Obsahy(1)
Geniální skladatel Jára Cimrman a jeho opereta. U příležitosti zahájení provozu slavného vídeňského "Riesenradu" byla vypsána soutěž o nejlepší operetu. Odeslal ji také Čech - Jára Cimrman, a to rozmáchlým sedmihodinovým dílem "Proso". Díky své snad jediné záporné vlastnosti - drobnému škudlilství - nepodal zásilku s partiturou doporučeně, což umožnilo Franzi Lehárovi, Johannu Straussovi, Oskaru Nedbalovi a dalším členům poroty, aby si geniální operetní fresku doslova rozebrali. Vědecký tým českých cimrmanologů dokazuje po mnoha desetiletích, že autorem světově proslulých melodií z Netopýrů, Polských krví a mnoha dalších operet je zapomenutý Pojizeřan Cimrman. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (221)
„Jára da Cimrman, tento český protějšek Leonarda da Vinciho, zasáhl během svého života snad do všech oborů lidského usilování. Byl to osobitý dramatik, filosof, gynekolog – samouk, konstruktér i pedagog.“ Jára Cimrman a opereta. Stratená opereta Proso. „Mým úkolem bylo poslouchat celé dny smazané magnetofonové pásky, jestli jsou skutečně smazány!“ „Chtěl jsem se uchytit jako košíkář. Ale. Košíky jsem nikdy nepletl!“ „Naštěstí, v nouzi nejvyšší, přinesl mi listonoš radostnou správu: dědeček zemřel.“ „Ludvíku, hosti jdou!“ To je také skvelé, tento humor! Zatiaľ najlepšia hra, čo som videla. Páni sú úžasní. ()
Cimrmanovský humor mi jednoduše nesedí. Párkrát jsem se pousmál, ale rozhodně jsem se neválel smíchy po zemi. Když si tady pročítám samé oslavné komentáře vychvalující naprosto vše nebo komentáře sdělující, že to bylo slabší, ale stejně dávají plný počet, tak jsem si zkrátka neodpustil napsat sem tenhle stručný ač výřečný blábol. ()
Pořád naprosto vynikající hra. Dávám slabší hodnocení jen proto, že je to pouze jeden den co jsem viděl Záskok a ten je podle mne bezkonkurenční. I tak je Hospoda na mýtince vydařený kus. Úvodní seminář je výborný, za nejlepší považuji vystoupení Zdeňka Svěráka se studentem Cimrmanologie. Hra je oproti ostatním jiná v tom, že je zde dost pěveckých a tanečních "výstupů", které prostě nemají chybu :) ()
Viděl jsem ve složení Smoljak, Hraběta, Reidinger, Kotek. Pro mě zklamání především v tom, že hostinského nehrál Svěrák, barona nehrál Čepelka a vězně nehrál (přítomný!) Smoljak... Ale jinak skvělá zábava, jedna z mých nejoblíbenějších her DJC. Seminář mě až tolik nebaví (i když popis operety Proso je dokonalý), zato samotná hra vše vynahradí :-) ()
Naše staré hodiny, bijí čtyři hodiny...Jak se zdá, také opereta je Cimrmanovou silnou stránkou. Tentokrát se mi nejvíce líbil výkon Miloně Čepelky, který je jako hrabě Zeppelin prostě nepřekonatelný. Jedna památná hláška střídá druhou, čímž se Hospoda na Mýtince řadí mezi top hry divadla a často a ráda si jí pouštím. Tadaaam! ()
Galerie (6)
Zajímavosti (23)
- Árie „Bratří, mé srdce plá, mé srdce plá“, kterou zpívá Hrabě Zeppelin s Hostinským a Kulhánkem (v tomto případě Miloň Čepelka, Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak), má dnes jiná slova než dříve. Totiž v části, kde se zpívá: „Když máme, ženy takové,“ se dříve zpívalo: „Když národ, ženy také má.“ Původní verze je k poslechu k dispozici na neoficiálním zvukovém záznamu Hospody na Mýtince ze 70. let, který je dostupný na internetu. (mnaucz)
- Tato hra se jako první hrála na zájezdě, a to v roce 1970 v plzeňském klubu Alfa. (mnaucz)
- Ladislav Smoljak, který na tomto záznamu hraje vězně Aloise Kulhánka, se v roce 2007 sám přeobsadil do role Hraběte Zeppelina, aby měl kdo alternovat Miloně Čepelku poté, co Pavel Vondruška v této hře přestal hrát. Po něm roli Aloise Kulhánka zdělil Petr Reidinger. (mnaucz)
Reklama