Režie:
Nimród AntalKamera:
Gyula PadosHrají:
Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Eszter Balla, Lajos Kovács, Bence Mátyássy, Győző Szabó, Péter Scherer (více)Obsahy(1)
Svižně natočený akční thriller odehrávající se v budapešťském metru maďarského Američana Nimróda Antala. V Maďarsku se stal tento film kasovním trhákem a trumfnul většinu hollywoodské produkce, která se v té době promítala. Jak už bylo řečeno, Kontroll se odehrává ve tmavých tunelech maďarského metra, které jakoby z oka vypadlo tomu pražskému a sleduje několik revizorů a jejich kontrolované pasažéry.
Divák je ve filmu svědkem spousty bizarních, vtipných či divných situací, které se odehrávají mezi těmito skupinami "cestujících" a když k tomu připočteme kdesi se skrývajícího maskovaného zabijáka, tak máme o zábavu postaráno. O zábavu se nám také stará svižná kamera a raketový střih, který v žádném případě neruší a naopak zdatně evokuje každodenní shon v tomto dopravním prostředku. Stejně tak je velice povedený soundtrack od člověka jménem Neo (s Matrixem nic společného nemá) ve stylu Media Ventures (rytmické syntezátory a různé samply). Film byl také oceněn na letošním festivalu v Cannes zvláštní cenou "Award of the Young" a ve Varech byl uváděn v sekci Dny kritiků Variety. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (514)
Na začiatku filmu nejaký hovorca Dopravného podniku vysvetľuje, že to vlastne nie je o budapeštianskom metre a že by mladého režiséra chcel za svojho priateľa. Po skončení filmu viem, že ja by som ho za priateľa nechcel a na jeho ďalšie filmy si počkám, až bude režisérom v strednom veku. Pretože mladosť - pochabosť. ()
Nimród Antal určite vyrstal na Blade Runneroch a Votrelcoch, ktorých atmosféru dokázal naroubovať do Maďarského koľajového undergroundu (kde lietaju sovy). Formálne sú spomínané dva filmy strihnuté ešte aj Trainspottingom (partička lúzrov, výborná hudba), čo vo výsledku tvorí veľmi lákávé kombo. Žiaľ od polovice a hlavne k záveru sa začne improvizovať (alebo experimentovať) a film tlačí na filozofickú rovinu, na ktorú som nebol vôbec naladený. Každopádne na Dunaji nám vyrástol nečakaný skvost a keď sa budem niekedy túlať po Budapešti určite to nebude metrom. ()
Snad první maďarský film, který jsem viděla, a hned takové příjemné překvapení. Film nabízí především parádně temnou atmosféru, spoustu psychologie (frustrace, deprese, agrese, zhroucení), k tomu náhled do sociologie (revizoři jsou prezentováni jako vystresovaní nebo vygumovaní looseři ze dna společnosti), nějaká ta hromada nenásilné filozofie o životě, okořeněno množstvím tajemství, nechybí napětí ani černý humor, vše je korunováno náznaky surreálna. Přiznávám - nepochopila jsem na 100%, zda se na konci hlavní hrdina utkal se svým temným já, nebo v metru řádil nějaký jiný vrah. Snad to bylo záměrem filmařů, ponechat rozhodnutí na úvaze diváka. Každopádně jde o film, co zůstane v hlavě a snad i donutí několik cestujících, aby s revizory jednali tolerantněji :-) 85% ()
Samozřejmě nejsem debil, abych tvůrcům naletěl na ten upozorňující úvod, kterým se snažili divákům nakecat, že je celý snímek fikcí. Je mi úplně jasné, že takhle to v tamním metru pologramotného východního bloku vypadá i v realitě. Ale chápu, že tím úvodem nechtěli ze své země odehnat poslední náplavu turistů z Rumunska. Kdo má rád věci divné a nevšední, ten by si měl přijít rozhodně na své. Lidi, chovejte úctu k revizorům, vzorně jim plaťte pokuty, ba dokonce dávejte jim dýško. Jejich život není žádné peříčko. Oceňuji zejména bizarnost a šílenou atmosféru snímku. Něco takového se přeci jen nevidí každý den. Celkem se mi pobyt v podzemí zamlouval. ()
Nimrod Antal je naturalizovaný Američan. Na filme to vidno. Pochybujem, že by nejaký maďarský režisér s maďarskou školou bol schopný natočiť tak suverénne celovečerný film takéhoto razenia. Skôr by to dopadlo katastrofou. Takže Antal má rád Harryho Pottera (sova, stanica v akomsi alternatívnom svete) a Star Wars (vrah vyzerá ako Darth Vader) :)) Medvedík pripomínal Zajaca z Donnieho Darka. Je jedno, ako si film vyložíte, stačí ho brať symbolicky. Čiže ak je alebo nie je vrahom hlavná postava, stále predstavuje niečo symbolické v jeho živote, nemusíte po jednoznačnej odpovedi pátrať. ()
Galerie (27)
Photo © Asociace Českých Filmových Klubů
![Revizoři - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/163/132/163132027_e730a9.jpg)
Zajímavosti (13)
- Roli řidiče metra Bély ztvárnil maďarský herec Lajos Kovács. Ačkoliv je filmografie tohoto herce obsáhlá (objevil se mj. ve filmech Wima Wenderse Nebe nad Berlínem (1987) v roli trenéra akrobatky Marion a v Tak daleko, tak blízko! (1993)), celosvětově svou tvář proslavil až v miniroli běžícího muže ve videoklipu kapely Radiohead "Karma police" (1997). (Magyar)
- Při kolejovém závodu mezi Bulcsú a Gonzó Gonzu téměř udeří projíždějící metro, záběr je skutečný a nebyly použité žádné triky. (TomikZlesa)
- Muž, který uvádí film, je ředitel metra v Budapešti. (TomikZlesa)
Reklama