel Vít Komrzý tehdy komentoval, že tato práce vlastně byla "shoda šťastných okolností i náhoda, která přála připraveným. Když v létě před dvěma lety začal Honza Svěrák připravovat Tmavomodrý svět, přivezl si z Londýna pana Dennise Lowea, což je supervizor vizuálních efektů. (...) Pak ale Jan Svěrák projekt na určitý čas přerušil a právě v té době Dennise Lowea oslovil Anthony Minghella, který chystal Ripleyho. A protože je v kompetenci supervizora vizuálních efektů navrhnout místo, kde je chce realizovat, a protože se Dennis během naší spolupráce přesvědčil, že UPP funguje, navrhl Prahu. Byl to pro produkci asi šok, ale Dennis se za nás zaručil, a tak jsme začali na Ripleym pracovat a udělali jsme v Praze víc než polovinu vizuálních efektů. (...) Minghella věřil Dennisovi. Řekl mu, jaké má požadavky, a už se nestaral o to, jak a kde je naplní. Když jsme začínali, řekl mi Dennis: 'Vítku, budu to dělat s vámi, ale musí to dopadnout, protože když ne, vám nikdo nic nevyčte, ale já budu mít problémy.' Proto jsme také cítili takovou odpovědnost a věděli jsme, že nemám právo něco pokazit." (NIRO)
  • První scéna, na které pražské trikařské studio Universal Production Partners pracovala, byla podle jejího ředitele Víta Komrzého "shodou okolností i nejkritičtější, protože nikdo předem nevěděl, jestli je vůbec možné ji udělat. Matt Damon v ní vezme po divadelním představení Cate Blanchettovou na projížďku nočním Římem. A protože Minghella v případě Pana Ripleyho trval na co největší autenticitě lokací, pronajal si štáb na tři dny centrum Říma, což udělalo z téhle scény extrémně drahou záležitost. Kameraman při natáčení exponoval na hranici možného a navíc se stalo to, co se občas stává - totiž že laboratoře při vyvolávání materiál podexponovaly, takže scéna byla zelená, bez detailů, prostě hrozná. Produkce tedy řešila zásadní problém, jestli se s tím dá něco dělat, anebo bude tuhle složitou a nesmírně drahou scénu potřeba přetočit. Myslím, si, že když nám ten materiál poslali, sami nevěřili tomu, že se dá rekonstruovat a že to byla svým způsobem zkouška našich schopností. Pracovali jsme na tom šest týdnů ve dne v noci a nakonec jsme scénu zrekonstruovali tak, že ve filmu je. Byla to ale velmi vyčerpávající zkušenost, protože první čtyři týdny jsme stále jen zkoušeli, jak na to, a oni nám to vždycky vrátili s tím, že to není ono. Byl to depresivní začátek, ale když jsme ho zvládli a prolomili jejich nedůvěru, byl zbytek práce už relativně pohodový." (NIRO)
  • Z hlediska českého trikařského studia Universal Production Partners byl pozoruhodný vznik scény, v níž loď Queen Mary vplouvá do New Yorku. Slovy ředitele UPP Víta Komrzého ji "sice bylo možné složit z 'nějakých' záběrů, ale Minghella trval na autenticitě Manhattanu z padesátých let a kdesi v archivu dokonce našel dobový záběr přesně téhle scény. Ten nám poslali s tím, že ho máme 'vylepšit'. Ale ono to nešlo, protože kvalita archivního materiálu byla hrozná, takže jsme museli celou scénu vytvořit znovu. Nejdřív jsme si nafotili Queen Mary, která dnes kotví v kalifornských docích, a pak jsme začali shánět 'starý' Manhattan. Nejdřív jsme chtěli použít fotografie z různých 'image banks' z Londýna i z Ameriky, ovšem přestože šlo o mnohdy velmi drahé diapozitivy, byly do té míry nekvalitní, že jsme nakonec, už pod značným časovým tlakem, zjistili, že nám nezbývá než si Manhattan znovu nafotit. Je tam dodnes část starých domů, které jsme potřebovali, k nim fotograf navíc nafotil fasády jiných mrakodrapů a z materiálu, který přivezl, jsme na computerech podle fotografií 'vystavěli' starý Manhattan - něco jsme domalovali, něco přidali, něco upravili. Do popředí jsme pak umístili loď, vodu jsme natočili na Vltavě, dodělali k ní vlnky, a scénu jsme pak oživili ještě tím, že jsme na ulici natočili nějaké ptáky a ve Vršovicích pohybující se lidi, které jsme jako maličké postavičky naklíčovali na loď. Celá scéna vznikala v polních podmínkách, ale ve filmu nakonec je." (NIRO)

Související novinky

Andrew Scott je nový pan Ripley

Andrew Scott je nový pan Ripley

26.09.2019

Hvězda seriálů Sherlock (Moriarty) a Potvora (sexy kněz) Andrew Scott získal hlavní roli v připravované seriálové adaptaci slavné série knih o známém zloději, podvodníkovi a sériovém vrahovi Tomu… (více)

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

23.07.2012

Světoznámý tvůrce filmové hudby – skladatel Gabriel Yared (Oscar za Anglického pacienta) – čas od času vymění pero a notový papír za klavír a veřejně vystoupí. Letos na podzim budou mít šanci slyšet… (více)

Law a Minghella opět spolu

Law a Minghella opět spolu

28.02.2005

Jude Law si s největší pravděpodobností zahraje v BREAKING AND ENTERING, pro Miramax Films. Lawova role se má jmenovat Will a je to londýnský architekt, momentálně se nacházející v osobní i… (více)

Reklama

Reklama