Reklama

Reklama

Hospoda Na mýtince

(divadelní záznam)
TV spot
Komedie / Hudební
Česko, 1997, 100 min

Obsahy(1)

Geniální skladatel Jára Cimrman a jeho opereta. U příležitosti zahájení provozu slavného vídeňského "Riesenradu" byla vypsána soutěž o nejlepší operetu. Odeslal ji také Čech - Jára Cimrman, a to rozmáchlým sedmihodinovým dílem "Proso". Díky své snad jediné záporné vlastnosti - drobnému škudlilství - nepodal zásilku s partiturou doporučeně, což umožnilo Franzi Lehárovi, Johannu Straussovi, Oskaru Nedbalovi a dalším členům poroty, aby si geniální operetní fresku doslova rozebrali. Vědecký tým českých cimrmanologů dokazuje po mnoha desetiletích, že autorem světově proslulých melodií z Netopýrů, Polských krví a mnoha dalších operet je zapomenutý Pojizeřan Cimrman. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (221)

VanTom 

všechny recenze uživatele

Přednáška: Cimrman a opereta (klavírní výtah, absolutní rým (Čepelka); vznik sedmihodinové operetní fresky Proso (Svěrák: "...byl Cimrman pozván k vyhlídkovému letu jeho novou stíhací vzducholodí Karel. Vzduchoplavci startovali tenkrát ze Stuttgartu a měli namířeno do Bruselu. Avšak vlivem silného protivětru nechali brzy Stuttgart daleko před sebou a po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy."); nahrávka operety Proso, dochované úryvky, obsah (Smoljak); hudební stránka, zvláštnosti notového zápisu (Svěrák + Kotek)). Hra se zpěvy: "Dědeček byl vyhlášený samotář. Lidem se vyhýbal, nikoho kolem sebe nesnesl, ale odjakživa toužil stát se hostinským. Nejdřív si zařídil hospodu u silnice na Písek; ale chodili mu tam lidi. Tak si najal hostinec v takový zapadlý uličce v Opočně... Zas ho našli!" Nutno vidět už pro tu unikátní choreografii operetních čísel, jinak jde o klasický (nad)standard DJC s vyrovnanou úrovní semináře a představení. "To že řekla? No to musí být ŽENSKÁ!" ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Sám som pred pár dňami napísal, že ťažko nejakej hre z dielne Smoljaka a Svěráka dám menej ako štyri hviezdičky a už je to tu. Hospodu na mýtince som si už príliš nepamätal, lebo som ju mal iba na gramofónovej platni a gramofón sa mi znefunkčnil už dávnejšie. Pripomenutie tohto diela na kanáli ČT2 mi odhalilo že skvelé momenty sa v seminári i v samotnej hre striedajú s nevýraznými a je namieste odlíšiť túto hru od ostatných aj hodnotením. Veď stále to znamená, že slabšia cimrmanovská hra predstavuje mierny nadpriemer. ()

Reklama

Šakal 

všechny recenze uživatele

Konečně (už bylo načase) se dozvídáme (viz seminář), kde resp. kdy přesně se (z)rodila (resp. za co vděčí) Jára Cimrman své genialitě. Nikoliv genům, ale svým rodičům a jejich „lehce“ netradičnímu vedení v dětství, tj. absenci puberty. (Konečně chápu, proč v mém případě je to bez sebemenší šance). Hra samotná rozvíjí lehce netradiční podnikatelský záměr. Pravda „darovanému koni na zuby nekoukej“, ale v případě zdejšího hostinského, se jedná spíše než o vítané dědictví, o danajský dar. A jak už to tak v životě chodí, člověk si vždy (za každé situace) musí umět poradit sám, např. si sestřelit hosty, (narychlo) opatřit vnučku a potom už si pouze pohlídat takovou maličkost, aby ten nával zvládnul. Ovšem tohle není obyčejná mýtinka resp. obyčejná hospoda a tak se může (děti) klidně stát, že než dokouříte poslední.....párek a vnučka Růženka resp. děvka Růža donese šafrán a trochu toho zázvoru, neúnavný inspektor Trakta vás připraví o hosta. Pravda, jednoho (stálého) tím získáte. Co říci závěrem? (Na) tuhle vaši hru (pánové S+S) věru, beru (nejen) v šeru, Věru. Dýjadýjadá......byť musím objektivně přiznat, jedná se o jednu z nejslabších. 75% ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Je to sice komentátorsky laciné, ale bravurní výkon Miloně "To musí bejt ŽENSKÁ!" Čepelky je stejně největší devizou této operetní epizody cimrmanovské historie. A kromě hlášky o "Polské krvi, Blondýnkách" atd. si cokoliv jiného nedovedu bez velkého zamýšlení vybavit. No, vlastně ještě úžasný dochovaný fragment partitury:) 80% ()

Estrellita 

všechny recenze uživatele

Jedna ze slabších Cimrmanových her, pro mě však pořád silné 4*. Hra je samozřejmě geniální jako všechny ostatní, jenom si myslím, že Cimrmanovi mluvené slovo sedí víc než zpěv. Ale jako zatím každý Jeho počin obsahuje i Hospoda na mýtince nezapomenutelné hlášky: "Dědeček byl vyhlášený samotář. Lidem se vyhýbal a nikoho kolem sebe nesnesl. Ale odjakživa toužil stát se hostinským. Nejdřív si otevřel hospodu u silnice na Písek. Ale chodili mu tam lidi...." - "Mám v batohu turistický oblek, nechcete?" "Ale jo, já sním všechno..." - "Saprment! Celý roky nic a najednou - zájezd!" - "DĚVKA!" :)) ()

Galerie (6)

Zajímavosti (23)

  • Tento záznam hry Hospoda na Mýtince byl natočen v době, když už se doprovodná hudba z pásku zpomalila. Je to samozřejmě kvůli tomu, že aktérům již rychlý záznam hudby ujížděl a bylo nutné ho zpomalit. Porovnat to lze na 4. záznamech. Je dobré si všímat i roků, kdy záznam vznikl. V představení „Cimrman sobě“ (1991) je pásek z původní rychlostí. Na této verzi (1997) je pásek mírně zpomalen. V představení „Ze hry do hry“ (2007) je pásek celkem značně zpomalený. A v představení „Psaní do nebe“ (2017) je zpomalení asi nejznačnější. (mnaucz)
  • Miloň Čepelka v rozhovoru prozradil, že někdy v roce 1970, když řekl v semináři: „I letos to je 100 let, co se Jára Cimrman narodil,“ někdo oznámil, že si v hře v Hospoda na Mýtince utahují z Vladimíra Iljiče Lenina a soubor musel vysvětlovat, že tuto pasáž mají v textu už od premiéru. (mnaucz)

Reklama

Reklama