Reklama

Reklama

Dramatický příběh o překonání lidského zla, o přátelství a zrodu lásky
Erikovi je 18 let a jeho životem se táhne linie násilí a konfliktů. Po vyhození ze školy, je poslán na internátní školu Stjärnsberg. Ta má být poslední šancí jak jej odtrhnout od starého života a vrátit zpět ke studiu. Na internátě se ale dá zlu těžko uniknout - panuje zde systematický teror páchaný na mladších studentech. Dokáže Erik zlu čelit, aniž by porušil pravidla a riskoval tak své vyloučení a celou budoucnost? Zlo mezi námi je dramatický příběh o mezilidském násilí, ale také o opravdovém přátelství a zrodu lásky. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (753)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Nevim no. Na žádnou internátní školu jsem nikdy nechodil, ale že by tam normálně procházelo že jeden týpek dá druhýmu 23 ran pěstí do obličeje (až z toho tamten fluše krev) před všema profesorama a těm by to bylo úplně šumák mi přijde trochu přehnaný. Je to ale perfektní film. Hrozně profesionálně natočenej a holywoodsky působící v tom dobrém slova smyslu. Jinak se mi hrozně líbilo, jak hlavní hrdina před bitkou vždycky řekne co jim přesně udělá. Taková libová satisfakce za to všechno, čím si chudák musel projít. ()

Paldini 

všechny recenze uživatele

Studentíci jsou v tomhle filmu opravdu krutí. Tak hustou šikanu jsem teda v rámci filmů ze školního prostředí ještě neviděl. A hlavní hrdina Erik Ponti se okamžitě zařadil mezi vůbec nejtvrdší bijce, které jsem kdy ve filmu viděl, a to je to pouze kluk v posledním ročníku střední školy, a hlavně je oproti jiným bijcům opravdu reálný a uvěřitelný (Wolverine je proti němu hadra :-)). ()

Reklama

liborek_ 

všechny recenze uživatele

"Drž tu vidličku pořádně, Eriku! Pojďme si po večeři promluvit. Jen my dva... " Tak tady to někde začalo, tady se z mladého sympatického chlapce postupně zrodilo monstrum, které ve škole brutálně tyranizovalo spolužáky, mlátilo je do krve a nenávistně vzdorovalo autoritám. Kvůli zlu, které Erik páchal, byl také nemilosrdně vyhozen ze školy a jen díky obětavé milující matce dostal poslední šanci: Elitní chlapeckou školu, ve které, jak posléze hlavní hrdina zjistí, vládnou podivné zákony a nepsaná pravidla, kde třídní příslušnost a bohatství hrají nezanedbatelnou roli ve hře o "přežití", kde důstojnost dostává na frak a brutalita nejstarších studentů, šikanujících mládence z nižších ročníků, zůstává kantory a ředitelem ústavu naprosto nepovšimnuta. V tomto okamžiku se ve filmu začíná docela jiskřit - je naprosto nevysvětlený přerod Erika - tyrana z počátečních minut filmu do nové podoby Erik - vzdorný ochránce morálky.... V tomto smyslu mi absolutně nevadí nereálnost prostředí školy, s její lhostejností kantorů, vyučováním eugeniky, absence práva apod.. Neznám do detailu společenské poměry Švédska padesátých let a netuším, do jaké míry je kniha, podle níž film vznikl, skutečně autobiografická, přesto je pro mě mnohem nepochopitelnější změna Erikovy osobnosti, než přehlížení "pepřenky" nebo "octového úderu" ze strany personálu školy. Takový model agresivního chování zřejmě opravdu nemá s realitou nic společného. Když si však odmyslím těch prvních pár minut, kdy Erik byl na té "špatné straně", je Ondskan strhující a skvěle natočené drama, které šlape ve vysokém tempu celou dobu bez slabších momentů až k závěru, kdy je vyvrcholení trochu pokaženo velmi efektním, přesto ale nevhodným způsobem. Ondskan je dráždivý film - nutí diváka přemýšlet s Erikem, jak čelit tyranii studentské rady, zejm. sadistickému Silverhielmovi, nutí diváka lačnit po pomstě. Erik však volí jinou taktiku: trošku nepochopitelně má naděláno do kalhot z případného vyloučení a hraje roli vzdorného avšak pasivního hrdiny ghandiova typu. (SPOILER!) Nejednoho diváka jistě napadne hned od začátku - zvlášť, když Erik touží být právníkem - řešit problém právní cestou, nebo aspoň minimálně přes ředitele školy. Pokud se s touto možností od začátku nepočítalo, proč se najednou v závěru filmu objeví jako deus ex machina?? Příchod rodinného právníka na scénu je velmi efektní, ale nesouvislý s dosavadním Erikovým přístupem. S už zmíněnou přeměnou Erikovy osobnosti pak také souvisí finální "Nejsem jako ty, Silverhielme" a pomsta nevlastnímu otci - nepochopil jsem tuto změnu charakteru... (KONEC SPOILERU!) Přes tyto vady na kráse je Ondskan příliš dobře natočený film, který nastoluje hodně otázek o šikaně a agresivitě vůbec. Podobně jako třeba ve filmu Kdyby.. lze uzavřený prostor elitní školy se svými vlastními zákony chápat jako symbol pro jednu celou skupinu problémů - šikanou počínaje a gleichschaltungem v čisté podobě, jak ho zavedli nacisté, konče (viz např. Napola). Strhující film, který jde sledovat jen se zatajeným dechem. () (méně) (více)

StarsFan 

všechny recenze uživatele

V dobách, kdy se hlavnímu hrdinovi postupně vše hroutilo na hlavu, jsem jen čekala, kdy vezme spravedlnost do svých rukou a ukáže těm bohatým frackům, že je dokáže porazit nejen v bazénu. Hlavní hrdina se vydal přesně opačnou cestou a agresi oplácel flegmatickým přístupem. Být na jeho místě a mít jeho sílu, asi by mi několikrát - zvlášt během ringové epizody v závěru, kdy útočníci do nevinné oběti kopali - vytekly nervy a všechny bych zmlátila nehledě na to, jestli mě vyhodí a budu do konce života umývat nádobí v restauraci, ale Erik to vyřešil mnohem lépe a jeho kariérní dráze se dá jen tleskat. Málokdo by podobně jako švédští filmaři dokázal natočit podobný závěr tak, aby nepůsobil násilně a vystylizovaně. (SPOILER: Jednomu slavnému a velmi populárnímu vězeňskému dramatu, které v hodnocení ČSFD najdeme na prvním místě, se podle mě podobně právnický konec zadařil mnohem méně. KONEC SPOILERU) Kdybych neměla někdy pocit, že do podobné situace by už dávno zasáhl někdo z mocných rodičů a podal na "elitní školu" žalobu, šla bych s hodnocením ještě výš. Menší reálnost příběhu jako takového je totiž jedinou vadou na kráse. ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Výtečný "Bildungsfilm" o dospívání tváří tvář zlu v podobě institucionalizované šikany a také o statečnosti, bez níž žádná jiná ctnost nepřežije dlouho. Obdobné zkušenosti s hierarchickým utlačovatelským systémem na anglické internátní škole skvěle zachytil C. S. Lewis v prostředních kapitolách své autobiografie Zaskočen radostí. I v zákopech první světové války se mu prý žilo snáz než v jedné z těchto elitních institucí. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (8)

  • Natáčení probíhalo ve Stockholms län (v Gjörvells Castle v Jakobsbergu, Stockholmu a Östermalm). (Tygrys)
  • Film je založen na knize Jana Guilloua. Ten navštěvoval stejnou školu a knihu založil částečně na vlastních prožitcích. (HellFire)
  • Ve scéně, kdy jede Erik (Andreas Wilson) vlakem, můžeme spatřit holčičku s panenkou, kterou si zahrála režisérova dcerka Emma Håfström. (Tygrys)

Související novinky

Nejlepší filmy desetiletí dle ČSFD.cz

Nejlepší filmy desetiletí dle ČSFD.cz

28.12.2010

Byl by hřích opomenout při příležitosti končícího prvního desetiletí nového milénia souhrn nejlepších filmů daného období. Zde vám přinášíme žebříček třiceti nejlepších celovečerních filmů dle… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno