Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (506)
Dost zajímavý výkon Matta Damona. Hraje tady člověka, který je vlastně nijaký a jen se přizpůsobuje okolí. V Itálii se přisaje na jednoho bohatého synka v podání Juda Law a jeho snoubenku Gwyneth Paltrow. Postupně se spřátelí a vybudují si silné pouto. Pak ale nastane zvrat a film se začne ubírat trochu jiným směrem. Tom se začne zamotávat ve svých lžích a vše se komplikuje. I tak se mu ale stále daří v tom nějak chodit. Podaří se mu prolhat až do konce? "Kdo je Tom Ripley?" ()
Z počátku se příběh zajímavě rozvíjí, nic netušící divák má možnost sledovat vývoj podivného vztahu mladého Ripleyho (Damon) ke svému bohatému „příteli“ (Law). Mat Damon dokázal s neuvěřitelnou citlivostí vystihnout přerod všemožně nadaného, sympatického Ripleyho v bezcitné, sobecké monstrum schopné pohrávat si s životem jiných. Jenže ve chvíli, kdy k tomu dojde, kdy na palubu loďky ozářené příjemnými slunečními paprsky dopadnou první kapky krve, jakoby se tento tajuplný svět zhroutil. Z napínavé hry obklopené tajemstvím se stává celkem nudná thrillerová podívaná, která už po strádá vnitřní napětí první půle. A je to škoda. Přitom mladý Ripley je postava vskutku nosná. On se vlastně snaží uplatnit tím, co umí. Při pohledu na úspěšnějšího přítele, který se prostě jen narodil ve správné rodině, se Ripley pokusí na jeho životě aspoň přiživit, stane se parazitem, symbiontem, který ve chvíli osamostatnění začne žít vlastní život. Ten se samozřejmě začne hroutit, pečlivě budovaná maska se rozteče. Rovnováhu najde až v dalším upnutí se na někoho jiného. Mingella je režisér příjemného tempa, které zavání hodně starými filmy. Nikam se nežene, pomalu buduje atmosféru. To se mu však stává osudným (třeba i v Anglickém pacientovi), jako by nedokázal odhadnout okamžik, kdy přitlačit na pilu, jako by nedokázal udržet ono pečlivě budované tempo ()
Pro mě jeden z těch nudnějších Damonových filmů. Matt se do této záporné role vyloženě nehodil (herecký um mu upřít rozhodně nejde, ale v tomhle snímku pomyslně vítězí Jude Law) a nesmyslně natahovaná stopáž tomu také moc nepomohla. Nakonec žádná vélká pointa a já mohu říct, že tohle si určitě podruhé nepustím. ()
Vskutku neobyčejná herecká pětka v čele s Mattem Damonem a Gwyneth Paltrow se sešla v napínavém dramatu dnes již bohužel zesnulého tvůrce Anglického pacienta (taktéž tento týden), aby divákovi společně přichystala nejednu infarktovou scénu. A přitom to všechno začíná jako malá, zdánlivě nevinná lež, kdy se jeden fešný mladík rozhodne, vydávat se protřele za svého zámožného přítele... Atmosférické krimi je jako dělané pro filmový odpočinek uprostřed pracovního týdne. Mozek však nevypínejte! ()
Talentovaného pana Ripleyho jsem neviděl mnoho let a překvapilo mě, jak je ten film absolutně dokonalý a nemá na sobě odér doby vzniku. Anthony Minghella natočil v pořadí už druhou adaptaci slavného románu Patricie Highsmith, která za verzí s mladým Alainem Delonem nijak nezaostává, ba dá se naopak říci, že čas Talentovanému panu Ripleymu jenom prospívá. Minghella se soustředí především na vývoj Tomovy postavy, díky čemuž se k němu proměňuje divácký vztah od sympatií (pěkný a kultivovaný mladík) až po vzájemnou antipatii (chladnokrevný vrah). S tím souvisí naprosto precizní herecký výkon Matta Damona, který si s divákem rafinovaně pohrává. Navíc mu pomáhá jeho tehdejší mládí a pěkný obličej (o nádherném těle nemluvě) a vy tak sledujete herecký koncert. Talentovaný pan Ripley je výjimečnou filmovou studií o lidské posedlosti mít všechno a všechny pod kontrolou. Mrazivě vtahující od začátku do konce. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (24)
- Jude Law se naučil kvůli filmu hrát na saxofon a Matt Damon zase na piano. Ani jeden z nich ve filmu však na nástroje skutečně nehraje. (don corleone)
- Z hlediska českého trikařského studia Universal Production Partners byl pozoruhodný vznik scény, v níž loď Queen Mary vplouvá do New Yorku. Slovy ředitele UPP Víta Komrzého ji "sice bylo možné složit z 'nějakých' záběrů, ale Minghella trval na autenticitě Manhattanu z padesátých let a kdesi v archivu dokonce našel dobový záběr přesně téhle scény. Ten nám poslali s tím, že ho máme 'vylepšit'. Ale ono to nešlo, protože kvalita archivního materiálu byla hrozná, takže jsme museli celou scénu vytvořit znovu. Nejdřív jsme si nafotili Queen Mary, která dnes kotví v kalifornských docích, a pak jsme začali shánět 'starý' Manhattan. Nejdřív jsme chtěli použít fotografie z různých 'image banks' z Londýna i z Ameriky, ovšem přestože šlo o mnohdy velmi drahé diapozitivy, byly do té míry nekvalitní, že jsme nakonec, už pod značným časovým tlakem, zjistili, že nám nezbývá než si Manhattan znovu nafotit. Je tam dodnes část starých domů, které jsme potřebovali, k nim fotograf navíc nafotil fasády jiných mrakodrapů a z materiálu, který přivezl, jsme na computerech podle fotografií 'vystavěli' starý Manhattan - něco jsme domalovali, něco přidali, něco upravili. Do popředí jsme pak umístili loď, vodu jsme natočili na Vltavě, dodělali k ní vlnky, a scénu jsme pak oživili ještě tím, že jsme na ulici natočili nějaké ptáky a ve Vršovicích pohybující se lidi, které jsme jako maličké postavičky naklíčovali na loď. Celá scéna vznikala v polních podmínkách, ale ve filmu nakonec je." (NIRO)
Reklama